Niet scherp/dubbel beeld

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Corwin schreefCOLONHoi,

Die onscherpte ligt hoogstwaarschijnlijk niet aan het objectief, maar aan de Canon 70D.
Bij lichtsterke objectieven en scherp stellen op het middelste focus punt kan problemen opleveren.
De forums staan er van mee. Probeer in Google maar eens 'Çanon 70D AF problem'.
Bij http://www.traumflieger.de" onclick="window.open(this.href);return false; wordt er veel aandacht aan besteed met o.a. deze video https://www.youtube.com/watch?v=_9Qm4CEjz4U" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zelf had geen problemen, maar vorige maand had ik diverse uitvallers met de 17-55 f2.8

Hopelijk heb je hier wat aan.
Succes, Corwin.

Klopt ja, ik heb er ook al over gelezen. Mijn 70D heeft er nog geen last van gehad, maar dat komt omdat ik nooit helemaal open op 2.8 fotografeer. Ik knijp altijd de diafragma wat naar 4, of hoger. Maar dat heeft te maken met wat je fotografeert, en ik doe niet aan bloemen. Meer landschappen. Hier moet je proberen rekening mee te houden en bijv. de afstand naar je object vergroten/verkleinen of zoiets.
70D
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik fotografeer best veel op f/2.8 met mijn 70D, maar gelukkig nooit last van het focus issue.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Paulmedusa schreefCOLON
Mijn 70D heeft er nog geen last van gehad, maar dat komt omdat ik nooit helemaal open op 2.8 fotografeer. Ik knijp altijd de diafragma wat naar 4, of hoger.
Je mag dat nog naar f22 gooien, scherpstellen zal echt wel gebeuren op 2.8.

Dat is toch basis kennis.

Er zijn best wel goede redenen om een lens wat af te stoppen, maar dat staat los van het initiële scherpstellen (en lichtmeting ook ) want dat gebeurt vol open, en niet op de zelf gekozen f/stop.
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Amberes schreefCOLON
Paulmedusa schreefCOLON
Mijn 70D heeft er nog geen last van gehad, maar dat komt omdat ik nooit helemaal open op 2.8 fotografeer. Ik knijp altijd de diafragma wat naar 4, of hoger.
Je mag dat nog naar f22 gooien, scherpstellen zal echt wel gebeuren op 2.8.

Dat is toch basis kennis.

Er zijn best wel goede redenen om een lens wat af te stoppen, maar dat staat los van het initiële scherpstellen (en lichtmeting ook ) want dat gebeurt vol open, en niet op de zelf gekozen f/stop.
Lamaar, hier heb ik geen zinnig antwoord op.
:lol:
70D
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Lichtmeting en scherpstellen gebeurd met de spiegel in ruststand en het diafragma helemaal open.
Het gordijn is nog dicht.

Terwijl de spiegel opklapt zal de lens de gewenste diafragma stand aannemen en als alles dan klaar is gaat het gordijn pas open.

Het maakt niet uit wat je zelf kiest of doet, scherpstellen gebeurd met maximaal open diafragma en die wordt bepaald door het objectief. F/4 of F/2.8.

Als je de 'diafragma sluiten' knop indrukt, wil de camera niet eens scherp stellen of afdrukken
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

seoman schreefCOLONLichtmeting en scherpstellen gebeurd met de spiegel in ruststand en het diafragma helemaal open.
Het gordijn is nog dicht.

Terwijl de spiegel opklapt zal de lens de gewenste diafragma stand aannemen en als alles dan klaar is gaat het gordijn pas open.

Het maakt niet uit wat je zelf kiest of doet, scherpstellen gebeurd met maximaal open diafragma en die wordt bepaald door het objectief. F/4 of F/2.8.

Als je de 'diafragma sluiten' knop indrukt, wil de camera niet eens scherp stellen of afdrukken
Dank je voor de goede uitleg. Dus mijn manier van knijpen met diafragma heeft niets met scherpstellen te maken als ik het goed heb. Dus ik had beter niets kunnen schrijven. :lol:
70D
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Dus ik had beter niets kunnen schrijven.
Nee hoor, je hebt alweer wat bijgeleerd.

Alleen ... nu wil je misschien uitvissen of jouw versie van de 70D misschien ook wel het focus issue zou hebben ... ik zou het alvast niet aan mijn hart laten komen en verder genieten van dat tevreden gevoel dat je camera je geeft.

En het afknijpen heeft beslist zijn nut, je filtert er als het ware de minder goed binnenvallende lichtlijnen mee uit (deze die de grootste omweg maken alvorens op het focuspunt te vallen).
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Corwin vertelde het verhaal over het niet goed focussen met het middelste focuspunt bij F1.8 waar "sommige" 70D's last van hebben.
Daar heb ik al eerder naar gekeken. Dat probleem heb ik niet. Dat verhaal stond een jaar geleden al op Dpreview.
Afknijpen van het diafragma doe ik omdat mijn Sigmalens pas vanaf F4 en op 21mm echt het scherpst is. Nagekeken op DXO.
En het afknijpen doe ik ook om een landschap wat scherper op bepaalde vlakken van het terrein te krijgen.
Wat jij zegt zal er mee te maken hebben Amberes.
O ja, ik ben verliefd op mijn toestel, als dat mag.
70D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar