Aankoopadvies welk objectief

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Pascal123
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2014 15:21

Beste lezers,

Wat fotografie betreft kom ik net kijken en ben ik een leek. onlangs heb ik een paar maanden een eos 1100 d van iemand geleend. Ik heb er mooie foto's mee gemaaakt en het apparaat bevalt me zeer goed. Ik ben een huis tuin en keuken fotograaf en maak voornamelijk foto's van het dagelijks leven van mijn gezin. Ik ben nu van plan een eos 1200d aan te schaffen met een 18-55 mm IS objectief. nu stond ik gisteren in de fotowinkel en de verkoper rade mij af een 1200d aan te schaffen omdat deze slechts 3x zoom had. De verkoper gaf aan dat ik niet genoeg kan inzoomen en dan alsnog een ander objectief moet aanaschaffen. Ik zou beter een sony cybershot kunnen nemen met 20 x zoom.
Nu bevalt zo'n superzoomtoestel mij niet omdat wanneer je door de zoeker kijkt je niet het echte beeld ziet maar een digitaal beeld. Ik vind dat niet prettig.

Nu wil ik toch die 1200d aanschaffen maar zou graag willen weten of er een objectief is dat wat meer kan inzoomen dan 18-55 en die redelijk betaalbaar is en voor een beginner kwalitatief goed is en ook beeldstabilisatie heeft. Het mooist zou zijn als het objectief de 18-55 vervangt zodat ik niet hoef te wisselen. Dus 18-200 bijvoorbeeld.

Wat betreft betaalbaar: ik was van plan om voor body en objectief niet meer dan 400 euro uit te geven maar snap dat dat waarschijnlijk niet mogelijk is. Maar laten we zeggen een objectief van 200 euro ongeveer.

Mocht ik niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor de reacties.
Gebruikers-avatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 830
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2011 19:23
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Even snel google geraadpleegd en kom bij een bekende winkel uit op 289 voor een 1200d body.
Een 18-200 is wat lastiger aangezien je daarin bijvoorbeeld wel of gen stabilisatie hebt. De 18-200 van Canon (deze heeft stabilisatie) kost ongeveer 500 euro. Hier ga je dan over je budget heen. Zonder stabilisatie zit je aanzienlijk goedkoper. Een voorbeeld hiervan is de Sigma of te Tamron. Uiteraard gelden hier ook wel weer kwaliteitsverschillen.
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Verkoper heeft gelijk als het gaat om de hoeveelheid zoom van het standaardobjectief.
Mijn advies: koop lekker een 1200d met een standaard 18-55 is lens en ga eens aan het pionieren.
Als beginner ben je dan voorlopig niet uitgekeken.
Als je genoeg gelerrd hebt, kun je veel beter bepalen wat je nodig hebt voo je hobby en welke kwaliteit je wilt. Er zijn altijd meer opties dan je denkt en een dure lens kopen is niet altijd nodig.
Veel plezier met je hobby!
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Verkoper heeft gelijk, koop geen dslr als je je niet wil verdiepen in fotografie op zich.

Als het is om huis-tuin-keuken-vakantiefoto's gaat die je gaat bekijken op computerscherm of gaat afdrukken op 10x15 cm, koop dan een goede bridge of compact met vaste lens met ruime zoom. En al zeker als je nu al weet dat je niet wil wisselen van lens en een goedkope "super"zoom wil zoals een 18-200.

En een 1200D is enkel een marketing truuk van Canon, geef je 400 euro beter uit aan een goede tweedehands 600D of zoiets als je toch wil vasthouden aan dslr.
Gebruikers-avatar
Guus1972
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2014 12:28
WoonplaatsCOLON Wijchen

Ik vraag me af waarom je je 1100 D kwijt wilt. Dat is een toestel waar je prima mee vooruit kunt, vooropgesteld dat je geïnteresseerd bent in fotograferen met een spiegelreflexcamera.

Als je dat niet bent kun je beter voor een compactcamera kiezen. En dan zijn er ook weer andere merken dan die Sony als jou dat digitale beeld niet bevalt.
Canon Eos D1000 | Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 II | Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM | Flickr
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

http://www.fotokonijnenberg.nl/canon-eo ... -5-6-is-ii

Dan heb je een 600D mét garantie. Wel iets boven budget, maar een prima toestel waar je jaren mee vooruit kan.
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Guus1972 schreefCOLONIk vraag me af waarom je je 1100 D kwijt wilt.
Pascal123 schreefCOLONonlangs heb ik een paar maanden een eos 1100 d van iemand geleend.
Hierom?

Kijk ook eens naar een Powershot S120 (zie dit topic). Is voor mij een prima alternatief voor mijn DSLR.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Enerzijds snap ik het argument van de verkoper wel als het alleen maar om HTK-fotografie gaat, aan de andere kant heb je nu al een paar maanden met de 1100D gespeeld en is die je goed bevallen!
Welk objectief (of welke objectieven) had jij er daar toen bij zitten? Vanaf hoeveel tot hoeveel mm's had je toen qua bereik, en beviel dat goed of miste je daarin wat?
Pascal123
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2014 15:21

Kanon111 schreefCOLONVerkoper heeft gelijk als het gaat om de hoeveelheid zoom van het standaardobjectief.
Mijn advies: koop lekker een 1200d met een standaard 18-55 is lens en ga eens aan het pionieren.
Als beginner ben je dan voorlopig niet uitgekeken.
Als je genoeg gelerrd hebt, kun je veel beter bepalen wat je nodig hebt voo je hobby en welke kwaliteit je wilt. Er zijn altijd meer opties dan je denkt en een dure lens kopen is niet altijd nodig.
Veel plezier met je hobby!
Daar heb je denk ik wel gelijk in. Ik denk dat ik daarmee een mooie camera heb om mee te beginnen.
Pascal123
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2014 15:21

Amberes schreefCOLONVerkoper heeft gelijk, koop geen dslr als je je niet wil verdiepen in fotografie op zich.

Als het is om huis-tuin-keuken-vakantiefoto's gaat die je gaat bekijken op computerscherm of gaat afdrukken op 10x15 cm, koop dan een goede bridge of compact met vaste lens met ruime zoom. En al zeker als je nu al weet dat je niet wil wisselen van lens en een goedkope "super"zoom wil zoals een 18-200.

En een 1200D is enkel een marketing truuk van Canon, geef je 400 euro beter uit aan een goede tweedehands 600D of zoiets als je toch wil vasthouden aan dslr.
Misschien even nuanceren; ik wil niet steeds moeten wisselen. Ik zou het prettig vinden als ik een objectief zou hebben die van 18 tot 100 / 200 gaat.
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met marketing truc. Bedoel je een lokkertje om klanten aan Canon te binden. Het lijkt me een degelijk apparaat. Volgens mij is de prijs/kwaliteit verhouding dik in orde als ik de reviews lees. Komt ook goed uit testen, evenals voorloper 1100d (oa Consumentenbond).
Pascal123
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2014 15:21

Guus1972 schreefCOLONIk vraag me af waarom je je 1100 D kwijt wilt. Dat is een toestel waar je prima mee vooruit kunt, vooropgesteld dat je geïnteresseerd bent in fotograferen met een spiegelreflexcamera.

Als je dat niet bent kun je beter voor een compactcamera kiezen. En dan zijn er ook weer andere merken dan die Sony als jou dat digitale beeld niet bevalt.
die 1100d had ik geleend en nu wil ik zelf een camera aanschaffen.
Pascal123
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2014 15:21

Klaasw schreefCOLONhttp://www.fotokonijnenberg.nl/canon-eo ... -5-6-is-ii

Dan heb je een 600D mét garantie. Wel iets boven budget, maar een prima toestel waar je jaren mee vooruit kan.
dank ik ga deze eens vergelijken met 1200d of kun je me gemakkelijk het (grote) verschil uitleggen
Pascal123
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2014 15:21

MarcoEOS550D schreefCOLON
Guus1972 schreefCOLONIk vraag me af waarom je je 1100 D kwijt wilt.
Pascal123 schreefCOLONonlangs heb ik een paar maanden een eos 1100 d van iemand geleend.
Hierom?

Kijk ook eens naar een Powershot S120 (zie dit topic). Is voor mij een prima alternatief voor mijn DSLR.
dank je, ik zal 'm eens bekijken
Pascal123
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2014 15:21

Rocker schreefCOLONEnerzijds snap ik het argument van de verkoper wel als het alleen maar om HTK-fotografie gaat, aan de andere kant heb je nu al een paar maanden met de 1100D gespeeld en is die je goed bevallen!
Welk objectief (of welke objectieven) had jij er daar toen bij zitten? Vanaf hoeveel tot hoeveel mm's had je toen qua bereik, en beviel dat goed of miste je daarin wat?
De 1100d is me inderdaad goed bevallen. Ik vind de foto's erg mooi en ik vind het spelen met scherpte diepte leuk. Ik denk dat ik daarom perse een spiegelreflex wil. Ook bevalt een optische zoeker me veel beter dan een digitale (geen idee waarom). Voelt beter... :D

Bij die 1100D zat een 18-55 objectief. Daar had ik nu voldoende aan. Maar heb eigenlijk alleen nog maar foto's binnens huis en in de tuin foto's gemaakt. Ben nog niet echt naar buiten geweest. Ik vraag me nu af of ik met een 18-55 lens wel voldoende heb.
In de fotowinkel heb ik wel even een objectief tot 200 mm geprobeerd en daar zag ik ook wel weer de aardigheid van in. Met de opmerking vd verkoper twijfel ik dus of ik voldoende heb/ga hebben met een objectief tot 55 mm.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Pascal123 schreefCOLON Misschien even nuanceren; ik wil niet steeds moeten wisselen. Ik zou het prettig vinden als ik een objectief zou hebben die van 18 tot 100 / 200 gaat.
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met marketing truc. Bedoel je een lokkertje om klanten aan Canon te binden. Het lijkt me een degelijk apparaat. Volgens mij is de prijs/kwaliteit verhouding dik in orde als ik de reviews lees. Komt ook goed uit testen, evenals voorloper 1100d (oa Consumentenbond).
De 1100d en 1200D zijn prima instap camera's als je wilt kijken of spiegelreflex echt wat voor je is. Ben zelf ooit begonnen met een 1000D en jaren veel plezier van gehad en langzaam het spul(eerst betere lenzen) uitgebreidt.

Als je niet veel wilt wisselen neem dan geen speigelreflex, maar bv. een POwershot S120 zoals Marco al aangeeft.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Pascal123
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2014 15:21

Jef-W schreefCOLON
Pascal123 schreefCOLON Misschien even nuanceren; ik wil niet steeds moeten wisselen. Ik zou het prettig vinden als ik een objectief zou hebben die van 18 tot 100 / 200 gaat.
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met marketing truc. Bedoel je een lokkertje om klanten aan Canon te binden. Het lijkt me een degelijk apparaat. Volgens mij is de prijs/kwaliteit verhouding dik in orde als ik de reviews lees. Komt ook goed uit testen, evenals voorloper 1100d (oa Consumentenbond).
De 1100d en 1200D zijn prima instap camera's als je wilt kijken of spiegelreflex echt wat voor je is. Ben zelf ooit begonnen met een 1000D en jaren veel plezier van gehad en langzaam het spul(eerst betere lenzen) uitgebreidt.

Als je niet veel wilt wisselen neem dan geen speigelreflex, maar bv. een POwershot S120 zoals Marco al aangeeft.
maar met zo'n powershot kun je denk ik niet spelen met scherpte diepte etc?
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Volgens mij zitten er op een powershot ook wel creatieve standen zodat je handmatig je diafragma en/of sluitertijd kan zetten. Maar goed, daar zal Marco meer over kunnen zeggen denk ik, want ervaring met een Powershot heb ik niet ;)

Als je in de afgelopen maanden genoeg had aan die 18-55 dan lijkt me dat geen enkel probleem om daarmee nu weer in te stappen. Het voordeel van een (D)SLR is dat je niet al je lenzen in 1x hoeft te kopen tenslotte. Je kan dan altijd over een aantal maanden kunnen besluiten om er een 55-250 bij te kopen bijvoorbeeld
Pascal123
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2014 15:21

Rocker schreefCOLONVolgens mij zitten er op een powershot ook wel creatieve standen zodat je handmatig je diafragma en/of sluitertijd kan zetten. Maar goed, daar zal Marco meer over kunnen zeggen denk ik, want ervaring met een Powershot heb ik niet ;)

Als je in de afgelopen maanden genoeg had aan die 18-55 dan lijkt me dat geen enkel probleem om daarmee nu weer in te stappen. Het voordeel van een (D)SLR is dat je niet al je lenzen in 1x hoeft te kopen tenslotte. Je kan dan altijd over een aantal maanden kunnen besluiten om er een 55-250 bij te kopen bijvoorbeeld
Dat is ook zo. Ik heb mijn besluit genomen en ga die 1200d aanschaffen.

Iedereen bedankt voor de reacties

groet en gezellige jaarwisseling

Pascal
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Pascal123 schreefCOLON
Jef-W schreefCOLONAls je niet veel wilt wisselen neem dan geen speigelreflex, maar bv. een POwershot S120 zoals Marco al aangeeft.
maar met zo'n powershot kun je denk ik niet spelen met scherpte diepte etc?
Ja hoor ;)

AfbeeldingIMG_0044A by marcoeoscanon, on Flickr
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Maar ik zie dat je je keuze al hebt gemaakt ;) ga je vast veel plezier van hebben!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar