Regel van derden.

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

Graag wil ik horen of de belangrijkste aandachtspunten hier aardig verdeeld zijn op deze afbeelding. bvd

47194

Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Hypnotixed
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2009 20:48
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant

Ten eerste lijkt de foto niet helemaal scherp of in ieder geval niet op de juiste plek scherpgesteld. (links voor ipv de brug). Maar terugkomend op je vraag. Zelf denk ik dat de foto beter in balans is wanneer je de brug links in de foto had neergezet ipv nu redelijk in het midden. Hierdoor komt er meer weg rechts in beeld en krijg je in mijn ogen een betere kijklijn naar in mijn ogen het onderwerp (de brug) van je foto. Nu gaan mijn ogen bijna automatisch naar de boom rechts en dat is toch niet waar het om gaat in deze foto.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn gedachte over deze foto. En ik ben benieuwd hoe andere er over denken.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Wat een vreemd formaat, is het 16:9?
Je weet dat de regel van derden een vuistregel is? Een foto wordt niet plots goed omdat de foto voldoet aan deze vuistregel.
Wat wil je met deze foto bereiken? Wat is het onderwerp? De brug?

Ik begrijp overigens niet hoe de brug meer naar links op de foto leidt tot een betere foto, want dan komt de boom juist meer in beeld en krijg je juist minder weg links. Gooi je wellicht links en rechts door elkaar, Hypnotixed? (of doe ik dat ;) )

Als je wilt voldoen aan de regel van derden, waarom dan niet beginnen met de horizon? Die staat in het midden. Ik zou dan kiezen voor 2/3 lucht met bijkomend voordeel dat je het rare hoekje links ook kwijt bent.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Hypnotixed
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2009 20:48
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant

addy101 schreefCOLON
Ik begrijp overigens niet hoe de brug meer naar links op de foto leidt tot een betere foto, want dan komt de boom juist meer in beeld en krijg je juist minder weg links. Gooi je wellicht links en rechts door elkaar, Hypnotixed? (of doe ik)
Je hebt gelijk ik haal weer alles door elkaar. Ik bedoel dus rechts.
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

Dank je, de afmeting is idd wat vreemd het was een gecropte panorama vandaar en die heb ik helaas niet meer,
wel leerzaam om de kritiek te mogen lezen.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Kan aan mij liggen, maar ik vind het een hele goede plaat. 8)
Geen idee of er wat beter kan :D
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Ik ken de regel van derden wel maar denk er niet over na als ik een foto maak. Het moet gewoon lekker wegkijken en dat doet deze foto.
Ik twijfel over de scherpte.

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

vind het juist een goede compo hoor.
lekker veel water om naar de geopende brug te varen.
denk dat een watersporter zoals ik, dit eerder mooi vind dan een niet watersporter.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

De compo smaken kunnen verschillen dat is hier al gebleken, zo ook in het bewerken van kleuren niveaus...etc. De ''regel
van derden'' gebruik ik dan ook als vuistregel,maar soms wijk ik van die richtlijn af om in een bepaalde situatie een wat ander beeld te kunnen creëren.

Dank je allen voor het meedenken.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar