Polarisatiefilter op een 16-300 slim of niet slim

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Liesbethvist
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2012 09:46

Ik heb sinds kort een Tamron 16-300 objectief die ik binnenkort zal gebruiken op mijn 7D mark II tijdens mijn vakantie, omdat ik op een bijzonder zonnige lokatie (Antillen) veel op het water zit wil ik ook op deze lens een polarisatiefilter. Op mijn L-lenzen heb ik dure B+W filters waar ik tevreden over ben. Maar ik lees ook goede berichten over de Hoya filters en ook iemand die een Mentter filter gebruikt. Mijn vraag is nu moet ik nu perse een slimfilter kopen of zal dat niet perse noodzakelijk zijn, ik verwacht wel ook foto's te zullen maken met brandpuntsafstand 16 al zal het merendeel hoger zijn, alvast bedankt voor alle reacties.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Bedoel je echt een polarisatiefliter of toch een UV-filter?
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

is die 16-300 een crop objectief of een fullframe.

Als het een fullframe objectief is hoef je echt geen slim filter te kopen.
De crop sensor zal de randen, die eventueel verdonkerd zouden worden door een hoograndig-filter, uberhaupt niet zien.
Bij een crop objectief wordt er effectiever omgesprongen met het glas en zou eventueel een verdonkering kunnen optreden door de rand van het filter.
Misschien dat iemand dit ooit heeft uitgezocht vanaf welke beeldhoek je slim-filters (laagrandige filters) moet gebruiken maar ik heb die kennis niet paraat.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Liesbethvist
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2012 09:46

@ Jef-W ik bedoel een echt polarisatiefilter, een UV had ik nog op mijn macrolens die ik toch niet zo heel veel gebruik dat is een B+W
@seoman: het is een crop objectief
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Heb een Marumi DHG Circulair Polarisatiefilter filter op mijn sigma 18-200 os hsm II (canon 70D)zitten geen moment spijt van vooral
op zee heb je veel reflecties van de zon op het water. Contrasten worden beter zichtbaarder en met die velle zon heb je dat
wel nodig.

Afbeeldingspain by Evelakes67, on Flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar