Probleem met AF met EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS II

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Tiergarten
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 270
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2005 17:12
WoonplaatsCOLON Aalsmeer
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

Het is een tijd geleden dat ik hier ben geweest, maart 2010, helaas breng ik een bezoek aangezien ik een probleem heb met 1 van mijn lenzen. Ik heb deze lens [EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS II ] nu twee jaar geleden gekocht, daarvoor had ik eenzelfde lens zonder IS.
Het probleem is eigenlijk redelijk simpel, de AF werkt niet van de lens. Op MF lukt alles, met andere lensen kan ik wel gebruik maken van AF. Als ik half indruk met deze lens zie ik door de zoeker mijn "diafragma" knipperen alszijnde dat er te weinig licht is en ook knippert een rondje naast de hoeveelheid foto`s die je achter elkaar kan schieten [burst]. Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen om deze lens weer werkend te krijgen? Ik kan hem opsturen, maar dat is wellicht duurder dan de hele lens kost.

Het enige andere wat qua camera raar is, mijn vrouw heeft met de 70-200 foto`s gemaakt in het zwembad en dit op volgens mij de automatische stand [belichtingsprogramma: normaal] gedaan. De sluitertijd die de camera heeft gebruikt is alleen maar 1/60? Klopt dit wel?

Alvast bedankt voor alle suggesties/antwoorden, ik hou de lens nog even graag aan voordat ik een nieuwe aanschaf :D
Canon Eos 20D * 18-55mm IS 3.5-5.6 * 50mm 1.8 * 70-200 F4L USM * Kenko Teleplus Pro 300 DG 1.4x * Tamrac Expedition 3
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Hallo,

Doet hij qua autofocus helemaal niets, of blijft hij hunten (zoeken).
In geval 1: waarschijnlijk zijn de tandwielen van de af naar de filistijnen (of filipijnen)
in geval 2: waarschijnlijk flatcable kapot
In geval 3: beide

Voor meer info pb/mail
Groeten,

Jichem
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Bij overbelichting gaat de sluitertijd knipperen, niet het diafragma (iig bij mijn 30D). Hoe knippert je diafragma, met twee streepjes? Dat wijst er op dat de camera de lens niet herkent. Dat kan komen door vieze contacten, zelfs als andere lenzen het wel goed doen. Dus eerst die schoonmaken van lens en camera dus.

Wat betreft 1/60s: er was waarschijnlijk niet genoeg licht. Mijn 30D heeft er ook geen enkel probleem mee om naar 1/50s en langzaamer te gaan met een 85/1.8....
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

In dat geval zou mf ook een negatief resultaat hebben...
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
Tiergarten
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 270
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2005 17:12
WoonplaatsCOLON Aalsmeer
CONTACTCOLON

jichem schreefCOLONHallo,

Doet hij qua autofocus helemaal niets, of blijft hij hunten (zoeken).
In geval 1: waarschijnlijk zijn de tandwielen van de af naar de filistijnen (of filipijnen)
in geval 2: waarschijnlijk flatcable kapot
In geval 3: beide

Voor meer info pb/mail
Hallo jichem,

Hij blijft niet hunten, hij doet helemaal niets. Ook knippert geen èèn AF punt in mijn zoeker. Als ik overschakel op MF en ergens op scherpstel knippert er wel weer èèn of meerdere AF punten. Zie hieronder een foto van de zoeker van de 20D, zowel diafragma als dus het focusbevestigingslampje knippert.

Afbeelding

Hallo Addy,

Om ook even op jouw antwoord in te gaan, ik heb de contacten schoongemaakt. Dit heb ik wel met mijn vinger even snel gedaan, weer je iets beter eventueel?

En de 1/60 is wat mij betreft raar,op automatisch zou hij toch ook naar ISO800 of hoger moeten gaan om bewegingsonscherpte tegen te gaan.

Is er eventueel een winkel/persoon die dit nakijkt en daarna pas gaat rekenen als er kosten gemaakt moeten worden?

Alvast bedankt!
Canon Eos 20D * 18-55mm IS 3.5-5.6 * 50mm 1.8 * 70-200 F4L USM * Kenko Teleplus Pro 300 DG 1.4x * Tamrac Expedition 3
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Voor wat betreft de reparatie. Dat kan echt niet uit bij dergelijke lenzen. Onderzoekskosten overtreffen de waarde al, dan moet er nog gerepareerd worden.
Ik denk dat het om de eerder aangegeven tandwielen gaat. Als die afknappen doet hij wel zn best, maar is er geen aandrijving.

Mijn advies, ga naar een nieuwe kijken of overweeg een andere aanschaf.
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Is het probleem nog opgelost?
Groeten,

Jichem
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar