@dave: dat spooky was inderdaad ook de bedoeling, fijn om te lezen dat andere dat er in zien.
@Kiran: zal de volgende keer wat meer afstand nemen, kijken hoe dat uitkomt.
poging off camera flitsen.
ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators
- barry van strien
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 165
- GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
- WoonplaatsCOLON Spijkenisse
- barry van strien
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 165
- GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
- WoonplaatsCOLON Spijkenisse
afgelopen woensdag bij ons in het park geweest om ook eens buiten wat te proberen met het off camera flitsen.
hierbij de volgende foto's gemaakt.
tips en verbeterpunten hoor ik graag.
01
IMG_5736.1 by barry van strien, on Flickr
02
IMG_5726 by barry van strien, on Flickr
03
IMG_5705 by barry van strien, on Flickr
hierbij de volgende foto's gemaakt.
tips en verbeterpunten hoor ik graag.
01
IMG_5736.1 by barry van strien, on Flickr
02
IMG_5726 by barry van strien, on Flickr
03
IMG_5705 by barry van strien, on Flickr
- barry van strien
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 165
- GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
- WoonplaatsCOLON Spijkenisse
Dat is vreemd
Zie je de laatste foto's wel?
Zie je de laatste foto's wel?
- barry van strien
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 165
- GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
- WoonplaatsCOLON Spijkenisse
aangepast naar public maar nog steeds zijn er een aantal niet te zien.
als ik ze aanklik dan werkt de link naar flickr wel
als ik ze aanklik dan werkt de link naar flickr wel
- Rick T
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1187
- GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
- WoonplaatsCOLON Stegeren
- CONTACTCOLON
Tenzij je wou gaan voor een dramatisch effect vind ik deze foto niet zo flatteus puur omdat we gewend zijn om licht van boven op ons te hebben licht komt eenmaal niet snel van recht van voren of van onderen.
De tip die ik mee wil geven plaats je flitser net boven oog hoogte en iets naar beneden gekanteld.
Je kan het licht verzachten door bv het licht door een stuk dun papier te laten schijnen (hoe groter de lichtbron hoe zachter het licht wel moet je rekening houden met de afstand tussen je licht en onderwerp
Een voorbeeld De zon is een hele grote lichtbron alleen is hij een heel eind vandaan en daardoor veel meer gebundeld dat maakt het een harde lichtbron
Schijn de zon en het is bewolkt dan is de zon weer een hele zachte lichtbron.
De tip die ik mee wil geven plaats je flitser net boven oog hoogte en iets naar beneden gekanteld.
Je kan het licht verzachten door bv het licht door een stuk dun papier te laten schijnen (hoe groter de lichtbron hoe zachter het licht wel moet je rekening houden met de afstand tussen je licht en onderwerp
Een voorbeeld De zon is een hele grote lichtbron alleen is hij een heel eind vandaan en daardoor veel meer gebundeld dat maakt het een harde lichtbron
Schijn de zon en het is bewolkt dan is de zon weer een hele zachte lichtbron.
- barry van strien
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 165
- GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
- WoonplaatsCOLON Spijkenisse
Het was niet zozeer een dramatisch effect, meer een spooky effect.Rick T schreefCOLONTenzij je wou gaan voor een dramatisch effect vind ik deze foto niet zo flatteus puur omdat we gewend zijn om licht van boven op ons te hebben licht komt eenmaal niet snel van recht van voren of van onderen.
De tip die ik mee wil geven plaats je flitser net boven oog hoogte en iets naar beneden gekanteld.
Je kan het licht verzachten door bv het licht door een stuk dun papier te laten schijnen (hoe groter de lichtbron hoe zachter het licht wel moet je rekening houden met de afstand tussen je licht en onderwerp
Een voorbeeld De zon is een hele grote lichtbron alleen is hij een heel eind vandaan en daardoor veel meer gebundeld dat maakt het een harde lichtbron
Schijn de zon en het is bewolkt dan is de zon weer een hele zachte lichtbron.
denk dat iedereen dat vroeger wellens gedaan heeft met een zaklamp in het donker. Dat idee.
je tip m.b.t. de flitser hoger plaatsen gaat ik binnenkort eens proberen om te zien welk effect dit geeft in dezelfde setting.
- Rick T
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1187
- GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
- WoonplaatsCOLON Stegeren
- CONTACTCOLON
Inderdaad heel herkenbaarbarry van strien schreefCOLON
Het was niet zozeer een dramatisch effect, meer een spooky effect.
denk dat iedereen dat vroeger wellens gedaan heeft met een zaklamp in het donker. Dat idee.
je tip m.b.t. de flitser hoger plaatsen gaat ik binnenkort eens proberen om te zien welk effect dit geeft in dezelfde setting.
- barry van strien
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 165
- GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
- WoonplaatsCOLON Spijkenisse
Vanmiddag even bezig geweest met de YN685 flitser om de High speed sync eens uit te proberen.
camera instelling: 1/4000s (sneller gaat niet met de 400D) f8.0 iso 200 fec -0,7 bij foto 1 en fec -0,3 bij foto 2 in TTL.
flitser on camera.
afstand tot de achterwand (raam aan de voorzijde van het huis) +/- 6 meter.
geschoten met de 50mm 1.8II
01
by barry van strien, on Flickr
02
by barry van strien, on Flickr
hoor graag wat jullie er van vinden en waar ik de volgende keer op moet letten.
ik heb overigens nog niet de beschikking over paraplu's dan wel softboxen, staat wel in de planning
camera instelling: 1/4000s (sneller gaat niet met de 400D) f8.0 iso 200 fec -0,7 bij foto 1 en fec -0,3 bij foto 2 in TTL.
flitser on camera.
afstand tot de achterwand (raam aan de voorzijde van het huis) +/- 6 meter.
geschoten met de 50mm 1.8II
01
by barry van strien, on Flickr
02
by barry van strien, on Flickr
hoor graag wat jullie er van vinden en waar ik de volgende keer op moet letten.
ik heb overigens nog niet de beschikking over paraplu's dan wel softboxen, staat wel in de planning
- Rick T
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1187
- GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
- WoonplaatsCOLON Stegeren
- CONTACTCOLON
Hoe heb je de belichting zone metering staan?
Mijn eerlijke mening: foto kiekjes/ snapshot er zijn tal van voorbeelden te vinden hoe je iets meer uit je gekozen setup/ scene te maken valt.
bv deze https://www.youtube.com/watch?v=RjzeKXZioII
De eerste foto , leuk kereltje
Helaas de uitvoering algemeen onderbelicht harde schaduwen je lost dit op door bv een stukje reflecterend materiaal onder de kin te houden of vast te laten houden om de schaduw op te vullen.
Denk aan een stuk wit papier, karton piepschuim, bord etc
Je flitser iets dichter bij zetten en iets lager om de cats eyes te behouden.
Vermoedelijk of je camera heeft verkeerd gemeten of je flitser staat te ver weg
Foto 2 leuke scene voor familie en vrienden voor een fotoforum mag de lat wederom wat hoger.
Je hebt hier gekozen om de achtergrond donker te laten, wat voegt dit toe aan de scene?
Je kozen licht: wat wou je hiermee bereiken? je had bv een witte platic zak over je flitser kunnen zetten waardoor je een soort paraplu krijgt of een van een schoenendoos een softbox kunnen maken.
Beide genoemde lichtvormers dragen bij om en zachtere egale belichting te behalen.
Werken met TTL is overigens niet altijd ideaal gezien de meeting gedaan wordt vanuit je camera en er geen reken gehouden wordt hoe je licht staat in vergelijking met je onderwerp.
De beste leerschool is het werken op handmatige flitser instellingen dan weet je namelijk precies wat het licht doet en leer je van je fouten.
Een goede tip voor vedere verdieping in gebruik van kleine flitsers is deze Digital classroom, November 25, Small flash https://youtu.be/Fm-Mf7rxJYE?list=PL7gT ... fpvVLWtYCp
Mijn eerlijke mening: foto kiekjes/ snapshot er zijn tal van voorbeelden te vinden hoe je iets meer uit je gekozen setup/ scene te maken valt.
bv deze https://www.youtube.com/watch?v=RjzeKXZioII
De eerste foto , leuk kereltje
Helaas de uitvoering algemeen onderbelicht harde schaduwen je lost dit op door bv een stukje reflecterend materiaal onder de kin te houden of vast te laten houden om de schaduw op te vullen.
Denk aan een stuk wit papier, karton piepschuim, bord etc
Je flitser iets dichter bij zetten en iets lager om de cats eyes te behouden.
Vermoedelijk of je camera heeft verkeerd gemeten of je flitser staat te ver weg
Foto 2 leuke scene voor familie en vrienden voor een fotoforum mag de lat wederom wat hoger.
Je hebt hier gekozen om de achtergrond donker te laten, wat voegt dit toe aan de scene?
Je kozen licht: wat wou je hiermee bereiken? je had bv een witte platic zak over je flitser kunnen zetten waardoor je een soort paraplu krijgt of een van een schoenendoos een softbox kunnen maken.
Beide genoemde lichtvormers dragen bij om en zachtere egale belichting te behalen.
Werken met TTL is overigens niet altijd ideaal gezien de meeting gedaan wordt vanuit je camera en er geen reken gehouden wordt hoe je licht staat in vergelijking met je onderwerp.
De beste leerschool is het werken op handmatige flitser instellingen dan weet je namelijk precies wat het licht doet en leer je van je fouten.
Een goede tip voor vedere verdieping in gebruik van kleine flitsers is deze Digital classroom, November 25, Small flash https://youtu.be/Fm-Mf7rxJYE?list=PL7gT ... fpvVLWtYCp
- Rick T
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1187
- GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
- WoonplaatsCOLON Stegeren
- CONTACTCOLON
Owh als laatste tip uit ervaring: koop niet te snel een lichtvormer maar kijk eerst wat licht karakteristieken van de genoemde lichtvormers zijn.
Bedenk wat je nodig hebt en waarvoor je ze wil gebruiken.
Nog beter is het meekijken/ doen met iemand in de buurt die ervaring heeft met gebruik van lichtvormers
Het is dat je wat veder weg woont anders had ik best wel willen uitleggen maar vooral laten zien en doen
Ik ben namelijk op vergelijkbare tour begonnen als jou en veel dingen die ik hier zie komt mij bekent voor.
Bedenk wat je nodig hebt en waarvoor je ze wil gebruiken.
Nog beter is het meekijken/ doen met iemand in de buurt die ervaring heeft met gebruik van lichtvormers
Het is dat je wat veder weg woont anders had ik best wel willen uitleggen maar vooral laten zien en doen
Ik ben namelijk op vergelijkbare tour begonnen als jou en veel dingen die ik hier zie komt mij bekent voor.
- barry van strien
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 165
- GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
- WoonplaatsCOLON Spijkenisse
Dank je wel rick voor je uitgebreide reactie.
De filmpjes van adorama ken ik inderdaad en groot en deels heb ik al eens bekeken.
De classroom van frank doorhof kon ik nog niet en ga ik van het weekend eens op mijn gemak bekijken.
De flitser zat op mijn camera.
Het geen wat ik wilde bereiken was een egaal zwarte achtergrond met correct belichte kinders, dat laatste is niet helemaal gelukt begrijp ik uit je reactie.
Een volgende keer zal ik de flitser op manueel zetten en off camera.
En dan veel proberen.
De filmpjes van adorama ken ik inderdaad en groot en deels heb ik al eens bekeken.
De classroom van frank doorhof kon ik nog niet en ga ik van het weekend eens op mijn gemak bekijken.
De flitser zat op mijn camera.
Het geen wat ik wilde bereiken was een egaal zwarte achtergrond met correct belichte kinders, dat laatste is niet helemaal gelukt begrijp ik uit je reactie.
Een volgende keer zal ik de flitser op manueel zetten en off camera.
En dan veel proberen.
- barry van strien
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 165
- GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
- WoonplaatsCOLON Spijkenisse
barry van strien schreefCOLONaangepast naar public maar nog steeds zijn er een aantal niet te zien.
als ik ze aanklik dan werkt de link naar flickr wel
Volgens mij werken ze weer allemaal
- barry van strien
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 165
- GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
- WoonplaatsCOLON Spijkenisse
vorige week mijn godox 80cm octabox ontvangen en vandaag maar een beetje mee aan het spelen geweest.
aangezien ik geen slachtoffer heb kunnen vinden maar mezelf een beetje degelijk op de foto proberen te zetten
onderstaande foto vind ik een van de betere.
ik zou alleen de volgende keer de achtergrond nog donkerder willen hebben.
graag jullie commentaar waar ik de volgende keer op moet letten of anders zou kunnen doen.
canon 400D met de 50mm 1.8II en een Yongnuo YN685 flitser in de softbox op 1/4 vermogen.
in een 45 graden opstelling links van mij.
diafragma f11, 1/200s iso200
aangezien ik geen slachtoffer heb kunnen vinden maar mezelf een beetje degelijk op de foto proberen te zetten
onderstaande foto vind ik een van de betere.
ik zou alleen de volgende keer de achtergrond nog donkerder willen hebben.
graag jullie commentaar waar ik de volgende keer op moet letten of anders zou kunnen doen.
canon 400D met de 50mm 1.8II en een Yongnuo YN685 flitser in de softbox op 1/4 vermogen.
in een 45 graden opstelling links van mij.
diafragma f11, 1/200s iso200
Laatst gewijzigd door 1 op barry van strien, in totaal 15 keer gewijzigd.
- Rick T
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1187
- GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
- WoonplaatsCOLON Stegeren
- CONTACTCOLON
niet verkeerd hoor
Waarom wil je de achtergrond nog donkerder hebben, op die manier verlies je de scheiding tussen voor en achtergrond en lijkt alsof je in de achtergrond geplakt bent.
maar goed wil je dit bereiken kun je op meerdere manieren doen
1 je onderwerp en licht nog iets veder van de achtergrond zetten
2 je iso waarden naar 125 zetten ( in het algemeen willen we de lichtgevoeligheid zo laag mogelijk houden.
Over de foto zelf persoonlijk vind ik je gezicht iets te donker met name op je ogen
Ook zie je iets van een slagschaduw bij je neus.
Hoe los je dit op? zonder dat er meer licht op de achtergrond terecht komt.
Plaats je licht iets naar camera links, dichter op je gezicht en iets hoger
Een andere optie is ipv 11 naar f 9 te gaan en je iso iets lager te zetten.
Hier een filmpje met een vergelijkbare sfeer.
Dat er hier een beauty disk gebruikt wordt wil nog niet zeggen dat het met jou octa niet zou kunnen alleen een ander effect
https:/youtube.com/watch?v=VH0Ayl_C-GY
Waarom wil je de achtergrond nog donkerder hebben, op die manier verlies je de scheiding tussen voor en achtergrond en lijkt alsof je in de achtergrond geplakt bent.
maar goed wil je dit bereiken kun je op meerdere manieren doen
1 je onderwerp en licht nog iets veder van de achtergrond zetten
2 je iso waarden naar 125 zetten ( in het algemeen willen we de lichtgevoeligheid zo laag mogelijk houden.
Over de foto zelf persoonlijk vind ik je gezicht iets te donker met name op je ogen
Ook zie je iets van een slagschaduw bij je neus.
Hoe los je dit op? zonder dat er meer licht op de achtergrond terecht komt.
Plaats je licht iets naar camera links, dichter op je gezicht en iets hoger
Een andere optie is ipv 11 naar f 9 te gaan en je iso iets lager te zetten.
Hier een filmpje met een vergelijkbare sfeer.
Dat er hier een beauty disk gebruikt wordt wil nog niet zeggen dat het met jou octa niet zou kunnen alleen een ander effect
https:/youtube.com/watch?v=VH0Ayl_C-GY
- barry van strien
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 165
- GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
- WoonplaatsCOLON Spijkenisse
dank je wel voor je uitgebreide reactie Rick.
Rick T schreefCOLONniet verkeerd hoor
Waarom wil je de achtergrond nog donkerder hebben, op die manier verlies je de scheiding tussen voor en achtergrond en lijkt alsof je in de achtergrond geplakt bent.
het is meer de gedachte dat ik weet dat kan maar dat ik ook weet hoe ik dit precies moet bereiken zonder (teveel) trial and error. Zie de foto's van mijn vorige post, hier is het wel gelukt om een zwarte achtergrond te krijgen en ondanks het erg donker grijze shirt toch een separatie te zien.
het zal een kwestie zijn van blijven oefenen en ook bewust worden van wat ik precies aan het doen ben als ik een instelling aanpas.
maar goed wil je dit bereiken kun je op meerdere manieren doen
1 je onderwerp en licht nog iets veder van de achtergrond zetten
die mogelijkheid heb ik wel.
2 je iso waarden naar 125 zetten ( in het algemeen willen we de lichtgevoeligheid zo laag mogelijk houden.
iso 125 zal niet gaan met mijn 400D, dat wordt dan iso100
Over de foto zelf persoonlijk vind ik je gezicht iets te donker met name op je ogen
Ook zie je iets van een slagschaduw bij je neus.
Hoe los je dit op? zonder dat er meer licht op de achtergrond terecht komt.
Plaats je licht iets naar camera links, dichter op je gezicht en iets hoger
Een andere optie is i.p.v. 11 naar f 9 te gaan en je iso iets lager te zetten.
even zien of ik dit snap; als ik het diafragma kleiner maak komt er meer licht op de sensor (meer licht dus lichter gezicht) maar door het verlagen van de iso naar 100 is er juist weer meer licht nodig (belichting weer hetzelfde als vorige instelling.??)
zo te zien begrijp ik het nog niet helemaal.
Ik zal het in ieder geval de volgende keer eens proberen.
Hier een filmpje met een vergelijkbare sfeer.
Dat er hier een beauty disk gebruikt wordt wil nog niet zeggen dat het met jou octa niet zou kunnen alleen een ander effect
Deze kon ik nog niet van Adorama, zal het filmpje vanavond eens bekijken.
- Rick T
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1187
- GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
- WoonplaatsCOLON Stegeren
- CONTACTCOLON
Doordat je een kwart stop verlaagd en de Iso een stop naar beneden doet zie je inderdaad geen dramatisch verschil maar dat wil je ook niet alleen heel iets oplichten van je gezicht.
- barry van strien
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 165
- GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
- WoonplaatsCOLON Spijkenisse
ik snap het principe, ik begrijp alleen die kwart stop niet.Rick T schreefCOLONDoordat je een kwart stop verlaagd en de Iso een stop naar beneden doet zie je inderdaad geen dramatisch verschil maar dat wil je ook niet alleen heel iets oplichten van je gezicht.
als ik van f11 naar f9 ga dan is dat toch 2/3de stop?
of denk ik verkeerd?
- barry van strien
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 165
- GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
- WoonplaatsCOLON Spijkenisse
Niemand?