Werkt master - slave bij 2 flitsers samen met trigger set?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
tajvdz
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 11:32

Ik heb een vraag over het aansturen van 2 Canon 580 EX flitsers.
Ik wil ze graag los van de camera gebruiken. Ik gebruik daarvoor een trigger set van Linkstar.
De ontvanger van de trigger set doe ik onder een van de flitsers en stel deze in als master. De andere flitser stel ik in als slave. Maar dit werkt niet de master flitst wel maar de slave niet.
Wat doe ik hier verkeerd of is dit niet mogelijk?
Zet ik de flitser die is ingesteld als master op de camera of gebruik ik een off camera shoe cord in plaats van de trigger dan gaan wel beide flitsers af.
Is er een mogelijkheid om het met trigger set en master - slave op te lossen?
Wat wel zou werken vermoed ik is om beide flitsers te voorzien van een ontvanger. De trigger set is namelijk uit te breiden met extra ontvangers.
Wie kan hier wat meer over vertellen?
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Met een trigger is de trigger master. Dus beide flitsers zijn per defintitie slave. Dat betekent natuurlijk niet dat ze even sterk moeten flitsen. Je kunt ze dus in een verschillende groepen plaatsen AB(C) (sommige triggers). Of anders manueel de flitssterkte instellen.
Wanneer je een 580 op de camera zet dan fungeert deze als master en de off-shoe 580 als slave. Met een aparte trigger zijn je 580's allebij slave.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Nog een ontvanger erbij kopen, dat lost alles op.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

De ontvanger van de trigger set doe ik onder een van de flitsers en stel deze in als master. De andere flitser stel ik in als slave. Maar dit werkt niet de master flitst wel maar de slave niet.
Wat doe ik hier verkeerd of is dit niet mogelijk?
Je kan eerst nog eens dit proberen, zonder garantie dat het werkt : zet de 580 op de receiver als MASTER maar in Manual en de losse SLAVE ook op Manual.

Anders een trigger bijkopen (als die van Linkstar nog verkocht worden) of op de losse SLAVE een optical receiver plaatsen, dan doet de flash van de eerste 580 de tweede afgaan.
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Ik gebruik daar de Yongnuo st e2 voor. Die stuurt beide flitsers aan en je kunt de flitskracht regelen ( flitskracht verdelen tussen beide flitsers).
Werkt uitstekend en is betaalbaar.


http://members.casema.nl/mmuetstege/YongnuoSTE2.html
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Kanon111 schreefCOLONIk gebruik daar de Yongnuo st e2 voor.
Die heb ik ook. Een geweldige trigger die ik met veel peziergebruik. Maar wel op mijn 550D want op mijn 5DIII en nieuwere modelen doet hij het niet. (Slimme Canon...)
Ik zou hem dn ook niet willen adviseren om aan te schaffen hierdoor.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Dat klopt inderdaad.
Maar als je je een 5d III kunt veroorloven, kan er ook wel een bijpassende trigger af, lijkt mij.
Op mijn 50d doet hij het meer dan uitstekend!
tajvdz
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 11:32

Beasar schreefCOLONMet een trigger is de trigger master. Dus beide flitsers zijn per defintitie slave. Dat betekent natuurlijk niet dat ze even sterk moeten flitsen. Je kunt ze dus in een verschillende groepen plaatsen AB(C) (sommige triggers). Of anders manueel de flitssterkte instellen.
Wanneer je een 580 op de camera zet dan fungeert deze als master en de off-shoe 580 als slave. Met een aparte trigger zijn je 580's allebij slave.
ik snap deze uitleg niet helemaal. De ontvanger van de trigger zit onder de camera. De trigger zorgt eigenlijk toch alleen maar voor contact met de camera?
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Beide 580's hebben dus een ontvanger nodig die je instelt als slave. Op de camera de trigger die de ontvangers aanstuurt.
Maw, om fatsoelijk te werken met jouw set moet je hem inderdaad uitbreiden naar twee ontvangers.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
tajvdz
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 11:32

Beasar schreefCOLONBeide 580's hebben dus een ontvanger nodig die je instelt als slave. Op de camera de trigger die de ontvangers aanstuurt.
Maw, om fatsoelijk te werken met jouw set moet je hem inderdaad uitbreiden naar twee ontvangers.
ok, ik dacht dat je de slave functie op de camera zelf bedoelde.
Met 1 ontvanger onder 1 flitser gaat helemaal niet?
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Misschien toch eens kijken naar de Yongnuo die ik eerder noemde.
Google maar eens en zoek naar de site van de heer Muetstege.

Yongnuo ST-E2
members.casema.nl/mmuetstege/YongnuoSTE2.html
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Of je moet een 5 D mark III hebben uiteraard.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar