PS Elements 8 vs PS CC panorama's

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Dirkjan82
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 16:59
CONTACTCOLON

Wie kan mij goede tips geven voor het maken van panorama's met Photoshop CC? Ik loop namelijk tegen een probleem aan.

Al geruime tijd gebruik ik PS Elements 8 om van een reeks foto's een panorama te maken. Het gaat niet altijd even snel, maar het resultaat is prima. Begin dit jaar heb ik echter een nieuwe camera gekocht en PSE8 kan niet omgaan met die nieuwere RAW-bestanden. Gelukkig kan ik Adobe's DNG converter gebruiken om de boel te converteren en toch de foto's tot een panorama te verwerken. Maar nu heb ik sinds deze maand Adobe Cloud genomen, het pakket met Lightroom 5 en Photoshop CC. Uiteindelijk wil ik met deze versie van PS meer gaan doen dan alleen panorama's maken, maar vooralsnog gaat het me in PS vooral om het stitchen van de foto's. PS CC is sneller met stichten, maar de resultaten zijn soms helaas minder mooi dan in PSE8.

Ligt dat aan mij (moet ik leren werken met deze versie), of is de stitchfunctie van PS CC niet zo goed als die van PSE8?
In PSE8 volg ik na het openen van de foto's altijd File -> New -> Photomerge Panorama...
In PS CC volg ik Bestand -> Automatisch -> Photomerge...
De juiste stappen lijkt me, ik krijg in elk geval soortgelijke menu's om de laatste instellingen te kiezen.

PS CC lijkt alleen maar hele banen van foto's te nemen en deze aan elkaar te plakken, alsof je van elke foto een strook afknipt en met plakband aan elkaar plakt. PSE8 nam juist van iedere foto een volstrekt random vorm en combineerde dat tot een prachtige panorama. Onderstaand voorbeeld laat zien wat het verschil is (let niet op de kleur, die wijkt per panorama iets af omdat ik ermee heb gerommeld in Lightroom). Dit is wel een wat extremer voorbeeld omdat de gebruikte foto's allemaal een kleine vlek linksbovenin hadden, waarschijnlijk een stukje zonnekap. De foto's zijn gemaakt met een Tokina 12-24mm f4 op mijn 70D. De foto's zijn beiden rechtgezet en gecropped.

PSE8, automatische stand en prima resultaat:

46420

PS CC, automatische stand en je ziet precies waar de banen lopen. Zelfs de vlek is op iedere baan meegenomen:

46419

Nou is dit, zoals ik al zei, een wat extremer voorbeeld vanwege die vlek in de hoek van elke foto. Maar ik merk het probleem bij meer (gelukkig niet alle) panorama's die ik maak: soms zijn de banen die PS CC maakt te duidelijk zichtbaar en krijg ik overgangen van kleur, alsof de belichting anders is (op de camera stel ik de boel manueel in voor de panorama's en dat laat ik zo staan voor de reeks en er kwam niet plots een wolk langs die het licht veranderd).

Omdat PS CC nieuwer is dan PSE8 en omdat het een volledige PS is (geen Elements) verwacht ik er meer van. Maar dit valt dus erg tegen. Graag stap ik gewoon goed over van mijn oude PSE8 naar de nieuwe PS CC, zonder terug te hoeven grijpen voor betere resultaten.
Wie heeft er tips om meer uit de panoramafunctie van PS CC te halen?
Gebruikers-avatar
Nicobrombeer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2012 16:46
WoonplaatsCOLON Winschoten

Cs werkt met lagen.
Heb je wel aangegeven 1 laag maken?
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Ik had (heb) hetzelfde probleem, maar 1 laag maken is bij mijn pano niet de oplossing. Ik ga het proberen met telkens drie foto's te stitchen en dan die kleine pano's weer aan elkaar te stitchen. Dat heeft bij mij eerder goed gewerkt. Soms lijkt het er op dat PHotoshop het even niet meer weet als je teveel foto's aan elkaar wilt plakken
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Dirkjan82
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 16:59
CONTACTCOLON

Ik heb het antwoord reeds gevonden. Het was iets heel sufs: bij het selecteren van de foto's in PS CC kun je ook een vinkte zetten voor het corrigeren van geometrische afwijkingen (en er is er ook 1 voor vignettering). Dit moest ik nog aanzetten. Staat standaard altijd uit, zo blijkt. Kwestie dus van aanzetten en dan pas het stitchen aanzetten.
In PSE 8 is die optie er niet en gebeurd het blijkbaar standaard al.

Zie ook op deze website de screenshot tussen stap 3 en stap 4:
Klik hier
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar