Upgrade naar Yosemite

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Mijn early 2008 iMac heb ik geupgrade naar Mac OS X Yosemite (10.10). Voor de upgrade was dit Mavericks (10.9.5). Alvast getest wat er nog wel en wat er niet meer werkte.

Werkt nog wel:
- Adobe Photoshop CS3; wel moest java opnieuw geinstalleerd worden, dat wordt blijkbaar verwijderd bij de Yosemite installatie
- Apple Aperture; na de Yosemite upgrade kwam er ook een patch voor Aperture bij de updates (gaat van 3.5.1 naar 3.6)
- iPhoto; er moest een nieuwe versie van iPhoto uit de Appstore gedownload worden en vervolgens ook een Library Upgrader (komt in Utilities te staan na installatie). iPhoto gaat dan naar versie 9.6 (was 9.5.1)
- Photomatix Pro (versie 4.2.7b), geen bijzonderheden
- DxO Perspective (versie 1.0.3)
- Canon Digital Photo Professional (versie 3.13.0.1)
- DxO Optics Pro (versie 5.3.7)

Werkt niet meer:
- Perfect Effects 8, na de upgrade kreeg ik een melding dat een achtergrond proces niet liep. De beschikbare workaround werkte niet. Helaas kwam ik er toen achter dat ik waarschijnlijk eerst patch 8.5.2 had moeten installeren, die zorgt voor Yosemite compatibiliteit. Echter die had ik nog niet geinstalleerd. Een nieuwe installatie van de software vereist weer dat de sleutel opnieuw ingevoerd moet worden, waarbij ik dan een melding krijg dat die sleutel al gebruikt is. Dit krijg ik dus niet meer aan de praat zonder Support in te schakelen.

En niet fotogerelateerd; virusscanner F-secure werkte niet meer, pas na een nieuwe installatie deed ie 't weer.

Zet vooral je eigen ervaringen in dit topic, zodat andere forumgebruikers hier gebruik van kunnen maken :wink:
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Gisteren ook overgegaan op Yosimite, op een 2009 MAc met 8gb. Geen problemen ondervonden.
In aanvulling op jouw lijstje ... Er werd ook nog een Canon printer software 3.0 update aangereikt.
LR an PS cc werken verder prima, net als al mijn andere software. Zoals de scan software van vuescan en dpp4.0
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Misschien nuttig:
How to prepare for OS X Yosemite: Get your Mac ready to download & install OS X 10.10
http://www.macworld.co.uk/how-to/mac-so ... e-3521995/
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jackk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 313
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2008 11:55
WoonplaatsCOLON Noord Limburg
CONTACTCOLON

Ik ook de overgang naar 10.10 gedaan.
Het enigste wat niet meer werkt is de Wacon Intuos 4.
Wachten op een update van Wacom?
een Canon, wat glas, een paar lampjes en accessoires

http://www.kjkok.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Ben sinds de eerste dev release Yosemite gaan gebruiken nu de stable version en gebruik onderstaande zonder problemen. Geen software opnieuw hoeven installeren. Op de gebruikelijke updates na van de eigen Office apps. Alles bleef netjes werken na de eerste update en versie updates van Yosemite afgelopen maanden. Draai het op een MacBook Pro Retina, iMac i7 27 en MacMini 2010
Creative Cloud
Lichtroom 5.6
Photoshop CC 2014
Edge Code CC
Bridge CC
NIK software
MS Office 2011
One Note
wacom intuos pro Small en Medium
Spotify
Cyberduck
MAMP
Chrome
Spyder4Pro
Citrix receiver
OneDrive
Dropbox
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

<Update>
EOS Utility werkt NIET meer... geeft foutmelding <werkt niet onder dit OS> of woorden van gelijke strekking...
oppassen dus als je die veel gebruikt...

voor mij geen issue ...gebruik het weinig...
Apple fan, Canon volger...
Sharky
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 262
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2009 11:24

Bij mij werkte EOS Utility ook niet maar laatste versie (29 sept) gedownload is EOS Utility 3 moet je wel je camera bodynummer invoeren maar werkt dan ook weer gelijk.
Verder nog geen fouten kunnen ontdekken is transparanter dus beter leesbaar.

Gr. Jan.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Denk dat ik nog maar even wacht met 'upgraden' .....klinkt meer als downgraden :(
Waar heb ik dit toch al eerder gehoord, iets met Iphone OS of zo :+

*edit*: typo
Laatst gewijzigd door 1 op Marfique, in totaal 19 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Sharky schreefCOLONBij mij werkte EOS Utility ook niet maar laatste versie (29 sept) gedownload is EOS Utility 3 moet je wel je camera bodynummer invoeren maar werkt dan ook weer gelijk.
Verder nog geen fouten kunnen ontdekken is transparanter dus beter leesbaar.

Gr. Jan.
Dank! Voor mijn 6D is het versie 2.14 en er staat alleen 10.8 en 10.9 ... Maar het werkt wel :-)
Gelijk ook maar dpp gedaan, waarom Canon geen automatisch updates doet is me een raadsel maar goed zo komen we er ook wel..
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Nolleos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 19:40
WoonplaatsCOLON Geleen
CONTACTCOLON

jackk schreefCOLONIk ook de overgang naar 10.10 gedaan.
Het enigste wat niet meer werkt is de Wacon Intuos 4.
Wachten op een update van Wacom?
Bij mij deed de Wacom Intuos 4 het ook niet meer, maar even de nieuwste driver gedownload en geïnstalleerd en hij deed het weer.
http://www.wacom.eu/index4.asp?pid=29&lang=en OSX 10.10 wordt daar nog niet aangegeven, maar hij werkt wel.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ook direct geïnstalleerd op mijn iMAC en Macbook Pro. Nog te kort om er een gefundeerde mening over te hebben. Maar alleen
dat Canon programma Eos Utility (ooit één keer gebruikt) en Photo suite 7 werken er (nog) niet op. Maar dat komt zeker wel goed. Aperture werkt ook goed. iphoto en imovie gebruik ik niet.

Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Kwam op OMT nog deze waarschuwing tegen, mogelijk van belang oor jullie:

iCloud-fotobibliotheek: een waarschuwing!

http://www.onemorething.nl/2014/10/iclo ... rschuwing/
Apple fan, Canon volger...
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Na wat meer met Aperture gewerkt te hebben, merk ik dat dit programma niet meer helemaal lekker loopt. Het initieel laden van de Library bij het starten duurt veel te lang, moet ca. 1 minuut wachten voordat de foto's in beeld verschijnen. Bij de eerste keer naar fullscreen overschakelen ook weer veel te lang wachten, ca 20 seconden. Dit was voorheen allemaal flitsend snel. Ben hier niet zo blij mee Apple.... :x :x :x :x :x :x


EDIT: Probleem lijkt opgelost. Iets onder "shared -> icloud" zat blijkbaar niet helemaal lekker. Op "icloud" geklikt, vervolgens in het dialoogbox op "no" klikken waarna icloud verdween uit de linkerbalk. Daarna via preferences icloud weer aangeklikt et voila...geen lange laadtijden meer bij opstarten en fullscreen werkt ook weer direct. Te gek spul dat apple :D :D :D :lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door 1 op sunblade, in totaal 22 keer gewijzigd.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

En nadeel is dat er waarschijnlijk geen update gaat komen van Aperture, aangezien ze vervangende software hebben aangekondigd. Kennis van mij heeft deze problemen niet met Aperture. Gelijk even gevraagd. Vrijdag avond zal alles overgezet worden naar Lightroom 5.6 voor haar.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Ook hier geupdate - spijt als haren op mijn hoofd. Ik gebruik nog een oude versie van Aperture, nooit de noodzaak gezien om te upgraden. En die versie (2.1.4 meen ik zo uit m'n hoofd) werkt dus helemaal niet meer op Yosemite. En nog even investeren in een nieuwere versie die (a) niet 100% lijkt te werken en (b) niet meer aan ontwikkeld wordt is echt twee stappen te ver. Weeeeer teleurgesteld in Apple... :-(

En canon DPP zou het ook niet doen lees ik hier boven? Nog niet geprobeerd, maar dat zou voor mij de volgende afknapper zijn...
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Dpp werkt na een update wel, zou ik he aanraden...
Gebruik de 29 sept versie van dpp ...
Apple fan, Canon volger...
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

jev schreefCOLONOok hier geupdate - spijt als haren op mijn hoofd. Ik gebruik nog een oude versie van Aperture, nooit de noodzaak gezien om te upgraden. En die versie (2.1.4 meen ik zo uit m'n hoofd) werkt dus helemaal niet meer op Yosemite. En nog even investeren in een nieuwere versie die (a) niet 100% lijkt te werken en (b) niet meer aan ontwikkeld wordt is echt twee stappen te ver. Weeeeer teleurgesteld in Apple... :-(

En canon DPP zou het ook niet doen lees ik hier boven? Nog niet geprobeerd, maar dat zou voor mij de volgende afknapper zijn...
Begrijp de teleurstelling, maar Apple heeft in deze aangekondigd de ondersteuning los te laten voor Aperture met de komst van Yosemite. Dit hebben ze tijdens de introductie duidelijk kenbaar gemaakt ;-)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Als Apple z'n best had gedaan had men bij de installatie ook even gecontroleerd wat er wel en wat er niet compatible was en dan de gebruiker een keuze gegeven. Maar dat doen ze niet... in plaats daarvan moet je 100 keer aanklikken dat je echt *geen* iCloud wil.

De aankondigingen ga ik dus echt niet allemaal lezen. Ik had verwacht dat bestaande Aperture zou blijven werken, dat is wat anders dan "ondersteuning bieden voor". Ik kan niet meer bij mijn edits en daar baal ik van.
The Artist Formerly Known As Jeveos
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Wellicht hebben sommige hier wat aan. Compatible vanaf versie 3.6. Apple heeft dus nog netjes een update uitgebracht ;-)
http://www.macrumors.com/2014/10/16/ili ... -yosemite/
What's New in Version 3.6
• This update addresses compatibility with OS X Yosemite and stability improvements
Ben je Aperture of iphoto gebruiker. Ondersteuning voor dit programma komt te vervallen. Wordt niet verder meer ontwikkeld, zodra de nieuwe app photos uitkomt. Adobe heeft tevens een migratie tool beschikbaar om alles over te zetten naar Lightroom 5.6
http://blogs.adobe.com/photoshopdotcom/ ... -news.html
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Apple schreefCOLONWellicht ...Ben je Aperture of iphoto gebruiker. Ondersteuning voor dit programma komt te vervallen. Wordt niet verder meer ontwikkeld, zodra de nieuwe app photos uitkomt. Adobe heeft tevens een migratie tool beschikbaar om alles over te zetten naar Lightroom 5.6
http://blogs.adobe.com/photoshopdotcom/ ... -news.html
Volgens mij hebben ze wel aangekondigd dat er een Photos applicatie komt. Waarover overigens Apple getrouw eeinig over bekend is... Zal iCloud gebaseerd zijn
Apple fan, Canon volger...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar