Welke groothoek

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Ferry Passchier
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2015 13:39
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Jef-W schreefCOLONFerry, ik ga me toch geen xtra werk op de hals halen om een landschapsfoto ook nog eens te gaan stacken. :mrgreen:
Ga liever voor een foto die direct overal scherp is.
Maar goed, dat is persoonlijk.

@demies
Ik denk dat je absoluut niks gaat missen
Tja...als je daarvoor diep in de buidel wilt tasten is dat inderdaad makkelijk. Maar zelfs bij de hele dure lenzen is het in sommige gevallen alsnog geen slecht idee om te focusstacken.

Meer info over focusstacking (best leerzaam voor mij geweest iig)
http://www.davemorrowphotography.com/20 ... raphy.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Zoals ik al zeg benny al ben ik 3 minuten. Bezig met instellen boeit niet.
Dus f getsl maakt totaal niks uit maar ook echt totaal niet.
Dus jij beweert dat ik uit m'n nek klets...?! :) Onzin, dat het diafragma dan uitgevonden is...goh geen wereld ontdekking...

Bovenstaande klinkt misschien kinderachtig, maar wie zegt dat het diafragma van geen enkele invloed is, die mag zich van mij toch echt eens achter de oren krabben. Dichtbij scherpstellen óf oneindig scherpstellen, een heel ander scherpte gebied, en dan zou diafragma "niets" uitmaken, wonderlijk. Dus bijvoorbeeld f8 zou dan "dezelfde" scherpte/diepte geven...

En als ik een groothoek-objectief mag aanraden, dan raad ik zonder meer de Canon EF 16-35mm f/2.8 USM aan. Is gewoon een werkpaard, niet meer of minder.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

"Ferry PasschierTja...als je daarvoor diep in de buidel wilt tasten is dat inderdaad makkelijk. Maar zelfs bij de hele dure lenzen is het in sommige gevallen alsnog geen slecht idee om te focusstacken.

Meer info over focusstacking (best leerzaam voor mij geweest iig)
http://www.davemorrowphotography.com/20 ... raphy.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben bekend met focusstacking, doe veel macro fotografie :wink:

Tja en wat is diep in de buidel tasten.. gebruik nu een lens voor landschap die ik ook als walkaround lens gebruik. Eenmalige aanschaf voor meerdere doeleinden te gebruiken. :mrgreen:

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Demies
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2015 09:31

Benny ik snapje punt maar kunnen we gewoon ontoppic gaan.
IK geef duidelijk aan dat voor MIJ het F getal geen punt is.
Dus dat is dan toch prima lijkt me.
De16-35 is boven mn budget.
Dus twijfel nu 17-40. 12-24 of 15-30.
Alle 3 betaalbaar alleen twijfel nu welke.
EdvdB
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2015 21:22
WoonplaatsCOLON Sappemeer
CONTACTCOLON

Misschien ga ik nu vloeken in de kerk...waarom kijk je niet naar een goede primelens? Ik geef de voorkeur aan primelenzen (heb zelfs geen enkele zoom), dus ik ben natuurlijk niet objectief als het gaat om zoom. Kijk eens naar bv de Canon 20mm f/2.8 USM. Het is al een oud modelletje, maar zeker een hele goede en is niet duur (nieuw rond de €450 en tweedehands dus nog goedkoper, kun je je volgens mij geen buil aan vallen).

Sigma heeft ook een aantal modelletjes 24mm HSM/ART met zelfs f/1.4...maar die is iets boven je budget. 28mm f/1.8 is weer een stukje goedkoper... Hoewel ik een liefhebber van Sigma ben vanwege de kleuren en het bokeh, zou ik de 20mm f/1.8 EX DG laten liggen. Hij is duurder dan de Canon 20mm, maar hij wordt irritant onscherp aan de randen als je je diafragma verder openzet en dat vind ik niet wenselijk als het om landschappen gaat. Maar bovendien, aangezien je die grotere diafragma's toch niet vaak gebruikt is het de duurdere prijs niet echt waard, denk ik.

Ik wil de discussie over de diafragmagrootte niet weer doen oplaaien, maar toch ook bij landschappen moet je m.i. soms snel handelen en heb je geen drie minuten om de boel in te stellen en op de plaat te zetten. Het licht (wolken e.d.) kan heel snel veranderen en dan mis je wellicht net even dat ene moment waar het je nu net om ging. Voor jou hoeft het niet, maar persoonlijk heb ik dan liever toch wat meer mogelijkheden met de lens. Scheelt een avondje "sleutelen" op de computer....
Demies
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2015 09:31

Ik moet het anders zeggen ik doe urbex.
Dus heb de zoom wel nodig niet altijd plek ruimte met een prime uit de weg te kunnen
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Demies schreefCOLONGa hem op statief gebruiken puur voor fotograferen gebouwen landschappen enz.
Demies schreefCOLONIk moet het anders zeggen ik doe urbex.
Dus heb de zoom wel nodig niet altijd plek ruimte met een prime uit de weg te kunnen
Dat is wel heel handig dat je dat nu aangeeft dat het om urbex gaat, dat is wat anders dan gebouwen, landschap.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Demies
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2015 09:31

Nee hoor is exact hetgenen wat jij nu zegt gebouwen landschap intrieurs enz
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Goed dat je meldt dat het om urbex gaat. Je noemt nu ook "intrieurs" er bij.
Met name bij het binnen fotograferen -dus in het gebouw- tref je vaak donkere omstandigheden aan.

Hierbij toont ook de opmerking van Canon Benny zijn waarde: door een objectief met maximale lichtsterkte f/2.8 te gebruiken is de camera in staat om het accurate middelste scherpstelpunt ten volle te benutten. Komt goed uit bij weinig licht of weinig contrast.
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Urbex... grootste diafragma... da's logisch
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Demies schreefCOLON...al ben ik 3 minuten. Bezig met instellen boeit niet.
Dus f getsl maakt totaal niks uit maar ook echt totaal niet.
Ga nu op zoek naar een 15-30 of 12-24 van sigma en tevens een 17-40 en maak dan beslissing op de prijs.
Maar stel dat jullie tussen deze 3 zouden kunnen kiezen voor welke zou je dan gaan.
Krijg namelijk nu voor 175 een 15-30 aangeboden.
En dan nog een kleine vraag wat jullie denken.
Ik heb straks dus een groothoek tot ongeveer 30 a 40mm
Dan heb ik nog een 50mm 1.4 en een 70-200.
Denken jullie dat ik daar tussenin echt wat ga missen.
Volgens mij ga je niks missen... De gaatjes loop je met je 'voeten zoom' wel dicht...
Apple fan, Canon volger...
Demies
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2015 09:31

Thnx voor de input ben geslaagd.
Nu nog mn 50mm verkopen en upgraden.
En een x een mooie middelmaat lens tussen de 40 en 70.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar