Accu & Batterygrip: energie-level

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Hallo,

Ik heb voor mijn 40D backup camera een originele Canon accu (BP511a) en een "nepper" (BP511), die normaliter in de battery pack gaan.

Na het opladen van de accus, waarbij de oplader duidelijk aangaf dat de "nepper" vol was, beide accus in de battery pack gestopt. De camera gaf via de battery pack aan dat de accus nog niet geheel volgeladen zouden zijn. Eerst de originele accu er uit gehaald, resultaat, accu nog niet geheel volgeladen. Toen alleen de nepper in de battery pack, en hierbij ook, nog niet geheel volgeladen.

Ik heb vervolgens de battery pack van de camera afgehaald, en eerst de nepper in de camera gestopt. Camera gaf maar een streepje energie aan. Daarna de originele accu in de camera....en camera gaf aan dat de accu volgeladen was.

Daarna heb ik een accu van een bevriende fotografe kunnen lenen. Eveneens een "nepper" (Phottix). Ook deze gaf snel aan via de oplader vol te zijn. Eenmaal in de camera ook maar een streepje energie.

Wat kan er aan de hand zijn met de nep-accu's en/of de batterypack? Herkent iemand dit verschijnsel?

Gr.

Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Is een normaal verschijnsel bij accu's
In de lader tilt de de lader de spanning op, haal je 'm uit de lader zakt de spanning weer.
De batterij is versleten, ondeugedelijk of laat ik het zo zeggen gedraagt zich niet als een canon Accu.

Al mijn neppers deden dat na een flinke tijd (jaar-jaren)
Gewoon blijven gebruiken en rekening houden met de verminderde capaciteit of nieuwe kopen
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Ok bedankt voor de info. Doordat de originele accu alleen in de batterypack een streepje energy aangeeft, en in de camera zelf wel gewoon goed (vol), heeft dat dan ook met verminderde capaciteit van de originele accu te maken?
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik heb geen idee hoe de camera is aangesloten op de dubbele batterij. Durf daar geen uitspraken over te doen.
Probeer eens de volgorde van de accus te wijzigen. Misschien geeft de camera dan de energie van de goede accu aan.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Zal ze eerst weer ff volladen, dan ga ik het uitproberen. De originele accu heeft zich gister bij fotografie van een jeugdtheatervoorstelling prima gehouden!
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Mijn ervaring met 'na maak' accu's is ook niet echt heel best.
Voor mijn 400D gekocht in 2008 en inmiddels zo'n 35.000 clicks heb ik inmiddels 3 nep accu's versleten. Ik gebruik de camera nu niet zo veel meer en ben met de 4e namaak batterij bezig, die houdt het nog wel een dagje (300 foto's zonder flits) uit, maar veel langer ook niet. De originele accu heb ik ook nog en die is nog prima naar mijn mening, deze gebruik ik dan ook het meest tegenwoordig.

Bij mijn 60D heb ik ook een echte en een nepper. Die nepper in de 60D doet het wel prima. Ik zou er eigenlijk niet op durven vertrouwen, zouden mensen mij vragen om ergens een hele dag foto's te maken.
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Als de camera aangeeft dat de accu niet vol is maar de lader is binnen een minuut klaar dan weet je genoeg.
Dan zal die accu nooit meer volledig opgeladen worden.

Dat zijn typische nadelen van LI-ion batterijen.
Je kunt niet druppel laden en als de inwendige weerstand van de accu verslechterd (en dat doen ze) zal de batterij niet meer kunnen laden op de aanbevolen spanning.
De laadspanning verhogen zou kunnen helpen maar als je dat doet bij een accu waarvan de inwendige weerstand wel goed is dan loop je het risico dat hij ontbrandt of explodeert.

Hoe het kan dat een canon accu veel beter blijft werken dan een neppert is me eigenlijk een raadsel.
Of de fabrikanten van die nepperts maken er echt een bende van of Canon heeft stiekem een betere li-on accu ontworpen.
Zoals ik het nu zie draaien de nepperts je een grotere poot uit dan canon. Of dit klopt weet ik niet maar ik zou wel eens willen weten hoelang die nepperts (en van welk merk) het uithouden tav de Canon.
Mijn veld test geeft onvoldoende redenen om ze zomaar allemaal af te schieten.
Wat ik wel zag was dat ik 2 Nipo (?) accus had voor de 50D waarvan de nominale spanning 0.1V verschilde.
dwz op de accus stond 7.3V of 7.2V! (of iets dergelijks) tja als de nominale spanning al niet eens klopt dan zal de acculader van canon er ook weinig mee kunnen.

Ik ben er in ieder geval klaar mee. Tot dat iemand kan vertellen welk merk wel fatsoenlijke accu's maakt.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Ik heb twee keer een tweedehands dSLR gekocht (5D en 7D) waarbij er behalve de originele accu ook een of twee accu's van een ander merk bij zaten. Hoewel de originele accu bij beide camera's prima werkten, bleken die "nep-accu's" nauwelijks bruikbaar. Precies zoals je het omschreven hebt, Erik.
De originele accu's zijn misschien overpriced, maar ze werken veel beter dan die goedkope rommel. Althans, dat is mijn ervaring. die hogere prijs van de originelen is klaarblijkelijk niet alleen vanwege de merknaam.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik heb ooit een winkel exemplaar kunnen kopen. Originele canon.
Die zal sinds de introductie van de 50D of 40D al in die winkel gelegen(en gebruikt) hebben en die deed het nog prima.
Gewoon helemaal volladen en raakte niet eerder leeg dan mijn 3jaar oude 50d accu
Hoeveel capaciteit de accu's hadden verloren weet ik niet maar ik heb er niets van gemerkt.

Ik heb bij mijn 6D nu twee originele accus en ik verwacht over 5jaar gezien goedkoper mee uit te zijn dan met die nepperts.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Ik heb me in dit topic nog enigszins voorzichtig uitgedrukt, omdat ik in het verleden merkte dat ik vaak de enige was die niet positief was over nepperds. Tijden veranderen blijkbaar en het ligt niet aan de maandagochtend/vrijdagmiddag modellen die ik gekocht heb ;)
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar