Welke lenzen voor portret.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
fotos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2014 00:12

IK wil nieuwe lens aan schaffen, IK heb de 24-105 f4 van canon. En de 50 f.1 mm.
Maar ik zoek eigenlijk nog een andere lens voor portret waar je ook goed cloosup foto's mee kan maken.
Wie kan mij een lens adviseren? Ik had zelf gekeken naar 18-55 mm 2.8 van canon. En tamoron 90mm 2.8
Ik Heb een budget rond de 600 euro. Wie kan mij adviseren?
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Met elke lens kan je een portret maken. Alleen met groothoek kan het gezicht ongewild vervormen.
Voor het gemak ga ik ervan uit de je een lens zoekt waar je een mooie achtergrondonscherpte (bokeh) kan verkrijgen.

Canon 85mm F/1.8
Canon 70-200 F/4 of F/2.8 non iS
Canon 100mm F/2.8

De 24-105 die je hebt is ook erg goed voor close ups. Je kan er met een beeldhoek van 105mm op 25cm afstand fotograferen.
Succes!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Mooi verwoord
Er is niet echt een vaste maatstaaf voor portreten het geheel persoonlijk
Zelf ben ik gek op mijn 50mm en 85mm maar wil af en toe ook wel een ultra groothoek gebruik (canon 15-35 voorheen de canon 17-40)
Belangrijk is om te weten waarvoor je bepaald glaswerk wilt gebruiken en wat voor beeld je wilt creëren

+ om wat toe te voegen
35mm standaard beeld op een fullframe of op een crop circa 45mm
50mm op een crop circa 75mm
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

fotos,

Eigenlijk, bestaat de term "portretlens" geen eens. :wink:

Zelf, maak ik de laatste tijd heel veel portretten met de Canon EF 85mm f/1.2 USM. Vooral, vanwege de bokeh...

Als maatstaaf kan worden aangehouden, dat tussen de 85mm en 135mm hele mooie brandpunten voor portretfotografie zijn op fullframe, maar ik fotografeer met van alles portretten: van groothoek tot aan 200mm tele. Afhankelijk van wat voor soort beeld ik wil en wat de doelstelling van het beeld is.

De Tamron 90mm, is overigens ook erg goed, vind ik...
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wat voor portretten wil je maken?

Op zich is de 85mm een heerlijke portretlens op een full frame. De f/1.2 ligt ver buiten je budget. Maar de f/1.8 valt er prima binnen en dat is ook gewoon een topper hoor. Aan de andere kant kun je voor dat brandpunt ook vooruit met je 24-105.

Kortom, moet je je geld wel uitgeven aan een ander objectief?
Wat is het dat je nu mist wat een ander objectief goed zou kunnen maken?

Op mijn website is al het studiowerk wat er nu staat geschoten met een 50mm f/1.8 of een 135mm f/2.0. Die laatste valt iets buiten je budget maar op een cropcamera is 135mm misschien ook wat veel. Voor een cropcamera zou je met 50mm vooruit kunnen waar ik een 85mm gebruik en met een 85mm waar ik een 135mm gebruik.
Info staat bij de foto's als je linksonder klikt: http://www.fotojeroen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Kuno Mooren
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 427
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2009 18:09
WoonplaatsCOLON Waddinxveen ,Holland
CONTACTCOLON

Ik kocht destijds de 85mm 1.8 van Canon voor 349 euro,
en de Sigma EX 30mm 1.4 voor 399 euro, deze 2 gebruik ik samen het meest (voor concert fotografie)
prima portret glaasjes voor een zéér schappelijke prijs :-)
er zijn 2 soorten foto camera's

#1 Canon EOS-D
#2 Wegwerp fotocamera's :D
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Jeroen,

Klopt, de 85mm f/1.2 ligt buiten z'n budget, had ik niet zo gauw gelezen. De 85mm f/1.8, is ook een hele goede, niets mis mee.

Jeroen heeft wel gelijk, dat hij zegt: "Kortom, moet je je geld wel uitgeven aan een ander objectief?
Wat is het dat je nu mist wat een ander objectief goed zou kunnen maken?"


Vraag je dat af.
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar