Raw import in lightroom komt binnen als jpeg

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
margosubnel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2013 08:45

Ik weet het niet meer, ben al de hele dag bezig.
Als ik foto's van mijn Imac computer in lightroom importeer (RAW zonder een Jpeg erbij), komt hij daar meteen binnen als Jpeg. Wat doe ik fout?
Ik weet zeker dat ik een Raw foto heb die ik importeer, is 18MB. En hij komt dus meteen als Jpeg binnen in de bibliotheek.
Ik probeer al overal na te vragen maar nog niemand weet waar ik het over heb.

groetjes Margo
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

De enige conversie die je bij de import kan doen is van RAW naar DNG.
De conversie van RAW naar JPG kan alleen bij export.
Bij de import kan je aan de bestandsnaam zien of je een RAW of een JPG importeer.

Hoe importeer je de foto's, welke optie heb je bovenaan het importscherm geselecteerd (DNG, Kopieer, Verplaats of toevoegen)?
Importeer je direct vanuit je camera of via een cardreader aan of in je computer?
Staan er op het geheugenkaartje alleen RAW of ook JPG bestanden?
Gebruik je LR voor het eerst of heeft het voorheen wel goed gewerkt?
Welke versie van LR gebruik je?

Hans
Anoniem 4

Zoals Hans ook al aangeeft, zul je meer en duidelijker moeten aangeven hoe je exact te werk gaat.
Ik heb begrepen dat je foto's al op de iMac staan, uitsluitend als Raw zonder gekoppelde Jpeg.
Gebruik je als tussenstap misschien iPhoto en exporteer je van daaruit.
Dan moet je in de export dialoog (venster) wel bij Kind/Soort kiezen voor Original/Origineel.
Verder zou ik het met de gegevens van nu ook (nog) niet weten.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik had je gisteren in de FB groep van Lightroom gebruikers ook al even proberen te helpen...
Langzamerhand werd daarin toen echter ook steeds duidelijker dat wel een heel raar probleem is! Bij je metagegevens staat hij daar al als jpeg, dus dan zou een conversie tijdens het importeren het meest voor de hand liggen.. Echter kan je dan enkel van raw naar dng, meer opties heb je niet... Dus moet het daarvoor nog fout gaan zou je zeggen.
Wat Gerard (Illuminatus) vraagt is dus wel handig om even duidelijk te krijgen... wat is je exacte workflow vanaf je camera tot in LR?
Anoniem 4

Af en toe loop ik mijn recente reacties nog eens na en dan word je weer eens met dit soort gedrag geconfronteerd.
Een noodkreet:
Ik weet het niet meer, ben al de hele dag bezig.
Een minimale omschrijving van het probleem zonder mededeling van wat er die hele dag al geprobeerd is, hoe er exact te werk gegaan is. Door 3 forumleden wordt gereageerd met vragen en suggesties.
Van de kant van de vraagsteller komt echter geen enkele reactie meer. Waarschijnlijk is het probleem (gebruikersfoutje?) al opgelost, maar even de moeite nemen om dat te melden en degenen die gereageerd hebben te bedanken, is er niet meer bij.
Het ontneemt je wel de zin om nog op dit soort hulpvragen te reageren en daarbij is ook het forum niet gebaat.
Moest het even kwijt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar