Monopod: IS aan of uit

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Heb van de week een Monopod binnengekregen (Via marktplaats hier op het forum :D ), nu is mijn vraag:
De IS van mijn lens aan of uit zetten?
Hoeveel beweging compenseert IS nog, of wanneer gaat hij zoeken naar beweging die er niet is?
Of heeft het ook met de lengte/duur van de beweging te maken?
Op een normaal statief wordt altijd aangeraden IS uit te zetten, ik snap ook waarom, ongewenst "zoeken" naar beweging door de IS die er niet is => iets van onscherpte.
Maar hoeveel beweging is daar dus voor nodig?
Wanneer is het wel of niet meer nodig?
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Ik zou de IS uitzetten Michiel, ik werk ook regelmatig met een monopod, en met de IS aan merk ik dat je hetzelfde krijgt als op een statief. Zogauw ik de compositie iets verander gaat de IS werken.
Succes :D
70D
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Als je lens 2 standen IS heeft en je gaat pannen (meetrekken in horizontale vlak) dan kan je de IS op deze stand wel aan laten staan.

kijk hier maar eens voor meer info:

http://www.usa.canon.com/cusa/consumer/ ... vantage_IS
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Anoniem 4

Ik herinner me dat ik daar ooit eens iets over gepost heb. Kijk eens of je hier wat aan hebt.
https://www.eosdigitaal.nl/forum/viewto ... 7&t=102360
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

@ Illuminatus, jij bent duidelijker dan Canon
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Dat gaat over de werking van de IS...
Als ik daarin lees dan moet de IS aan staan op een monopod...
Paul geeft een de IS bewust uit te zetten...
Dit is tegenstrijdig.
Ik vraag me af of het persoonlijke keus is (uiteraard!) of dat er echt verschil in zit, en een goede gedegen uitleg die uitlegt waarom aan of uit beter is.
Anoniem 4

MichielBroerse schreefCOLONDat gaat over de werking van de IS...
Daar hebben we het toch over hier. Het is een objectieve technische verhandeling over de werking van IS. Hoe een ieder daar persoonlijk mee om wil gaan is subjectief.
Op een statief is beweging van de camera in alle richtingen geblokkeerd. Met de nieuwere objectieven kan de IS wel aanblijven, maar uitzetten is beter (sneller en kost minder stroom).
Op een monopod daarentegen kan de camera in principe nog alle kanten op bewegen. IS vervult dan een nuttige functie om ongewenste bewegingen te compenseren.
Voor het pannen heeft Canon een modus 2 op het objectief, waarmee je compensatie in het horizontale vlak kunt uitschakelen. Ongewenste bewegingen in alle andere richtingen worden nog wel gecompenseerd.
Veel is ook afhankelijk van je eigen manier van werken en dan leer je ook in de praktijk omgaan met IS.
En ja, je kunt het ook breder trekken en dan krijg een discussie van voorstanders en tegenstanders van IS an sich. Daar komen we nooit uit, ook dat is persoonlijk.
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Ik ben wel een voorstander van het gebruik van IS, graag zelfs. Maar de modes 1 en 2 zijn niet aanwezig op alle IS-lenzen, alleen maar op de duurdere telezoom en telelenzen.
Bij 1 mode vind ik het knap moeillijk om met IS te pannen. Maar wie ben ik, ook maar een beginneling, misschien leer ik het nog eens. :D
70D
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Mijn vraag is uiteindelijk wel over de werking, maar wel in de praktijk, tijdens gebruik.
De technische kant is mij denk ik niet echt besteed.
Conclusie is dus dat op een monopod de camera nog teveel beweegt, en de IS dus nog steeds een verbetering geeft?
Dat is kort door de bocht wat ik mij eigenlijk afvroeg.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

MichielBroerse schreefCOLONConclusie is dus dat op een monopod de camera nog teveel beweegt, en de IS dus nog steeds een verbetering geeft?
Ja :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Ik ga het ook uitproberen. Nooit te oud om te leren. :oops:
70D
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Ok, ga ik op monopod lekker met IS aan werken.
Mocht ik toch rare dingen tegen komen dan meld ik mij wel weer :-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar