Canon 60d met flits geeft wazig beeld

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Tieske123!!
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2015 05:34
WoonplaatsCOLON Limburg

Even het volgende. Afgelopen week heb ik in huis foto's gemaakt van de sinterklaasavond.
Het was vrij donker binnen maar gebruik een externe flitser bovenop de eos 60d.dit is geen Canon flitser en deze flitser zoomt ook niet mee.
Heb de standaard lens gebruikt 18-55mm

Als ik inzoom op bv een persoon dan mislukken vrijwel alle foto's.
Ik gebruik de auto stand van de eos. En de flitser kan je alleen handmatig instellen dus deze heb ik gewoon staan zoals die uit de doos kwam.

Wat gaat er mis aangezien ik normaal in auto stand altijd goede foto's maak althans overdag in avond nooit echt gedaan
Canon 60d 50mm 1.8 en 18-55mm en 75-300mm
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Wat mislukt er dan?
wazig/onscherp?
onderbelicht?
overbelicht?
ruis?
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Post eens een voorbeeld, nu blijft het gissen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Tieske123!!
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2015 05:34
WoonplaatsCOLON Limburg

Wazig onscherp. Heel vaak dat er juist een klein deel heel scherp is de rest heel wazig lijkt wel een of beeld even dubbel zit achter elkaar.
Welke stand kan ik het beste gebruiken ter vervanging van de auto stand? Voor iemand die niet heel kundig is met de opties allemaal.
Canon 60d 50mm 1.8 en 18-55mm en 75-300mm
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Allereerst welkom hier.

Zoals Jeroen al aangeeft post eens een foto, daardoor wordt het probleem meestal duidelijker.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Staat je camera op het eerste of tweede sluitergordijn ingesteld?
zie, flitsbesturing in je camera of de custem opties
Tieske123!!
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2015 05:34
WoonplaatsCOLON Limburg

Rick T schreefCOLONStaat je camera op het eerste of tweede sluitergordijn ingesteld?
zie, flitsbesturing in je camera of de custem opties
Uhh sluitergordijn? Haha geen idee waar vind ik dat en heeft dat invloed op de flits en foto's?

Wat ik zo lees moet ik het voorste sluitergordijn uitschakelen aangezien ik geen Canon flits gebruik maar een onbekend merk (met ton aan mogelijkheden op het display)

Hoe kan ik dit uitschakelen?

Heb even geen foto op mijn telefoon staan maar kan straks dat wel regelen
Canon 60d 50mm 1.8 en 18-55mm en 75-300mm
Anoniem 3

En het merk/type flitser erbij vermelden, dat zou ook wel nuttig kunnen zijn.
Tieske123!!
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2015 05:34
WoonplaatsCOLON Limburg

Telescoop schreefCOLONEn het merk/type flitser erbij vermelden, dat zou ook wel nuttig kunnen zijn.

Speedlight JY620 van Viltrox
Canon 60d 50mm 1.8 en 18-55mm en 75-300mm
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Een deel heel scherp zegt mij dat het diafragma vol Open staat.
Wat gezien de automaat stand wel logisch lijkt.

Probeer eens de Av-stand en zet het diafragma op F/8 en probeer het dan nog eens
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Tieske123!!
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2015 05:34
WoonplaatsCOLON Limburg

seoman schreefCOLONEen deel heel scherp zegt mij dat het diafragma vol Open staat.
Wat gezien de automaat stand wel logisch lijkt.

Probeer eens de Av-stand en zet het diafragma op F/8 en probeer het dan nog eens
Aha de AV stand die heb ik idd. De F/8 is dat het getal wat DOF bepaald? Die F8 kan je aanpassen met het draaiknopje achterop de camera toch?
Canon 60d 50mm 1.8 en 18-55mm en 75-300mm
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Tieske123!! schreefCOLON
seoman schreefCOLONEen deel heel scherp zegt mij dat het diafragma vol Open staat.
Wat gezien de automaat stand wel logisch lijkt.

Probeer eens de Av-stand en zet het diafragma op F/8 en probeer het dan nog eens
Aha de AV stand die heb ik idd. De F/8 is dat het getal wat DOF bepaald? Die F8 kan je aanpassen met het draaiknopje achterop de camera toch?
Precies! En die kun je niet bedienen in de auto stand.
Ga er maar van uit dat je donkerdere fotos gaat krijgen.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Tieske123!!
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2015 05:34
WoonplaatsCOLON Limburg

Klopt in auto stand kan dat niet idd
Maar donkere foto's krijgen is ook niet goed. Moet ik de interne flits gebruiken of de speedlight in AV mode met f8?
Canon 60d 50mm 1.8 en 18-55mm en 75-300mm
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

In de AV-stand kun je je diafragma bepalen en de camera regeld de iso en sluitertijd zo dat het een goed belichte foto oplevert. Dat wil niet zeggen dat de camera de goede iso en sluitertijd kiest. Te hoge iso resulteert in ruis, te lage sluitertijd in bewogen beelden.

Ik denk dat je je beter nu eerst kunt verdiepen in de belichtingsdriehoek: iso, sluitertijd en diafragma.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Anoniem 4

Die flitser werkt alleen handmatig en dat vraagt om instellingen op de camera en op de flitser. Dan moet je echt wel de nodige kennis hebben over flitsen.
Zo uit de doos staat die flitser op 1/1 en stort dus alles uit wat ie heeft. Geen wonder dat je dan, zeker in kleine ruimtes, overbelichte, wazige foto's krijgt.
Dat wordt per foto rekenen met richtgetal en afstand. Voor een beginner is een TTL-flitser een stuk makkelijker, zeker op de automaat.
Misschien toch beter een Canon flitser aan te schaffen of eerst een cursus flitsen volgen en heel veel oefenen.
Tieske123!!
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2015 05:34
WoonplaatsCOLON Limburg

Jef-W schreefCOLONIn de AV-stand kun je je diafragma bepalen en de camera regeld de iso en sluitertijd zo dat het een goed belichte foto oplevert. Dat wil niet zeggen dat de camera de goede iso en sluitertijd kiest. Te hoge iso resulteert in ruis, te lage sluitertijd in bewogen beelden.

Ik denk dat je je beter nu eerst kunt verdiepen in de belichtingsdriehoek: iso, sluitertijd en diafragma.
Ja idd als ik dat zo hoor. Ok iso weet ik idd als je te hoog doet dat slecht kan zijn. Diafragma en iso samen kan ik nog iets bij voorstellen. Maar de flits. Daar snap ik niks van staan allemaal waardes op waarvan ik totaal geen idee heb wat het is. Zoals mhz wat je kan instellen en 1/16 die je kan veranderen pff
Canon 60d 50mm 1.8 en 18-55mm en 75-300mm
Tieske123!!
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2015 05:34
WoonplaatsCOLON Limburg

Illuminatus schreefCOLONDie flitser werkt alleen handmatig en dat vraagt om instellingen op de camera en op de flitser. Dan moet je echt wel de nodige kennis hebben over flitsen.
Zo uit de doos staat die flitser op 1/1 en stort dus alles uit wat ie heeft. Geen wonder dat je dan, zeker in kleine ruimtes, overbelichte, wazige foto's krijgt.
Dat wordt per foto rekenen met richtgetal en afstand. Voor een beginner is een TTL-flitser een stuk makkelijker, zeker op de automaat.
Misschien toch beter een Canon flitser aan te schaffen of eerst een cursus flitsen volgen en heel veel oefenen.
Dus een flitser van Canon met TTL zou mij al heel wat kunnen schelen?
Canon 60d 50mm 1.8 en 18-55mm en 75-300mm
Anoniem 4

Ja, want dan doet de camera het rekenwerk voor je. In de automaat en P-stand heb je dan meestal behoorlijke foto's.
Het mooie van TTL is dat de camera door het objectief de hoeveelheid licht meet en afsluit als het voldoende is.
Als je daarmee gaat beginnen, leer je al doende hoe flitsen in zijn werk gaat. Daarnaast veel lezen en uiteindelijk ga je flitsen in de M-stand die je heel veel creatieve mogelijkheden biedt.
Tieske123!!
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2015 05:34
WoonplaatsCOLON Limburg

Dat zou het beste zijn TTL en M stand. Ik ga deze week nog een goede Canon flits kopen ik zag 550ex dat die goed zijn en betaalbaar of raden jullie me een andere aan voor algemeen flitsen?
Canon 60d 50mm 1.8 en 18-55mm en 75-300mm
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Als je de manual open slaat van de flitser zie dat ie TTL ondersteund.
DWZ dat de camera en de flitser automatisch kunnen samen werken.

Je het geen andere flitser nodig (tenzij je geen JY620-C hebt maar bv een jy620-N)
Je zult de camera EN de flitser moeten instellen dat ze kunnen samenwerken.

"JY 620 C is completely compatible with Canon’s eTTL functions. Designed with a sharp and night lit LCD display,
users can play with different features easily! With zooming of 24-105 mm and fully compatible with Canon slave
flash system, JY 620 C can satisfy most of the photographers’ need"
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar