Macro objectieven versus Canon 100 mm

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

John K schreefCOLON2,1 cm gaat het dan over. Merk ik hier iets van met vlinder- en libellenfotografie? Of is 1 van mijn aannames onjuist bij het berekenen?
Verkijk je niet teveel op die werkafstanden. Ik vraag me serieus af hoe vaak je met je 180mm een object zó pal op je objectief hebt.

Ik heb met m'n 100mm in ieder geval nooit problemen met de werkafstand.
Ella36 schreefCOLON
John K schreefCOLONIk probeer serieus een overweging te maken telescoop. Ik Vind jouw post een beetje overbodig en nutteloos in tegenstelling tot de nuttige gebruikerservaringen en adviezen dusver.
Met een beetje humeur kan je toch wel serieus zijn??
Ik met de zoeker ook tegen m'n oog drukken voor stabiliteit en dat wordt met de jaren niet beter hoor.
Inderdaad, tussen de humor door lezend zit er wel degelijk een serieuze tip in.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

John K schreefCOLONIk probeer serieus een overweging te maken telescoop. Ik Vind jouw post een beetje overbodig en nutteloos in tegenstelling tot de nuttige gebruikerservaringen en adviezen dusver.
Ok, excuses voor mijn ietwat botte reactie naar Telescoop bij deze!
Ik zal mijn Single maltjes misschien moeten laten staan voor een vastere hand idd!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Nee joh, gewoon genieten van de whisky én een objectief met IS kopen ;-) werkt bij mij ook prima!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Heb geen Parkinson en ben geen drinker (afgezien van virtuele Glenmorangie Nectar d'Or in de EOS-Digitaal-kroeg), maar juist bij dit objectief vind ik IS van grote waarde.
Schakel op dat objectief de IS maar eens uit, dan ben je snel genezen.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Zoals ik al aangaf en Marco ook zegt, de werkafstand is eigenlijk van ondergeschikt belang. Daar moet je je niet op vastpinnen.

Met vlinders en libellen hou je meestal toch een geringe afstand en kom je hoogstwss niet binnen je min. scherpstelafstand omdat ze simpelweg meestal dan niet in beeld passen vanwege hun grootte.

Gabriel heeft daar idd wel een punt hoor.
IS kan heel handig zijn als je geen vaste hand hebt.(kan alleen bij elke leeftijd voorkomen :mrgreen: )
Ik heb ,gelukkig, een vaste hand en het gewicht van camera+lens kan ik goed stabiliseren en stil houden.

Het voordeel van 150mm/180mm tov de 100mm is dat je bij dezelfde afstand tot het onderwerp, je bij de 150/180mm het onderwerp net wat groter in beeld hebt.(dat zeg ik geloof ik goed)

Vandaar dat mijn keus voor dit soort insecten de Tamron 180mm is gevallen. Heb ook de Canon 100mm gehad, maar dat extra aantal mm vind ik net wat fijner.

Ik weet niet waar je woont, maar je mag de lens gerust een komen proberen.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Anoniem 3

John K schreefCOLON
John K schreefCOLONIk probeer serieus een overweging te maken telescoop. Ik Vind jouw post een beetje overbodig en nutteloos in tegenstelling tot de nuttige gebruikerservaringen en adviezen dusver.
Ok, excuses voor mijn ietwat botte reactie naar Telescoop bij deze!
Ik zal mijn Single maltjes misschien moeten laten staan voor een vastere hand idd!
Aanvaard ;)

Ga voor de 100mm IS, als je banksaldo het toelaat. Anders is de 100mm non IS een goed alternatief.
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Hoe verhoudt de Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM zich tot de 100 m l is van Canon?
Ik heb besloten dat het tussen deze 2 lenzen gaat nu.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

indd als je banksaldo het toelaat ga voor de 100mm L IS . De kwaliteit is gewoon geweldig !!
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Heeft iemand ervaring met de 105 mm van sigma met os? Is deze kwalitatief vergelijkbaar met de 100 mm l is van canon?
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Qua beeldkwaliteit zal dat wel redelijk gelijk zijn, beide lenzen zijn heel goed.

Ik heb de Sigma en buiten dat het even wennen is aan macro gebruik (veel lastiger en frustrerender dan je denkt als beginner ) zijn er de typische Sigma-zaken waar je moet aan wennen :

- traag opstartende beeldstabilisatie (geen probleem bij macro, dat vraagt toch een langzaam aan aanpak )
- typisch Sigma stabilisatie geluiden (kan je je aan storen, vraagt gewenning/aanvaarding)
- bij echte macro (dat noem ik 1:1) focus hunting (maar dat zal je bij de Canon ook wel hebben)
- beeld in de zoeker is een beetje op ' drift ', je zal het aan je ogen wijten maar dat is het niet, het beeld lijkt altijd wel wat uit te zetten of te krimpen, heel raar maar doet niets af van de latere foto zelf
- prima lens ook voor niet macro gebruik, gewoon een steengoede prime lens
- heel kompleet geleverd, met zonnekap voor full frame en extra verlenging voor zonnekap gebruik op crop sensor camera's
- ...

Vlinders en dergelijke kan je ook fotograferen met een zoomlens met goed resultaat eventueel zo'n lens met macro capaciteit (dat is eigenlijk gewoon dat je die op kortere afstand kan gebruiken, is geen ' echte ' macro)

Macro : je houdt er van of je houdt er niet van, het is niet iets dat je snel eventjes gaat doen en vereist eigenlijk het gebruik van een tripod, manueel scherpstellen, vaak een focus rail, extra belichting, veel geduld soit ... veel passie eigenlijk. Bij macro eventjes ' fout ' ademen en je foto is om weg te gooien, ik vergelijk het met geweerschieten en scherp stellen ... goed eerst uitademen alvorens de trekker over te halen dat vermijdt het effekt van te ' zuchten ' (relaxen) net nadat je de trekker overhaalt.

Wil je uitzoeken of het iets voor je is dan zou ik gaan voor een tweedehands Sigma (op of net onder de 300 euro).
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Amberes schreefCOLON
Macro : je houdt er van of je houdt er niet van, het is niet iets dat je snel eventjes gaat doen en vereist eigenlijk het gebruik van een tripod, manueel scherpstellen, vaak een focus rail, extra belichting, veel geduld soit ... veel passie eigenlijk. Bij macro eventjes ' fout ' ademen en je foto is om weg te gooien, ik vergelijk het met geweerschieten en scherp stellen ... goed eerst uitademen alvorens de trekker over te halen dat vermijdt het effekt van te ' zuchten ' (relaxen) net nadat je de trekker overhaalt.

Wil je uitzoeken of het iets voor je is dan zou ik gaan voor een tweedehands Sigma (op of net onder de 300 euro).
Totaal niet mee eens!

Gebruik van een statief werkt alleen maar tegen. Altijd uitkijken waar je de poten neerzet en als je onderwerp plots van plaats veranderd kun je weer opnieuw je spul verplaatsen en instellen.
Evt gebruik van een monopod zou een veel beter oplossing zijn, veel flexibeler. Zit je laag bij de grond, dan je ellebogen als steunpunt gebruiken, je fototas of een rijstzak werken ook prima.

Focusrail totaal overbodig tenzij je met zulke kleine scherptedieptes werkt( bv bij gebruik van omkeerringen) en een onderwerp toch helemaal scherp wilt hebben.

Extra belichting, waarom? Overdag genoeg licht zelfs bij zonsopkomst en ondergang. Donkere omgeving dan je iso omhoog. Xtra belichting is alleen een must bij gebruik van de canon Mp-e.


Manueel scherpstellen ben ik ook voor, maar dat heb ik al eerder aangegeven.
Even uitademen voordat je de ontspanknop indruk help idd een beetje( het woord zegt het al ontspanknop :mrgreen: )


Canon/sigma het is om het even qua kwaliteit. Vwb IS zal de canon beduidend sneller werken dan die van Sigma.

Persoonlijk zou ik dan voor de Canon gaan.

Succes met je keuze.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Ik heb definitief gekozen voor de 100 mm canon l. Thanks voor jullie info!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Mooie keuze, gefeliciteerd! Ben benieuwd naar de resultaten!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar