Adapterring voor Canon-lens op Nikon-body

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Zijn er Adapterringen voor Canon-lens op Nikon body?
Krijg je kwaliteit verlies door gebruik van zo'n ring?
Werkt AF nog? En IS?
Het brandpunt zal iets worden verlegd heeft dat gevolgen voor de scherpte.
En zo kan ik nog meer vragen bedenken, maar laten we eerst eens afwachten wat dit oplevert.

In het achterhoofd heb ik de idee om een Nikon body aan te schaffen en mijnCanon lenzen daarop te draaien.
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik heb een jaartje of 2 geleden de gedachten gehad om een 14-24 van Nikon te kopen en deze met een adapter ring te bevestigen..
wat ik me nog kan herinneren (en daarom zo erg twijfelde) was dat het niets meer was dan een koppelstukje waardoor dus alles nog gebruikt kon worden (AF enz.) gezien er verder geen glas of ander materiaal tussen zit was er ook niet te spreken van kwaliteits verlies..
Het enige wat je moet doen ik gewoon even geduld hebben en goed zoeken.. ;)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Worden de vragen wel echt gelezen ?

Vraag is niet of Nikon lens op een Canon camera kan, wel of een Canon EF lens op een Nikon camera kan.

Een Canon lens zou je fysiek dichterbij de Nikon sensor moeten brengen en met een adapter doe je juist het tegenovergesteld : je brengt de lens verder weg van de sensor.

Eventueel een adapter met speciale lensconstructie om dat te omzeilen, maar dat lijkt mij moeilijk en te kostelijk te liggen en om die reden waarschijnlijk zelfs niet te verkrijgen. Bovendien zou je nog steeds gebruiksgemak verliezen, diafragma handmatig instellen, focus niet meer op oneindig te krijgen, enz...
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Daar is best wel wat info over te vinden.
https://www.google.nl/search?q=canon+ef ... L4OunFgaAK" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Dat kan dus niet.

No, Canon lenses cannot be mounted on Nikon DSLRs. Technically it is possible to design an adapter to do it, but you will not be able to focus to infinity. This is due to the fact that Nikon DSLRs have a longer distance between the lens flange and the sensor (focal plane), which would make Canon lenses behave almost like extension tubes. Nikon has a flange focal distance of 46.5mm, while Canon’s EF mount is 44mm as can be seen in this chart. So while a 2.5mm thick adapter could be used on Canon DSLRs, it would be impossible to go in reverse direction on Nikon DSLRs.

https://photographylife.com/use-nikon-lenses-canon-dslr" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het zou mooi zijn als het kon. Ik heb een aantal leuke en mooie Canon-objectieven die ik graag gebruik. Ook voor mijn werk zou dat handig zijn als ze op de Nikon passen. Helaas hebben we daarin pech vanwege die afstand van sensor tot achterkant objectief.
Andersom zijn er wel adapters maar daar hebben we niets aan. Ik zou mijn Nikon-objectieven niet op de Canon willen :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Amberes schreefCOLONWorden de vragen wel echt gelezen ?
:)

Eens voor Canon gekozen, om nu de hele handel te verpatsen... Jammer dan.
Is ut nau me camera of muh camera?!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar