Hoe te fotograferen in theater?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Smartine1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2015 15:01
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier en zal nog wel even een voorsteltopic maken. Ik heb een Canon EOS D1100 en maandag mag ik in een kleine zaal bij een repetitie gaan fotograferen. Ik heb nog nooit eerder theaterfotografie gedaan en zou graag enkele tips ontvangen van jullie. Ik weet niet wat voor licht er wordt gebruikt, ik denk iig nog geen kleuren want het is enkel een repetitie. Mochten jullie tips hebben hoor ik het graag.

Via mijn Iphone,

Groetjes,
Martine.
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Wat voor lens/lenzen heb jij bij die 1100D?

In het algemeen is er in het theater erg weinig licht.
Dus neem zo'n hoog mogelijke iso, zo dat het voor jouw nog acceptabel is.
En zet je diafragma zo groot mogelijk (kleine f waarde).

En tenzij je een goede (reportage) flitser hebt, zou ik niet flitsen, vaak mag dat trouwens ook niet.

Het hangt er ook nog van af waar je mag staan, bij het podium, in de zaal of bij het licht en geluid.
En ik weet niet wat voor soort uitvoering het is, maar probeer te knippen op de 'stil' staande momenten.
Dan heb je het minste kans op bewegingsonscherpte.
Ruud.
Gebruikers-avatar
Smartine1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2015 15:01
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb een Tamron, 18-200mm lens. De zaal is vrij klein.

Ik hoop dat deze link die ik erbij voeg een beeld geeft van de grootte van de zaal, de foto zal vanuit de uiterste hoek genomen zijn. https://m.facebook.com/TejaterSpot/phot ... &source=42" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanaf mijn Iphone.
Anoniem 3

Omdat het repetitie is, mag je misschien wel (in)flitsen. eerst vragen!
Gebruikers-avatar
Smartine1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2015 15:01
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Wellicht wel Telescoop, maar met alleen een flits maak je niet de mooiste foto's ;-)
Anoniem 3

Smartine1987 schreefCOLONWellicht wel Telescoop, maar met alleen een flits maak je niet de mooiste foto's ;-)
Nee, dat klopt, maar met een Tamron 18-200 3.5-6.3 in een zaaltje zoals afgebeeld ook niet. Ik neem aan dat de verlichting tijdens een repetitie niet in werking is.
Anoniem 4

Doe een relatief kleine investering en koop een lichtsterke Canon 50mm 1.8
http://www.kamera-express.nl/product/10 ... -f-1-8-ii/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoef je misschien niet te flitsen en krijg je meer sfeervolle beelden.
Je ISO flink omhoog, een beetje ruis zal bij dit genre foto's geen probleem te zijn.
Gebruikers-avatar
Smartine1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2015 15:01
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik ga voor die ene x geen andere lens kopen, heb ik t geld niet eens voor (arme student)

Even de prijs gezien van de lens in de link, maar woow.. Das echt geen kleine investering.. €99,- da heb ik nie eens in mn portomonee.
Anoniem 4

Ik schreef ook "een relatief kleine investering", een student moet die nuance kunnen begrijpen.
Overigens is het niet zo dat je dit objectief maar één keer kan gebruiken.
Ook voor veel andere fotografie gelegenheden, kan dit objectief goed van pas komen.
Maar als de middelen er niet zijn, zul je het moeten doen met wat je hebt.
Een reportageflitser is dan ook geen optie, want die is zelfs veel duurder.
Wat overblijft is dan een hoge ISO gebruiken en niet te ver inzoomen omdat daarmee je lichtsterkte vermindert.
Succes.
Anoniem 3

Vanaf mijn Iphone.... dat dan weer wel.
Maar ook ik wens je veel succes.
Gebruikers-avatar
Smartine1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2015 15:01
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Tja.. Het gaat er niet om hoe ik aan mijn Iphone ben gekomen he ;-). Beetje flauwe reactie, dat dan weer wel.

Maar bedankt voor de tips!
Anoniem 4

Als ie niet van een vrachtwagen gevallen is, moet je toch een behoorlijke tegenprestatie hebben geleverd. Ook een flauwe reactie, dat ook wel weer.
Als je iets minder vinnig had gereageerd, zouden de flauwe reacties wel zijn uitgebleven.
Graag gedaan en toch nogmaals succes gewenst.
Gebruikers-avatar
Smartine1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2015 15:01
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Nou ik zie geen vinnige reactie's van mezelf, maar t is meer net hoe de ander het opvat.. Dat dan weer wel
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Zullen we 't vanaf nu weer gezellig en ontopic houden?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Hallo Martine,

Het antwoord is je al gegeven ben ik bang. Als je geen investering kan doen, dan zal je het moeten doen met f/3.5 (op 18mm - en dat wil je vast niet - dus dat wordt eerder f/5.6). Bij die waarde zal je zeker terug moeten naar ISO800 of 1600 zelfs (ik weet niet wat acceptabel zal zijn bij de 1100D). Let erop dat je sluitersnelheid niet onder de 1/200 komt, want ik verwacht dat er wel wat beweging plaats zal vinden op het podium.

Al met al is het maar de vraag of je het überhaupt gaat redden met die lens, camera en omstandigheden.

Overigens als het licht is zoals die foto die je liet zien, zal je het iets makkelijker krijgen. Heb je niet de mogelijkheid even te oefenen op locatie?
Gebruikers-avatar
Smartine1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2015 15:01
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Het is een repetitie die ik ga bijwonen en ik mag juist ook fotograferen om te oefenen. De repetitie duurt anderhalf uur. Ik ben benieuwd hoe ik het er vanaf ga brengen. Idd op dit moment kan ik geen investering doen, maar als ik stage loop,staat het zeker wel op het verlanglijstje. Dan heb ik ook weer een wat groter inkomen. Bedankt voor de tips!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Succes sowieso! Kleine kans, maar... niemand in de buurt van wie je een lichtsterker objectief kunt lenen?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Repetities zijn vaak (niet altijd) met totaal ander licht dan de uitvoering. Zeker de repitities in het begin. Dan staat de theaterverlichting niet aan en is het gewoon de podiumverlichting. Da's weinig spectaculair maar maakt voor het oefenen ook niet uit. Er is dan op dat moment ook geen lichttechnicus nodig, die komt in een later stadium wel aan bod.

Als je nog in die voorbereidende fase van de repitities hangt; don't worry. D'r is geen spectaculair mooi licht, het is een repetitie. Fotografeer hem ook als zodanig.

Als het op een gegeven moment allemaal wat spannender wordt; dressed rehearsals en ook met het licht van de voorstelling erbij heb je het al wat meer in de vingers en kun je het waarschijnlijk wel af zonder het hier te vragen ;)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Smartine1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2015 15:01
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Nou, gister was het zover. Er stonden een paar theaterlampen aan, die wit licht gaven. En daarbij heb ik de tip toegepast van eMKay. Ik heb soms ook even met mijn camera gestoeid omdat ik soms ook foto's wilde maken van de regisseur zelf ;). Waar dus dan weer ander licht was, of eigenlijk geen licht. Gisteravond op mijn camera de foto's bekeken en ik denk dat er wel goeie tussen zitten. Ik ga ze op de laptop zetten en eventueel bewerken. Dan moet ik er een aantal mailen naar de groep die ze mogen gebruiken. Dan kiezen zij weer daaruit welke zij willen gebruiken en die mag ik dan ook weer gebruiken. Dus voor ik foto's kan tonen moet ik eerst de voorgaande stappen hebben ondernomen.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ik ben benieuwd :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar