kathedraal in Florence

Al je architectuur foto's, gebouwen, bruggen, etc...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
lichtspel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 284
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2007 18:20
WoonplaatsCOLON in Brabant

Op onze reis door Italië hebben wij verwonderd naar de kathedraal in Florence staan kijken: zo groots. zo mooi, zo vol met details. Met de Samsung NX 20 heb ik veel foto's gemaakt met de bedoeling de grootsheid en het mooie van de details weer te geven. Helaas had ik mijn telelens niet bij me, anders had ik nog meer "op het onderwerp kunnen kruipen".

Reacties zijn natuurlijk welkom.

1)

46306

2)

46293

3)

46292

canon 70D, sigma 17-50 , canon 70-300 USM IS, sigma flits,
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Aardige plaatjes maar ik vind ze nog niet heel bijzonder.
Het valt niet mee om de grootsheid in beeld te brengen.
Ik mis nu ook een referentiepunt waaraan ik een indruk kan krijgen van de grootsheid, zoals bijvoorbeeld mensen op de voorgrond of een boom.
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
jorie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2010 16:40
WoonplaatsCOLON made

Ik ben het met Ericszn eens wat betreft het in beeld brengen van de grootsheid. Ik zou zelf ook echt kiezen voor 1 details of juist een wijds beeld, maar dat is misschien echt persoonlijk en niet zo zeer de foto's zelf. #2 is mijn favoriet door de symmetrie in de foto, al is deze niet helemaal gecentreerd.
Canon EOS 70D / Canon EOS 1000D gripped / Samyang 8mm f/3.5 Fisheye / Canon EF 17-40mm f/4 L USM / Canon EF 50mm f/1.4 USM / Canon 430EX II / Canon EF 70-200mm F/4 L USM

Site waar mijn foto's op staan: http://www.jorieslagmolen.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
lichtspel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 284
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2007 18:20
WoonplaatsCOLON in Brabant

dank je voor jullie reacties. Als antwoord heb ik de volgende foto.

46309



groet
Adri
canon 70D, sigma 17-50 , canon 70-300 USM IS, sigma flits,
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Die foto laat stukken beter de grootsheid van de kathedraal zien. Alleen is die behoorlijk vertekend en staat'ie scheef. Kan je daar in de nabewerking nog iets mee doen?

Wel een geweldig gaaf gebouw, he? Helaas was ik toen ik daar was nog geen enthousiast fotograaf... ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
lichtspel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 284
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2007 18:20
WoonplaatsCOLON in Brabant

MarcoEOS550D schreefCOLONDie foto laat stukken beter de grootsheid van de kathedraal zien. Alleen is die behoorlijk vertekend en staat'ie scheef. Kan je daar in de nabewerking nog iets mee doen?
Die vertekening had ik ook gezien. Ongetwijfeld zou je dat in de nabewerking met Photoshop wel kunnen herstellen, maar dat lukt mij tot op dit moment niet. iets met Edit - Transform - Distortion?????
canon 70D, sigma 17-50 , canon 70-300 USM IS, sigma flits,
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Er is al veel gezegd over deze foto's. Toevoeging: de wolken van foto 2 en 3 zijn vreselijk overbelicht. Met wat nabewerking is dat nog wel iets te repareren.

Ik had liever meer opnames in groothoek gezien; meer met een telelens zou mij niet boeien.
Groeten, Jaap
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Yep, die wolken zijn storend en #3 kukkelt volgens mij naar links. Maar #2 is een mooie foto en #1 een beetje saai. Bij #4 vind ik het jammer dat de fietser(s) en half afgesneden zijn, m.i. een groter probleem dan vertekening.

Desondanks: dank je wel voor het delen. Die Samsung maakt helemaal geen gekke plaatjes!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Leuk en goed dat je de foto's deelt met ons. Ziet er inderdaad uit als een mooi gebouw. Ben het wel eens met vorige reacties. Probeer ook een betere balans te vinden in je belichting. De gebouwen zijn nu iets te donker naar mijn mening en de lucht overbelicht. Heb je meerdere belichtingen geprobeerd ? Ik weet uit ervaring dat dit erg lastig is zeker met felle zon midden op de dag.

Andere vraag, welke kathedraal is dit ? Ik ben het boek Inferno van Dann Brown aan het lezen en deze speelt zich af in florance. :D

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Foto 2 heeft mijn voorkeur. Als je het voor elkaar kan krijgen om hem 100% symmetrisch te zetten, zal ie nog mooier zijn. De lucht is niet storend, als de rest maar symmetrisch is.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
lichtspel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 284
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2007 18:20
WoonplaatsCOLON in Brabant

Op de eerste plaats hartelijk dank voor de reacties. M.b.v. hiervan heb ik de originele bestanden genomen en ben daarmee aan het werk gegaan. Aan de uitgebeten, overbelichte lucht heb ik weinig kunnen veranderen. Over de vernieuwde foto's ben ik meer tevreden, dan over mijn eerste pogingen.

1)

46332

2)

46331

3)

46330

Over de balans in de belichting zal ik duidelijk meer te weten moeten komen. In september volg ik een cursus Lightroom; wellicht dat dit aspect ter sprake komt.

Volgens mij heet de kathedraal "Santa Maria del Fiore".

groeten

Adri
canon 70D, sigma 17-50 , canon 70-300 USM IS, sigma flits,
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar