Knop kapot EOS 400D

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Pannekoekjes
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 26 Sep 2015 10:45

Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum, en heb eigenlijk ook maar 1 doel momenteel: om hulp vragen. Ik ben zelf geen rasfotograaf, maar mijn vriendin schiet al jaren leuke plaatjes met haar EOS 400D. Nu is onlangs het knopje waarmee je daadwerkelijk een foto maakt (en focust) afgebroken. De camera doet het nu niet meer. Alles werkt, alleen er kunnen simpelweg geen foto's meer worden gemaakt omdat het knopje geen contact meer maakt.

Nu is zij niet de meest technische, dus heb ik er eens naar gekeken. Na vastgesteld te hebben dat het te duur is om het te laten repareren (de camera is immers al een oudje) besloten dat ik het zelf ging proberen. Hier ligt het probleem: In de onderdelencatalogus van de 400D zijn de onderdelen die ik nodig heb niet genummerd, wat betekent dat ze niet geleverd kunnen worden. Ik heb contact gezocht met Canon, maar zij konden niets voor mij betekenen. Ook de door hun aangewezen reparatiecentra geven aan dat ze niets voor mij kunnen doen omdat de EOS 400D te oud is. Kortom, het lijkt een lastig verhaal te worden. De camera staat nu uit elkaar geschroefd (gelukkig wel stofvrij) te wachten tot ze weer mag werken, maar het lijkt dus moeilijk te worden.

Nu heb ik in de catalogus van de EOS 30D wél het een en ander gevonden. Bij dit model worden de benodigde onderdelen genoemd als cb2-0587 en XD2-1100-132, welke ik via Duitsland voor nog geen 15 euro kan binnenhalen. Blijft het probleem: gaat het passen? Ik lees op verschillende websites dat dit soort onderdeeltjes vaak inwisselbaar zijn, en dit hoop ik dan ook. Alleen is de enige EOS die ik tot nu toe in mijn handen heb gehad de 400D. Ik probeer te voorkomen dat er een nieuwe camera moet komen, want deze doet het verder nog perfect!

Heeft iemand van jullie wellicht wat kennis hiervan of tips o.i.d.? Werkelijk alle hulp is welkom!
Anoniem 4

Denk dat je hiermee wel uit de voeten kunt. Er zit ook een onderdelen catalogus in met nummers.
Als je het nummer van het defecte onderdeel hebt gevonden, zoek je op dat nummer verder.
Er zijn diverse leveranciers van Canon onderdelen. Meeste kans in UK. In NL vrijwel niet.
Succes. Lukt het niet, dan heb ik nog wel een knappe 40D in de aanbieding

http://thydzik.com/downloads/canon-serv ... igital.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Pannekoekjes
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 26 Sep 2015 10:45

Bedankt voor je reactie, Illuminatus. Ik heb diezelfde catalogus ook gevonden, en ben tot de conclusie gekomen dat de specifieke onderdelen (knopje en het moertje dat het op zn plek houdt) niet genummerd zijn in deze catalogus. In die van de 30D dus wel, maar helaas weet ik niet of deze passen op een 400D. In ieder geval bedankt voor je snelle reactie!
Anoniem 4

Onderdelen die niet apart zijn genummerd, maken meestal deel uit van een unit die in zijn geheel moet worden vervangen/aangeschaft. Onderdelen die niet genummerd zijn, kunnen ook niet worden besteld. Als de hele unit te kostbaar c.q. niet rendabel is, kun je nog op zoek gaan naar een defecte 400D met een ander probleem.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar