invloed filmen op sluitermechaniek

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

hoi,
ik wil een 2e hands full frame kopen. Regelmatig lees ik dat de camera vooral gebruikt is voor filmen, en daardoor is de shutter count zo laag. Met conclusie dat sluiter mechanisme dus nog lang mee kan.

Klopt die conclusie? Misschien slijt "het veertje" juist harder doordat de spiegel zolang opgeklapt blijft; of een ander onderdeel?! Ik heb geen idee.

wie weet hier mee van?
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Het sluiter mechanisme mag dan wel bespaard gebleven zijn.
De sensor krijgt het anders wel zwaar te verduren met filmen.
Een dslr die vooral gebruikt is als film camera zou ik vooral testen op z'n donker prestaties
Geen idee hoeveel licht een sensor kan verdragen voordat ie z'n kwaliteit/prestaties gaat verliezen.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

seoman schreefCOLON... zou ik vooral testen op z'n donker prestaties
...
hmmm, wat bedoel je precies? en hoe test je dat dan?

Zou het live view venster ook slijten door lang te branden? En de cpu is ook constant aan het werk tijdens het filmen.
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

beeldscherm slijtage is niet echt een probleem, dat zie je niet terug in de foto.
een CPU slijt niet die is (deels) stuk of niet.

De beeldsensor is analoog en zal langzaam van eigenschappen veranderen als die verouderd of warm wordt.
Nogmaals geen idee hoe gevoelig die sensoren zijn voor inbranding en of veroudering.
Maar de grootste storende factor, 'het uit zichzelf vol lopen van een pixel in de sensor' lijkt mij typisch iets wat verergert met ouderdom en gebruik.

Zet de camera op Manual mode en manual focus en druk verschillende settings af. met de dop er op!
100iso 1seconden moet een zwart beeld geven
100iso 30 seconden zal een beeld geven met iets van kleuren zwemen.
Dit zou je ook nog kunnen bij hoge iso's (1600 ofzo)
Voor de nieuwsgierigen: doe dit eens met een koude camera en een camera die lang in liveview heeft gestaan.

Als de sensor teveel te leiden heeft gehad zal de kleurenzweem erger kunnen worden
ook verwacht ik meer ruis

Het kan ook zijn dat de sensor is ingebrand dan heb je echt een probleem want dat heeft zelfs effect op foto's in normale licht omstandigheden.
Het lastige aan dit heleverhaal is dat je die sensor performance niet kunt vergelijken met de originele prestaties.
Iemand die al 5 5D's versleten heeft zou het wellicht kunnen beoordelen maar als het je eerste 5D is dan weet je niet hoeveel kleurzweem normaal is.
Hoeveel ruis is normaal?
Laatst gewijzigd door 1 op seoman, in totaal 15 keer gewijzigd.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik zou eigenlijk nog een vraag willen stellen waarom wil je een 2de hands FF

Het kwaliteitsverschil tussen de 5D, 7D en 70D is zo enorm klein dat een 2de hands 5D niet perse een economische keuze is.
zie hier: http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/ ... 19_895_176" onclick="window.open(this.href);return false;

als die 5D ook maar iets aan kwaliteit verloren is dan wordt ie slechter dan de 70D of zelfs de 7D
De 5Dmark 2 is veel beter dan de 5D en zal minder snel onder gaan doen dan een nieuw 70D

Maar dit zeg ik alleen TAV beeldsensor kwaliteit er zijn zat andere redenen te bedenken om voor FF te gaan.
(Ik neem voor het gemak maar aan dat je voor de 5D gaat)
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

seoman schreefCOLON (Ik neem voor het gemak maar aan dat je voor de 5D gaat)
Nee, voor de 5d2! :)

Bedankt voor de info!

Het valt allemaal niet mee om op zeker te spelen; het makkelijkst is natuurlijk om een nieuwe camera te kopen... Maar dat is helaas geen optie.
Is ut nau me camera of muh camera?!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar