270EXII ipv 580EXII

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

ik heb een 5d2 met 580 EX II flitser. Gebruik de flits vnl als invullicht/ tegenlicht bij tegen de tropen zon in fotograferen. Afstand tot model max 4M

Ik vind de 580 echter een lomp ding waarmee het lastig rondlopen is. Zou de kleine 270EX II flitser dat ook voldoende kunnen doen?
Laatst gewijzigd door 2 op MarcoEOS550D, in totaal 8 keer gewijzigd.
RedenCOLON titel verduidelijkt :)
Is ut nau me camera of muh camera?!
Anoniem 3

(On)duidelijker kan een titel nauwelijks zijn....
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik snapte de titel anders direct :)

Jack, kijk ook eens naar de 320EX. Heb ik aangeschaft als vervanger van mijn 270EX, en daar heb ik nooit spijt van gehad.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Qua titel niet sterk inderdaad. Zat meer te denken aan gewone stroom en krachtstroom, maar met buitenlandse waarden.
Toch zijn er overeenkomsten. Ik heb ze allebei, dus ervaring ermee.
Als je buiten in de felle zon de kracht daarvan wil compenseren, heb je veel licht nodig. Op heel korte afstand en een wolkje voor de zon wil dat nog wel lukken met de 270.
Voor het echte werk zul je toch niet ontkomen aan de 580.
De 270 is leuk voor camera's die geen ingebouwde flitser hebben of waar je net iets meer nodig hebt aan licht dan een ingebouwde flitser kan leveren.
Wel een handig compact dingetje voor erbij, ook omdat de kop omhoog kan, wat een interne flitser niet kan.
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

'tuurlijk kan dat. Op 4 meter, richtgetal 27 (is twee maal de sterkte van de meeste pop-up flitsertjes) levert je op 100 ISO al bijna f/7 op. Het verschil met de 580 is een kleine 2 stops of verdubbeling van de afstand. Kijk dus maar eens naar wat je nu aan diafragma- en ISO instellingen gebruikt met de 580EX?
The Artist Formerly Known As Jeveos
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

@MarcoEOS550D De 320EX is bijkans even groot (lomp) als de 580, daar schiet ik niks mee op.

@jev Hmm goed idee, zal de exif in Bridge eens bestuderen.

@Illuminatus gewone stroom = 230v en krachtstroom = 400V, maar dat wist je natuurlijk al. :)
Is ut nau me camera of muh camera?!
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Volgens mij worden er appels met peren vergeleken.
Als iemand met een 270ex denkt te moeten werken i.p.v. Een 580ex, dan moet hij of zij dat maar gauw doen.
Ik kan me voorstellen dat de 580ex als wat lomper wordt ervaren. Ik neem voor "lichte" gevallen ook wel mijn 420ex mee.
De 580exII blijft echter een flitser met veel mogelijkheden, ook als invulflitser. Je kunt de flitskracht instellen en hij is krachtig. Ik zou hem niet willen ruilen voor een 270 of een 320! Maar gelukkig mag een ieder dat zelf weten.
canongert
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2010 10:20

Beste One-Eye-Jack, ik bezocht dit forum vanwege dezelfde vraag, alleen heb ik nu de 430ex2. Heb je inmiddels een besluit genomen en zo ja, heb je de 270ex2 aangeschaft en ben je tevreden over deze flitser?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik ben van de 580 II destijds afgestapt om eigenlijk grotendeels dezelfde reden. Te groot, te lomp en vaak teveel. Ik heb hem niet weggedaan natuurlijk.
In plaats daarvan een 430 II erbij gekocht en die in 9 van de 10 gevallen gebruikt. In tegenstelling tot een 270 heb je dan toch nog iets meer vermogen en ook meer mogelijkheden tot bv draaien van de kop.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar