Kosten van foto voor onbeperkt gebruik

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Rick Kloekke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2014 21:22

Hallo,

Ten eerste, ik weet dat er al redelijk wat topics over zijn, maar ik denk dat ik op deze manier een duidelijker antwoord kan krijgen op mijn vraag.

Ik ben benaderd door een bedrijf die een aantal foto's van mij wilt gebruiken voor een website achtergrond. Maar ze zeggen: "als we dan toch per foto een gewenst bedrag betalen, wil ik de foto's later eventueel voor reclame materiaal kunnen gebruiken".

Dit houdt dus eigenlijk in dat ze de foto's voor onbeperkt en al het gebruik willen in full res.

Wat is nou een redelijk bedrag om te vragen? Ze hebben het er immers over dat ze het alleen doen bij een realistische prijs, want ik ben amateur.

En ik weet dat veel pro fotografen het kl*te vinden dat veel amateurfotografen lekker goedkoop en soms voor niks hun foto's verdelen. Daarom hier de vraag om die markt dus niet te verzieken. Ik wil immers later ook in de 'fotografenwereld' terecht komen.

Dus: Kosten voor een foto, voor onbeperkt en al het gebruik?

Ik hoor het graag!

Mvg, Rick
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Rick,

Of je nu amateur- of beroepsfotograaf bent, je hoort hier gewoon hetzelfde netto bedrag voor te krijgen.

Even enkele punten voor de duidelijkheid:

- Ze willen het gebruiken voor een website (waarom dan hoge resolutie bestanden?)?
- Ze willen het eventueel ook voor reclame materiaal gebruiken? Klinkt mij er commercieel in de oren...
- Onbeperkt gebruik: Alleen Nederland, Europa of wereldwijd?

Om eerlijk te zijn, klinkt mij dit weer in de oren dat men voor een dubbie op de eerste rang wil zitten.

Auteursrecht en gebruiksrecht, wordt vaak verward, zelfs door grote opdrachtgevers. Je auteursrecht zou ik nooit afstaan. Bij gebruikerslicenties heb je diversen. In de gebruikerslicentie bepaal jij als fotograaf wat er met de foto mag gebeuren. Bijvoorbeeld onbeperkt gebruik, maar niet verstrekt aan derde partijen enz. enz.

Tja het bedrag: Ik vind dat ze nogal wat exclusiviteit verwachten, dat maak ik uit op je bericht. Eigenlijk kan ik geen bedrag noemen, maar ik zou zeker niet onder de € 1500,00 netto gaan zitten. Hoe meer exclusiviteit, hoe duurder de prijs voor de foto. Wededen, dat ze bij het horen van deze bedragen gauw afhaken... :D :wink:

Het klinkt mij niet zuiver in de oren, om eerlijk te zijn.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

@Bennie, auteursrecht is een persoonlijkheidsrecht dat je niet eens kunt overdragen.

De vraag van het bedrijf lijkt me gewoon legitiem, maar jij bent de enige die de prijs voor het gebruik van een foto kan bepalen en regelen. Factoren die daarbij een rol spelen zijn onder andere:
- naamsbekendheid fotograaf (hoe bekender, des te meer je kunt vragen)
- uniciteit van de foto (hoe groot is de kans dat een andere (amateur)fotograaf eenzelfde foto kan maken?)
- doelgroep bedrijf (aan een bedrijf dat zich uitsluitend richt op lesbische vrouwen in Flevoland kun je minder vragen dan aan een multinational)
- het aloude marktprincipe: wat de gek ervoor geeft.

Google op 'tarieven fotografie' en je vindt documenten met gedetailleerde tariefadviezen. Maar ik zeg er meteen bij: die tarieven zijn belachelijk hoog gesteld en zeker niet marktconform... neem er maar gerust de helft van als indicatie.

Over concurrentie met pro fotografen zou ik me niet druk maken.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Ton,

Ik wil niet betweterig overkomen, maar auteursrecht is wel degelijk overdraagbaar, hetzij schriftelijk en ondertekend.

Persoonlijkheidsrecht, is juist weer niet overdraagbaar. Ook al zou je je auteursrecht overdragen (schriftelijk) op iemand, dan nog kun je door je persoonlijkheidsrecht je bijvoorbeeld verzetten tegen verminking van je foto's.

Bovendien, raad ik het nooit aan, om je auteursrecht over te dragen.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 4

Auteursrecht is iets wat je als maker automatisch verwerft. Je hoeft het niet te registreren of van copyright te voorzien. Je moet alleen kunnen aantonen dat je de maker bent.
Je kunt auteursrecht inderdaad geheel of gedeeltelijk overdragen, maar daar moet dan wel een akte van gemaakt worden. Mondelinge overdracht is niet rechtsgeldig.
Overigens is het niet verstandig om dat te doen. Je kunt beter een licentie geven, waarin duidelijk is vastgelegd wat wel en niet mag.

Persoonlijkheidsrechten (morele rechten) kunnen in principe niet worden overgedragen, maar je kunt wel afstand doen van deelrechten zoals naamsvermelding, maar weer niet het recht om verminking tegen te gaan.
Juridisch gezien zijn de persoonlijkheidsrechten nogal vaag en is er weinig jurisprudentie.
Rick Kloekke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2014 21:22

Bedankt voor de berichten!!

Als ik nu bijvoorbeeld eens kijk op 500px. Daar kan je een royalty free license kopen voor $250. Laten we zeggen 200 euro. Is dat een gekke prijs? Nu ben ik hartstikke blij als ik 50 euro per foto krijg, maar zoals eerder gezegd wil ik weten wat normaal is en niet voor een 'prikke' foto's weg doen.

Gr, Rick
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Rick,

Laat ik het zo zeggen: Ik zou niet akkoord gaan met € 200,00 voor die exclusiviteit die ze willen. Onbeperk gebruik...

Ook is het zo: Het is net wat de gek er voor geven wil én wat heeft men werkelijk over voor de foto. Iemand, die een foto persé wil hebben, die zal bereid zijn om meer te betalen voor een foto.

Hoe minder exclusiviteit, hoe goedkoper de foto.

Bedragen vallen gewoon niet te noemen. Vaak doe je zoiets in een onderhandelingsproces met de klant, en vaak kom je dan nader tot elkaar.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Rick Kloekke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2014 21:22

Oke, bedankt voor je reacties!
Gebruikers-avatar
Photomp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2015 14:46
WoonplaatsCOLON Bussum
CONTACTCOLON

Wellicht heb je hier nog wat aan betreffende de tariefbepaling, etc.

http://www.pictoright.nl/downloads/index.php
EOS 6D / EOS 5D mark II / EOS 1N/E1 | Sigma DG 12-24mm 1:4,5-5,6 II DG / Sigma 24-105mm 1:4 DG Art / Sigma DG 150-500mm 1:5-6,3 APO / Sigma DG 50mm 1:1,4 / Lensbaby / Sirui M-3004X & K-40X | Apple | Adobe Creative Suite CS6

Http://www.photomp.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar