Kosten van foto voor onbeperkt gebruik

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Rick Kloekke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2014 21:22

Hallo,

Ten eerste, ik weet dat er al redelijk wat topics over zijn, maar ik denk dat ik op deze manier een duidelijker antwoord kan krijgen op mijn vraag.

Ik ben benaderd door een bedrijf die een aantal foto's van mij wilt gebruiken voor een website achtergrond. Maar ze zeggen: "als we dan toch per foto een gewenst bedrag betalen, wil ik de foto's later eventueel voor reclame materiaal kunnen gebruiken".

Dit houdt dus eigenlijk in dat ze de foto's voor onbeperkt en al het gebruik willen in full res.

Wat is nou een redelijk bedrag om te vragen? Ze hebben het er immers over dat ze het alleen doen bij een realistische prijs, want ik ben amateur.

En ik weet dat veel pro fotografen het kl*te vinden dat veel amateurfotografen lekker goedkoop en soms voor niks hun foto's verdelen. Daarom hier de vraag om die markt dus niet te verzieken. Ik wil immers later ook in de 'fotografenwereld' terecht komen.

Dus: Kosten voor een foto, voor onbeperkt en al het gebruik?

Ik hoor het graag!

Mvg, Rick
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Rick,

Of je nu amateur- of beroepsfotograaf bent, je hoort hier gewoon hetzelfde netto bedrag voor te krijgen.

Even enkele punten voor de duidelijkheid:

- Ze willen het gebruiken voor een website (waarom dan hoge resolutie bestanden?)?
- Ze willen het eventueel ook voor reclame materiaal gebruiken? Klinkt mij er commercieel in de oren...
- Onbeperkt gebruik: Alleen Nederland, Europa of wereldwijd?

Om eerlijk te zijn, klinkt mij dit weer in de oren dat men voor een dubbie op de eerste rang wil zitten.