RAW-berwerking in Photoshop Lightroom 5

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Jens Goos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2014 19:43
WoonplaatsCOLON Waterloo (B)
CONTACTCOLON

Hallo

Ik ben pas begonnen met RAW-fotografie.
Nu ben ik al wat aan het uitproberen geweest in Lightroom 5,
maar ik vind het moeilijk om zelf aan te voelen welke kleurtemperatuur, welke belichting, welk contrast
ik wil bereiken en ik heb gezien.

Als je de foto immers RAW voorgeschoteld krijgt, heb je geen 'voorbeeld'.
Vandaar mijn vraag.
Kan ik, en zo ja hoe, in Lightroom 5 een RAW-file importeren en het automatisch op scherm krijgen alsof het een JPEG was geweest.
Op die manier zou ik vertrekkende van mijn camera-instellingen op het moment van de foto de gewenste verbeteringen kunnen uitvoeren. dan moet ik niet volledig op gevoel beginnen sleutelen maar heb ik iets om uit te vertrekken.

Alvast bedankt en nog een fijne avond!

Jens Goos
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Het is lastig om je vraag te vertalen. Wellicht kun je ook aangeven welk systeem je gebruikt. Wil je preview van je RAW foto kunnen zien alvorens je deze inlaad in Lightroom?

Als je de foto's hebt staan in Lightroom. Dan heb je in de bibliotheek module de mogelijkheid om door de foto's te bladeren. Kies hier je foto uit die je wilt bewerken in de ontwikkel module.

Het ontwikkel tabblad lijkt moeilijk, maar deze is best makkelijk te doorgronden.
_ Start met de standaard module kun je al heel erg veel. Met deze en details module kun je al heel goed uit de voeten.

Tip zet standaard de vinkjes aan bij de lens correcties aan. (drie vinkjes)
Zelf heb ik hierwat korte filmpjes staan. Youtube staat vol met handige filmpjes om Lightroom onder de knie te krijgen.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Huh
waarom zou lightroom de bestanden niet openen zoals de camera ze opslaat?

PS waarom gebruik je niet gewoon DPP dat is helemaal gebouwd om je camera beelden heen.
Die laadt gewoon alles zoals de camera het achterlaat incl alle mogelijke lenscorrecties, ruisreducties.
en heeft ook niet zoveel opties waar je in kan verzuipen.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Jens Goos schreefCOLONAls je de foto immers RAW voorgeschoteld krijgt, heb je geen 'voorbeeld'.
Vandaar mijn vraag.
De kleurbalans is het beste in te stellen door met de pipet een plek met middelgrijs aan te tippen; dat kan bijvoorbeeld een grijze straattegel zijn of (met dank aan FotoJeroen!) ook het groene gras.
Als je in de gelegenheid bent om een proefopname te maken dan is een grijs- of kleuren kaart de beste oplossing; plaats die voor het onderwerp.
Vertrouw je op de camera, dan kan een testopname ingesteld worden als kleurbalans (zie de handleiding).

De tip van seoman is de moeite waard; de lenscorrecties zijn beter dan die van Adobe, met name door DLO ("Diffraction Limited Optics").
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Jens Goos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2014 19:43
WoonplaatsCOLON Waterloo (B)
CONTACTCOLON

Sorry, ik vrees dat ik me niet duidelijk heb uitgedrukt... :cry:

Ik zie de foto in Lightroom als een 'raw' foto, ruw en onbewerkt.
Ik denk dat je dan zelf je belichting, kleurtemperatuur en contrast etc moet instellen,
naar je eigen gevoel.
Dat vind ik moeilijk.

Wat ik dus graag zou willen is een RAW foto die er uitziet als een JPEG,
en dat ik in plaats van te beginnen bewerken van een 'ruwe' foto,
kan vertrekken van een foto met dezelfde weergave alsof het een JPEG was...

Bestaan er functies in Lightroom waardoor het programma me zelf al een basis geeft,
een vertrekpunt?

Het is ingewikkeld om neer te schrijven :?
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Raw bestanden bevatten alle informatie. De witbalans, schepte is allemaal zo als de camera het ziet.
Raw biedt echter de mogelijkheid om de instellingen aan te passen.
Raw is echter te lomp om te plaatsen op internet.
Daarom is er jpg. Een jpg uit de camera of een raw uit de camera zouden er het zelfde uit moeten zien.

Je kunt in dpp of ps of lr die raw beelden anders instellen, doe je dat niet dan krijg je 100.0% de originele foto.
De vraag die je stelt is overbodig, of adobe loopt te prutsen.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
GRoel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 489
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 21:48
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Je kunt je camera ook RAW en jpg laten maken. Dan laadt je ze beide in LR en kun je het verschil goed zien. Wellicht geeft dat wat houvast in het begin. Je moet dan wel ergens in de instellingen aangeven dat hij beide bestanden moet tonen. Ik weet niet meer waar, iets met "behandelen als een foto" of iets dergelijks. Computer staat niet inde buurt helaas ;)
Mijn beste foto moet ik nog maken, hoop ik....

http://www.roelfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens Goos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2014 19:43
WoonplaatsCOLON Waterloo (B)
CONTACTCOLON

Neen hoor @ seoman, als ik de JPEG en de RAW versie van eenzelfde foto naast elkaar leg in Lightroom,
is de RAW veel donkerder en heeft veel minder contrast...

Bedankt Roel voor de tip :)

In mijn album zie je hoe beiden verschillend worden weergegeven:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... um_id=3936
The Earth is Art, the Photographer is only a Witness.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@Jens Goos:
De camera produceert een JPG van de raw (die je als CR2 ziet als je Raw+JPG instelt) aan de hand van de instellingen van de camera, zoals PictureStyle.
Voor zover ik weet neemt DPP als enig programma de PictureStyle-instellingen over; die zijn nl. in het CR2-bestand opgenomen.

Zie de CR2 als een digitaal negatief waar nog geen enkele bewerking op losgelaten is.
Het is dus "normaal" dat je verschil ziet tussen een JPG (is al bewerkt) en de CR2 die niet bewerkt is.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Jens Goos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2014 19:43
WoonplaatsCOLON Waterloo (B)
CONTACTCOLON

Zo ver was ik al :)
Ik vroeg me gewoon af of ik die RAW dan kan weergeven alsof het een JPEG was,
zodat ik niet van dat 'negatief' moet beginnen.
The Earth is Art, the Photographer is only a Witness.
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Jens Goos schreefCOLONZo ver was ik al :)
Ik vroeg me gewoon af of ik die RAW dan kan weergeven alsof het een JPEG was,
zodat ik niet van dat 'negatief' moet beginnen.
Nee, dat kan niet. Als je die Raw weergeeft als een JPG, dan moet je hem eerst opslaan, en dan veranderd hij wat van kleur, licht.
Je kunt het beste Raw en Jpg fotograferen, verder is het altijd handig om wat lessen te volgen, het Eos-lid Nando heeft waardevolle lessen op zijn site staan. http://www.nandoonline.com/?cat=9
Ik hoop dat je daar wat aan hebt.
success en veel fotograferen hoor. :D
70D
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Jens,
ik me nu afvraag waarom ga je dan eigenlijk in RAW fotograferen?
Dat doe je toch om de voordelen van RAW te gaan gebruiken met name in de nabewerking?

En als je dan een JPG als het ultieme voorbeeld gaat gebruiken voor de RAW foto in de na bewerking, wat heeft RAW dan voor zin? Je wilt de RAW als JPG weergeven? Het makkelijkste is het advies hier al gegeven door GRoel stel je camera in op RAW + JPG.

Vr. gr. Roel J.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik vat 't.
DPP snapt wel wat de camera verstopt in de foto. Adobe, windows snappen het niet
De verkenner ziet wel en toont wel de raw beelden maar IDD niet de picture style instellingen etc

Jens als je wil werken met met vooringestelde raw files dan moet je Digital Photo Profesional gebruiken.
Dat raad ik sowieso aan omdat de effecten in DPP hetzelfde zijn als de effecten in de camera.
Met dpp leer je vanzelf de goede instellingen voor je camera te vinden.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

seoman schreefCOLONIk vat 't.
DPP snapt wel wat de camera verstopt in de foto. Adobe, windows snappen het niet
De verkenner ziet wel en toont wel de raw beelden maar IDD niet de picture style instellingen etc
Volgens mij laat de verkenner (en andere preview software) laat een miniatuur (thumbnail) zien dat de camera toevoegt in het exif
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

wibo53 schreefCOLON
seoman schreefCOLONIk vat 't.
DPP snapt wel wat de camera verstopt in de foto. Adobe, windows snappen het niet
De verkenner ziet wel en toont wel de raw beelden maar IDD niet de picture style instellingen etc
Volgens mij laat de verkenner (en andere preview software) laat een miniatuur (thumbnail) zien dat de camera toevoegt in het exif
Ik heb op windows de Microsoft Camera Codec Pack geïnstalleerd.
http://www.microsoft.com/en-us/download ... x?id=26829
Ik krijg in windows foto viewer de volle CR2 in beeld. alle 20megapixels
In het voorbeeld venster (verkenner) krijg ik duidelijk ook een hoge kwaliteit weergave van de CR2 ipv een opgeschaalde thumbview
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

boels069 schreefCOLONDe kleurbalans is het beste in te stellen door met de pipet een plek met middelgrijs aan te tippen; dat kan bijvoorbeeld een grijze straattegel zijn of (met dank aan FotoJeroen!) ook het groene gras.
Kleurbalans instellen op groen? Nah, dat lijkt me niet (belichting wel, maar dat is wat anders).

Ik ben niet zo bekend met LightRoom maar kan je dat ding niet een automagisch voorzetje laten doen? Begrijp ik nou goed dat LR de metadata van Canon niet kent? Da's dan ook mooi waardeloos... :twisted:
The Artist Formerly Known As Jeveos
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Zou niet best zijn als LR die niet kende, maar natuurlijk kent Lightroom de metadata, ik heb er geen problemen mee.
Ik krijg de indruk dat TS niet weet wat metadata of Exif is?
70D
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Begin eens met de intro's en de vele handleidingen te lezen die je overal op het web kan vinden. En als dat teveel tijd kost staan er op de website van Adobe legio filmpjes over de meest gebruikte functies van Lightroom: http://tv.adobe.com/show/learn-lightroom-5/
Dat werkt een stuk beter dan hier en daar wat random vragen stellen....
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Voor zover ik weet worden de instellingen van de PictureStyle alleen door DPP gebruikt.
Die staan in de EXIF onder [MakerNotes], te zien met ExifTool van Phil Harvey.

Het (zeer) sterke punt van Adobe ligt bij de nabewerking, niet bij de CR2-conversie.
(Heb overigens alleen ervaring met LR, DPP en DxO)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

boels069 schreefCOLONVoor zover ik weet worden de instellingen van de PictureStyle alleen door DPP gebruikt.
En er is niemand die PictureStyles heeft weten te benaderen door LightRoom presets?

Die vraag stellen is hem beantwoorden natuurlijk. Simon Google says: http://lightroomkillertips.com/lightroo ... e-presets/

Kleurtemperatuur en belichting zullen sowieso wel overgenomen worden door LightRoom neem ik aan (belichting is geen nabewerkingsstap maar wordt bepaald door de fysieke belichtingsparameters!). Dan er nog een preset overheen, mogelijk nog wat rommelen aan verscherping en voila, het eindresultaat zou heel dicht bij een in-camera JPEG moeten komen.

Hoe goed moet het lijken, je gebruikt het neem ik aan toch als vertrekpunt voor verder fijnslijpen?
The Artist Formerly Known As Jeveos
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar