Strobist startset compleet maken

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

Ik ben me eigen aan het oriënteren op strobist fotografie. Ik denk dat dit een mooie aanvulling is op mijn huidige fotografie. Dit bestaat nu
uit hoofdzakelijk portret en bruidsfotografie.

Ik heb altijd met bestaand licht gewerkt zonder extra's. dus geen reflexi scherm ofzo. Met uitzondering van een opzetflitser op me camera.

Het gene wat ik wil bereiken is een mooiere lichtverdeling. Bv een extra haarlichtje schaduw wegwerken in het gezicht. Dat soort dingen.
Wat ik ook heel mooi vind is bv een bruidspaar dansend in een prieeltje en dat de binnenkant verlicht is en dat je van hun alleen een silhouet ziet.

Ik kan nu geen voorbeeldfoto's plaatsen omdat ik ze nog niet gemaakt heb en ik geen gezeur wil hebben met auteursrecht enzo.

Mijn strobist gear tot nu toe:

1 Metz flitser 48-AF
1 canon fliter 430 EZ
1 triggerset van Hahnel combi TF (1 zender 2 ontvangers)
2 statieven voor flitsers.

Nu zoek ik nog:

2 neigkoppen voor paraplu en flitser
2 paraplu's
1 reflexischerm set
1 sunblocker

Is er iets wat ik nu nog vergeten ben of hebben jullie nog tips over iets waar ik op moet letten bij aanschaf?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Als tip die ik je mee wil geven

Start met 1 licht leer deze tot de puntjes kennen door verschillende licht opstellingen te gebruiken.
Ik zou in jou begin stadium de TLL even laten wezen voor wat het is en eerst aan de gang gaan op handmatig alles in te stellen
Op deze manier leer je het meest over wat het licht doet en hoe je deze het beste voor een bepaald resultaat in kunt zetten.
Ook leer je hierdoor camera beter leren kennen.

Een leuk onderwerp hiervoor kan zijn waterdruppels, een pop, speelgoed auto iets wat heel veel geduld heeft zeg maar.
En dan lekker op een regenachtige dag een middagje oefenen.

Wat licht aanpassers betreft er zijn hier te veel om op te noemen elk hebben zo hun eigenschappen net als de voor en nadelen.
De gangbaarste oplossing zou een witte paraplu zijn aangezien deze behoorlijk divers is en op verschillende manieren te gebruiken is.
Ik zou dan wel gaan voor een exemplaar waar je zowel mee kunt kaatsen als doorheen kunt schieten.

Een Swiffel/ neigkop is inderdaad wel een goede investering.

Zelf ben ik niet van de reflectie schermen en adviseer daarom eerst bv een stuk piepschuim te gebruiken, hoeft niet eens zo groot te zijn.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Als je strobist in typt op internet krijg je tal van resultaten die je bij jou toch kunnen helpen wat aanschaf betreft Maar hou rekening mee De beste koop is nog steeds kennis en ervaring en soms is Less means more
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Tik ook een DIY in bij strobist, er zijn zo veel leuke speeltjes zelf te maken die je anders als snel veel geld kosten. Zeker als je nog in de probeerfase zit werkt dit erg goed.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

@fotopapa ik weet niet waar je vandaan komt maar ik wil morgen of overmorgen een nieuwe licht opstelling testen je bent welkom om mee te kijken/ shooten.
Ik zelf werk met een strobist/ semi studio set en ben net als jou zo begonnen met dezelfde vraagstukken :-)
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Bedankt voor je aanbod.

Lijkt me super leuk!! Ik kom zelf uit Oosterhout bij Breda.


Ik kan alleen in de avonduren, overdag moet ik werken.
Laat maar even weten wanneer je gaat shooten ik kom graag een keer langs.

Gr Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar