BRX500 kopen, overkill of niet ?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
meetlat
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2015 21:42

Wil 2 bijkomende flitsers aankopen boven op mij RX4 van Elinchrom
Ben nu aan het twijfelen terug 2 stuks van RX4 aan te kopen of ditmaal de BRX 500

Afmetingen studio:

3m breed
8m diep
2.6m hoog

witte achtergond arctic 01:

Wil enkel kleine dieren zoals hondjes fotograferen geen personen
dus geen full body.

Is de BRX 500 overkill ?

De RX4 wil ik gebruiken voor de achtergrond in combinatie met Background Reflectoren
De BRX 500 met softoboxen van Rotalux
Laatst gewijzigd door 2 op meetlat, in totaal 4 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Als je een 500 joule flitskop wilt gaan gebruiken in combinatie met grote diafragma openingen dan zal dat heel snel overkill gaan zijn (denk ik).

Ik ben overigens beginner op het gebied van studiofotografie dus neem mijn mening niet meteen voor waarheid aan. Ik ben benieuwd of deze inschatting een beetje klopt. Er zweven genoeg andere kennishebbers rond op dit forum dus ik wacht hen even af.

Ik zou trouwens je berichttitel aanpassen, want nu is ie weinig specifiek. Dat zorgt denk ik al snel voor dat mensen deze overslaan. Zoiets misschien: 'BRX500 kopen, overkill of niet?' Dan staat er een vraag in je titel :)
meetlat
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2015 21:42

[quote="eMKay"]Als je 500 joule wilt gaan gebruiken in combinatie met grote diafragma openingen dan zal dat heel snel overkill gaan zijn (denk ik).


thx voor je feedback
Meestal zal dat zijn op f4.5 of f5
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ik bedoelde overigens een 500 joule flitskop (maar dat was je wel duidelijk volgens mij :) )
meetlat
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2015 21:42

eMKay schreefCOLONIk bedoelde overigens een 500 joule flitskop (maar dat was je wel duidelijk volgens mij :) )
Ja hoor, de BRX 500 kan geregeld worden van 31 Joule/Ws tot maximum uiteraard 500 Joule/Ws in 5 stops.
Elke stop kan ik verdelen 1/10 van een stop
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Wat zijn je overwegingen om liever voor een BRXi te gaan en niet voor een DX?

Hoe is de rest van je ruimte aangekleed? Je hebt een witte achtergrond, maar hoe zijn de muren/plafond van je studio? Als deze (ook) wit zijn, dan zit je met 4 400-500W flitskoppen wel met een flinke bump licht in combinatie met lichte reflecterende muren.

Het voordeel van de BRXi tov van de DX is in elk geval de kortere flitsduur, als je honden beweeglijk zijn kan dat ze net wat beter bevriezen eventueel. Maar of je dan voor een BRX50 zou moeten gaan of dat je misschien al aan een BRX250 al voldoende zou hebben...
meetlat
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2015 21:42

Rocker schreefCOLONWat zijn je overwegingen om liever voor een BRXi te gaan en niet voor een DX?

Voor de korte flitsduur maar ook voor de extra 100 Ws vermogen, zo moet ik de flitser niet
volledig benutten en heb ik nog rendement over indien ik het nodig zou hebben


Hoe is de rest van je ruimte aangekleed? Je hebt een witte achtergrond, maar hoe zijn de muren/plafond van je studio? Als deze (ook) wit zijn, dan zit je met 4 400-500W flitskoppen wel met een flinke bump licht in combinatie met lichte reflecterende muren.

de muren zijn beige en plafond wit
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb twee maal een BXR (de voorloper, met de X en R andersom. Het is even opletten)
Enige verschil is volgens mij dat de BRX ook nog middels wifi op een telefoon bediend kan worden als het gaat om de instellingen. Zou ze graag willen hebben maar kan er de knaken niet aan uitgeven.

Heb geen ervaring met de RX-set. Die 100Ws. geeft natuurlijk wel wat extra's. Maar vraag me af of je nu wat tekort komt. Je geeft aan dat je graag een klein beetje meer marge/speling hebt. Voor het geval dat. Dat is natuurlijk altijd verstandig, je weet het immers maar nooit.
Vervelende vind ik wel dat ze eigenlijk niet zwak genoeg kunnen. Soms wil ik de lampen wel eens dichtbij hebben met een reflector of zo. Dan krijg je zulke debiel hoge F-getallen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
meetlat
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2015 21:42

fotojeroen schreefCOLONIk heb twee maal een BXR (de voorloper, met de X en R andersom. Het is even opletten)
Enige verschil is volgens mij dat de BRX ook nog middels wifi op een telefoon bediend kan worden als het gaat om de instellingen. Zou ze graag willen hebben maar kan er de knaken niet aan uitgeven.

Heb geen ervaring met de RX-set. Die 100Ws. geeft natuurlijk wel wat extra's. Maar vraag me af of je nu wat tekort komt. Je geeft aan dat je graag een klein beetje meer marge/speling hebt. Voor het geval dat. Dat is natuurlijk altijd verstandig, je weet het immers maar nooit.
Vervelende vind ik wel dat ze eigenlijk niet zwak genoeg kunnen. Soms wil ik de lampen wel eens dichtbij hebben met een reflector of zo. Dan krijg je zulke debiel hoge F-getallen.
met de RX haal ik F9 op 1.5 meter afstand op bijna volle vermogen
welke flitsers gaan dan wel zwak genoeg ?
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Ik zou advies gaan vragen bij Foto Flits (importeur van Elinchrom). Ik word er altijd goed geholpen. Ze spreken ook vanuit ervaring en kunnen je zo vertellen wat je nodig hebt. Ook als je het niet nodig hebt zullen ze dat ook zeggen.
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

meetlat schreefCOLONmet de RX haal ik F9 op 1.5 meter afstand op bijna volle vermogen
welke flitsers gaan dan wel zwak genoeg ?
Het ligt er ook aan wat voor lichtvormer je erop hebt zitten. Met mijn grootste softbox haal ik waarschijnlijk ook wel f/9.0 op 1.5 meter. Met een smalle reflector zal hij op 1.5 meter wel ergens op f/gruwelijk hoog staan.
Selmak schreefCOLONIk zou advies gaan vragen bij Foto Flits (importeur van Elinchrom). Ik word er altijd goed geholpen. Ze spreken ook vanuit ervaring en kunnen je zo vertellen wat je nodig hebt. Ook als je het niet nodig hebt zullen ze dat ook zeggen.
Dat is ook waar; de flitsers zijn wat duurder dan normaal en dat komt onder andere door gewoon goede service
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar