430EX vragen (technische vragen)

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik ben opzoek naar de eigenschappen van de flitsbuis van de 430EXII
Ik zou ook graag de maximale spanning willen weten die de flitsbuis voor z'n kiezen krijgt.

Hoeveel wattseconde is de buis en wat is de spanning van de flitselko.
De antwoorden heb ik niet kunnen vinden via google.
maar misschien kent iemand iemand die wel achter die info kan komen.
(Ropa en ander Canon reparateurs bv)

Waarom wil ik dit weten?
Ik wil de flitsspanning gebruiken voor een aantal kleinere buisjes of voor een serie leds.
Stel de flitsbuis is 100WS dan zou ik een ring kunnen maken met 10 10WS buisjes en zo een ringflitser construeren.
Of stel de accu spanning is 500V een serieschakeling leds die bij volle bak de leds net niet opblaast.

Sommige leds beginnen geschikt te geraken voor fotografie. De echtheid van het witlicht begint de 100% te benaderen.
En dan mag je zelfs nog kiezen tussen warm neutraal en wit licht.
Ik ben nieuwsgierig en zou de proef op de som willen nemen.

Waarom niet een losstaande ledring/flitsring?
Omdat ik het samenspel tussen de EOS camera en flitser super vind.
Dat kan ik dan behouden zonder dat ik me erge zorgen hoef te maken om de flitser zelf, of dat de kosten hoger worden dan een canon macro flitser.

Deze link
http://photo.toomastamm.eu/flash-discharge-regular
heeft me indruk gegeven dat het haalbare kaart moet zijn.
Of het vermogen verdelen over meerder buizen of het vermogen verdelen over meerde leds.

Wie helpt?
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik kan je niet helpen maar vind je vragen erg interessant, en ben heel benieuwd naar de antwoorden die er gegeven gaan worden.

Succes met deze uitdaging!

Gr.

Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Uitdagend project!
Ken je deze?
http://repairfaq.cis.upenn.edu/sam/strbfil.htm
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Van de 430EX heb ik geen gegevens, wel heb ik de service manual van de 580EXII (download: http://www.manualslib.com/manual/379083 ... 0exii.html). Vmax van de ELCO = 330V.

Het flitsvermogen van de 580EXII wordt geschat op tussen de 60 en 80Ws. De 430EX heeft een lager richtgetal, vermogen neemt kwadratisch toe met de afstand (en dus met het rechtgetal), het flitsvermogen is navenant kleiner. Mag je zelf mee aan het rekenen slaan, daar ben ik nu te lui voor.
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@boels nee die kende ik niet

Het probleem met led is dat ze een minimale en maximale stroom hebben.
De led die ik op het oog heb (osram duris E5 serie) heeft een minimale spanning van 2,8 en een maximale van 3,3V
Onder 2,8V doet ie niks boven 3,3 gaat ie stuk.
Dus Stel de flitselko begint met 500V dan zou ik 500/3,3 = 149 leds nodig hebben
Maar 149*2.8V is 417V Dus als de elko een beetje leegt begint te lopen dan zakt de spanning onder de 417V en gaan de leds uit. Dus nooit volvermogen naar de leds.
Dat moet anders.

als ik 50 leds gebruik dan zit ik met een minimale spanning van 140V maar een max spanning van 165V
Dat blijft niet lang heel....... Tenzij ik er een weerstand voor zet.
De led mag(moet) 180mA hebben (om op 3,3V uit te komen) dus
500V-165V = 335V
335V/180mA= 1861 Ohm. Bij de volle mep krijgt de weerstand 335V en de leds 165V.
mmmm
Ook niet ideaal de weerstand krijgt 60Watt en de leds 30Watt.
De led hebben een rendement van ±160lm/W en dus maar 4780 lumen.
Dat klinkt niet veel.
Hoeveel lumen geeft een 430exII af bij vol vermogen? (geen idee, zoeken we later uit)

een electronische stroombegrenzing dan? Hmm liever niet die moet tegen de hele flitsspanning kunnen en als ie ook maar een fractie te sloom is gaat de boel stuk.

De ontlaadcurve van de flitbuis elko combinatie is precies waar Canon z'n voorspellende vermogen vandaan haalt en waarom flitsen bijna altijd goede resultaten geeft.
Als ik die curve niet kan benaderen dan valt de opzet van het plan in duigen.
Bij volvermogenflits duurt de ontlaadcurve het langst en dat zal nooit 100% kloppend te krijgen zijn.
Bij de 1/2 vermogen is de curve met leds waarschijnlijk nog wel te benaderen.
want de de buis wordt uitgeschakeld voordat de lichtstroom inzakt onder de halve lichtstroom.

Als het plaatje van de ontlaadcurve er tov de spanning vergelijkbaar is dan
hoeven de led maar over het halve spanningsbereik te werken. dus van 250-500V
komen we dan wat gunstiger uit?

tijd voor een serie
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

jev schreefCOLONVan de 430EX heb ik geen gegevens, wel heb ik de service manual van de 580EXII (download: http://www.manualslib.com/manual/379083 ... 0exii.html). Vmax van de ELCO = 330V.
Super bedankt!
Vmax elko is niet echt relevant.Daar ga je niet zitten daar zit je onder. Maar het geeft wel een bruikbare indicatie voor wat de leds zouden moeten kunnen verstouwen.

Het kan best zijn dat de 430 de zelfde spanning gebruikt maar een dikkere elko om zo meer en langer stroom door de flitsbuis te duwen.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Jammer dat het zo extreem druk is op mijn werk anders ging ik daar wel mijn flitser aan de scoop hangen.
Misschien volgende week
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Kijk dan ook eens naar de LED response, ik heb geen idee wat een LED in de eerste paar microseconden na inschakelen doet :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

boels069 schreefCOLONKijk dan ook eens naar de LED response, ik heb geen idee wat een LED in de eerste paar microseconden na inschakelen doet :wink:
Goeie vraag!
Ik weet het ook niet
elektrisch zijn alle specificaties (van de led) gemeten bij een puls van 1ms
optische eigenschappen van de led zijn gemeten bij een puls van 25ms.
De flits van een afgeknepen flitser duurt minder dan 1ms
oh oh krijg ik nu al bezoek van murphy?

Witte leds bestaan nog steeds bij de gratie van UV stralen omgezet door fosforiserende stoffen.
Die waren ooit traag en zijn dat misschien nog steeds.

De vraag ontstaat nu of de uitgezonden energie van de led correct omgezet worden in de goede kleuren.
Dat is iets wat ik sowieso niet kan meten. :(

Toch maar eens de flitsbuizen variant bekijken......
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Na wat gegoogle toch weer wat wijzer geworden.

De Flits elko = 1150µF / 330V
Dat zou een energie van ongeveer 60WS (E=½CV²|| 0,5*0.00115*330*330 ) moeten geven.
Laatst gewijzigd door 1 op seoman, in totaal 28 keer gewijzigd.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

boels069 schreefCOLONik heb geen idee wat een LED in de eerste paar microseconden na inschakelen doet :wink:
Infaden binnen de, uit mijn hoofd, 2 milliseconden. Doven duurt ietsjes langer.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Infaden binnen de, uit mijn hoofd, 2 milliseconden. Doven duurt ietsjes langer.
Ben benieuwd hoe ik dat moet zien.
Zou dat kunnen beteken dat de uiteindelijk licht opbrengst X ms vertraagd en eventueel uitgesmeerd is?
Of gebeurd er gewoon iets niet proportioneel(weet effe niet hoe dat beter moet uitdrukken) als de energie puls binnen de 2ms blijft.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Vandaag zitten spelen met het buizen concept.
Bij conrad 21WS flitsbuizen gekozen en een print ontworpen.
Afbeelding

Afbeelding

De 4,7Ohm (11Watt) weerstanden moeten de energie verdelen over de buizen.
de 100Ohm (2,5Watt)weerstanden moeten de ontsteekspanning verdelen over de buizen.
De waarden zijn op de gok

Als ik die weerstanden niet gebruik dan gaat of alle flitsenergie in de flitsbuis met de laagste weerstand.
of alle ontskeek energie naar 1 buis.
En als niet alle 4 de buizen ontsteken dan sneuvelt de de buis die wel ontsteekt.

De binnen diameter van de print is 70mm zodat ie mooi past bij mijn EF 100mm f/2.8
Buiten diameter is 160mm
Afbeelding
Afbeelding
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Wat wijzigingen gemaakt aan het print ontwerp
Zie vorig bericht

Ik heb afstandshouders geplaatst zodat ik wat makkelijker een spiegel achter de buizen en een diffusor voor de buizen kan plaatsen.
verder wil ik nog een stoot/steun ring boven op de diffusor monteren zodat all het glas wat beter beschermt wordt.

Ik wil met een waterjet een gewone spiegel gaan snijden met deze vorm:
Afbeelding

De diffusor wordt een iets smallere ring. Ga eerst glas proberen en als ik geen geschikt glas kan vinden (http://www.bax-shop.nl/led-optiek/ameri ... tails.html)
Afbeelding

en de stoot ring wordt van PVC of ander plastic
Afbeelding
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Met een beetje geluk krijg ik een 580EXII van een vriend zodat ik mijn flitser niet hoef te modificeren.
Daar is de flitsschoen van afgebroken dus die kan hij niet meer gebruiken. Voor mij is het een perfect test/experimenteer object.

Als iemand een flitser heeft waarvan de kop kapot is dan heb ik daar wel interesse in.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zou geen gewone spiegel snijden. Eerder op zoek gaan naar een materiaal wat wel reflecteert, maar niet zo egaal als een flitser. Wanneer je een metaal hebt met een wat grilliger oppervlak, dan krijg je ook een egalere reflectie van de flitsbuis. Natuurlijk maakt je frosted glas het ook wel difuus, maar je biedt je licht al difuser aan en dus meer spreiding op je frosted glas en een egalere spreiding daarna. Kijk maar eens in de binnenkant van een kelk van een studioflitser.

Het glas voor de reportageflitser is vaak ook al met een patroon geslepen, juist om een bepaalde lichtspreiding te krijgen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@fotojeroen
Bedankt voor de tip.
Ik zal eens rond neuzen of ik iets kan vinden. Van dat gebobbelde blik/staal en dan goudkleurig zou wel vet zijn denk ik.
maar eu..........
waar vindt je dat?

De spiegel is voornamelijk bedoeld om niet al dat licht weg te gooien
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Hier een ietswat duidelijkere opzet van hoe alles gestapeld moet worden

Afbeelding
Afbeelding

De zwarte ring bovenop moet het glas beschermen als je met de flitser op de grond zou leunen.
Ook biedt het een extra bescherming tegen aanraken van de ontsteekspanning of flits spanning.
Die zijn immers levensgevaarlijk.
Ik zit er dan ook over te denken om een plastic koker om heen te doen.
Gewoon het gaten patroon uitsnijden/boren uit een rond tupperware doosje en met afstandhouders bevestigen aan de onderkant
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Het is even stil geweest maar ik ben een stuk verder gekomen.
Komende week komt de print maar de mechanische opzet is af.

De behuizing van de flits kop is een taart springvorm van 16cm doorsnee.
Deze beschermt mijn vingers tegen hoge spanningen en de lens en flitser tegen botsen.
Door de opzet van een springvorm is het ook bijzonder stevig voor zulk dun en lichtgewicht materiaal.

Afbeelding
Hier is de flitskop gemonteerd op mijn 100mm 1/2.8 L macro.
Je ziet een water afvoer buis uit steken, die moet nog afgekort worden, maar die moet lens-flares en ander stooilicht van de flitsbuizen tegen houden.
Binnen maat klopt precies genoeg.
Afbeelding

PS ik zoek een beschadigde flitser. (buis stuk of mechanische beschadiging aan de draai kop)
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Tot zover het ik uitgegeven
de hema springvorm 4€
Par led lampen difussor 5€
40€ voor 4 20WS flitsbuizen
en 75€ voor de print :( ik wou dat ik weer beschikking had over een etsbak etc.
Hoewel een waterjet snijmachine ook wel handig is voor zo'n project als dit.
en iets van 15€ aan klein montage materiaal.

De zoektocht naar half fabricaten blijft leuk.
Een spring vorm (was eerst een koek blik deksel), water afvoerbuis en
wat te denken van rubberen vibratie isolatoren!
Dat is een afstandsbusje van rubber om trillinge weg te houden van kwetsbare apparatuur, ik ga dat rubber inzetten om de de flitskop op de lens te klemmen.
Werkt perfect.

Als alles eenmaal werkt ga ik nog een snelkoppeling maken zoals we die kennen van de zonnekappen.
Het ontwerp is er al maar ik moet nog materiaal vinden van 1.3mm dik, liefst geïsoleerd. Het klik systeem hoef ik niet na te bouwen omdat dat het rubber het verdraaien van de lens al tegen houd.
Sterker nog, het past allemaal zou precies dat de hele constructie niet van de lens afvalt.
Tot die tijd gebruik ik een verloopring van 67-72mm.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar