Welke software?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Tot nu toe gebruikte ik altijd Aperture op de MAC en DPP op windows en MAC om mijn foto's te verwerken en te catalogiseren. Maar ja, Apple is gestopt met Aperture. En binnenkort komt er vermoedelijk ook een Fuji X-T1 als werkpaard (gaat op termijn misschien zelfs de Canons vervangen, de 5DII met glas is veel te zwaar geworden als gevolg van medische omstandigheden).

Dus... wat dan? LightRoom en PhotoShop gaan, als ik het goed begrepen heb, over op een abonnements-model en er wordt zelfs gefluisterd dat Adobe naar een 100% cloud-oplossing wil. Dat wil ik niet.

Maar wat dan? DxO? Phase One? SilkyPics? Of toch nog wat anders? RAW conversie is 1, maar bewerking is toch eigenlijk ook wel handig. Nu doe ik dat vaak in The GiMP, maar handig is anders. Elements er bij? Kortom, ik weet het echt even niet.

Er is wel wat budget voor, maar ik wil eigenlijk niet de dubbele prijs voor 2-platform-support betalen. En assetmanagement zou ook welkom zijn... Wie heeft de gouden tip?
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

DxO heeft nog geen support voor de X-trans sensor van Fuji, anders zou een combi van DxO met een stand-alone versie van Lightroom dè oplossing zijn.
De versie van LR is dan niet van belang omdat de raw-conversie door LR naar DxO gestuurd wordt middels een DxO plugin voor LR.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Je kunt een abonnement adobe cc overwegen... Maar ja komt elke maand terug...
Zelf maak ik me voorlopig geen zorgen over mijn aperture...volgens mij komt Apple met een goede vervanger... ( duurt zeker nog 3 jaar voor je gaat merken dat de support wegvalt)
Verder gebruik ik Photoshop Elements werkt ook prima 69 eur op de mac via de app store ...
Kortom mijn advies: los het probleem pas op als het daar is en niet nu al...
Laatst gewijzigd door 1 op wibo53, in totaal 9 keer gewijzigd.
Apple fan, Canon volger...
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Gewoon apperture?
Bij Apple wit de RAW converter niet in Apperture maar in de OSX heb ik begrepen. Er is dus nog helemaal geen noodzaak om over te stappen.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

jev schreefCOLONDus... wat dan? LightRoom en PhotoShop gaan, als ik het goed begrepen heb, over op een abonnements-model en er wordt zelfs gefluisterd dat Adobe naar een 100% cloud-oplossing wil. Dat wil ik niet.
Waarom niet? Het is niet zo dat je zonder internet niet kunt werken hoor
jev schreefCOLONmaar ik wil eigenlijk niet de dubbele prijs voor 2-platform-support betalen. En assetmanagement zou ook welkom zijn... Wie heeft de gouden tip?
2 platforms in de zin van laptop en vaste computer? Het is toegestaan om photoshop en lightroom op zowel laptop als op computer te installeren. Dus twee installaties voor de prijs van één.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

boels069 schreefCOLONDxO heeft nog geen support voor de X-trans sensor van Fuji
Grmbl... daar kwam ik ook net achter :|
wibo53 schreefCOLONJe kunt een abonnement adobe cc overwegen... Maar ja komt elke maand terug...
An me never nooit niet... vendor lock-in in de overtreffende trap... een maand niet betalen is direct niet meer bij je foto's kunnen? Daarbij schijnt de RAW conversie van adobe voor de Fuji bij lange na niet de kwaliteit te halen van o.a. SilkyPics. Phase One schijnt ook goed te zijn.
Kortom mijn advies: los het probleem pas op als het daar is en niet nu al...
Ik heb nu geen oplossing... DPP werkt niet voor de Fuji. En Aperture? De versie die ik nu heb is al stok-oud. Upgraden betekent vermoedelijk nieuw kopen. En de opvolger van Aperture... "iCloud Photo Library". Yuck.
fotojeroen schreefCOLONWaarom niet? Het is niet zo dat je zonder internet niet kunt werken hoor
Een abbo-model voor software betekent een onherroepelijke vendor lock-in. Ik ben daar geen voorstander van. Daarnaast ben ik aardig bekend met software die steeds meer vanuit de cloud dan wel remote vaults gaat werken. Dikke ellende als het eens een keer niet beschikbaar is...
fotojeroen schreefCOLON2 platforms in de zin van laptop en vaste computer?
Nee, dual-platform als in Windows (laptop + PC) en OSX (iMAC). Ik maak vaak eerst een ruwe selectie + wat kleine bewerkingen 's avonds op de bank of op locatie (lees: in het hotel), daarna gaan de foto's mijn NAS op. Dan zet ik later de puntjes op de i op de MAC. Dat gaat prima in DPP, de "halfbewerkte" raw files zijn prima uitwisselbaar tussen beide hostplatforms. Maar ja, straks komt daar dus de Fuji bij en dan gaat het allemaal niet meer werken in DPP.
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Deze discussie is misschien van waarde:
http://www.fujixseries.com/discussion/6 ... sing-it/p1" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dat vendor lock-in, leg dat eens uit. Als ik geen gebruik maak van de cloud-storage van Adobe, maar mijn bestanden lokaal opsla, denk je dat ik ze dan echt niet meer kan openen zodra ik geen Photoshop meer gebruik?

En betreft multi-os-versies; bel Adobe eens met de vraag of je pc en je MacBook ook kan, ik denk het namelijk wel.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Dexter202

jev schreefCOLONAn me never nooit niet... vendor lock-in in de overtreffende trap... een maand niet betalen is direct niet meer bij je foto's kunnen?
Zover ik op de hoogte ben, is dit niet het geval. Sinds de laatste update kun je gewoon nog steeds bij je foto's een een gedeelte van de software blijven gebruiken, ook nadat je je abonnement hebt laten verlopen.


https:/youtube.com/watch?v=Ozbf05w0cPQ

Zelf blijf ik voorlopig nog bij Aperture. Ik ben benieuwd naar de nieuwe Photos app, maar ik heb er weinig vertrouwen in.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Gebruik nu al weer anderhalf jaar Fujifilm X camera's. Zo ook de [url/http://blog.wagner-fotografie.nl/overst ... film-x-t1/]Fujifilm X T1[/url]. Deze camera's hebben de 5D3 en 5D2 vervangen. Voor het omzetten van RAW bestanden gebruik ik zelf nog steeds Adobe Lightroom 5.6. Voor mij persoonlijk werkt het meer dan prima. Heb een losse licentie en een Adobe Creative Cloud abonnement en de laatste bevalt erg goed. Losse licentie dan ook doorgeschoven.

Heb wel de overige software geprobeerd, maar kom toch elke keer weer terug bij Adobe Lightroom, omdat voor mij Adobe Lightroom het beste werkt.

Gouden tip heb ik niet, maar gebruik de software die jij prettig vind werken. Download een aantal pakketen en probeer het zelf uit.

Vendor loch zit er niet meer op. Enkel wordt de ontwikkel module uitgeschakeld. Overige modules werken dan gewoon nog. Dus je kunt zelfs nog steeds beperkt bewerken. Op Kelbyone hebben ze hierover keer een in "The Grind" gehad
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

fotojeroen schreefCOLONDat vendor lock-in, leg dat eens uit.
Het is enige tijd geweest (blijkbaar verleden tijd?) dat Adobe aangaf foto's uitsluitend nog software via de cloud te gaan supporten in de toekomst. Maar als ik een en ander hier zo lees lijkt dat dus alsnog niet waar te zijn?

Ik heb zojuist de proefversie gedownload. Dat moet tegenwoordig via de "Adobe Creative Cloud Installer" en ook alle marketinginfo gaat over die "Creative Cloud" *shrudder*. Overigens kom ik ook alleen abbonementen tegen en geen gewone "koop eenmalig uw licentie". De trial moet en zal vervolgens direct online. Afbeelding. De fotootjes blijven inderdaad wel lokaal...
Apple schreefCOLONGebruik nu al weer anderhalf jaar Fujifilm X camera's. Zo ook de [url/http://blog.wagner-fotografie.nl/overst ... film-x-t1/]Fujifilm X T1[/url].
Thanks! Hier de zelfde problemen en vermoedelijk dezelfde overstap... al wil ik eigenlijk even wachten tot de andere twee WR objectieven er zijn. Heb je de bijgeleverde converter al eens geprobeerd? Het schijnt dat de converter van Adobe nog niet 100% is, de output van SikyPics wordt hoger aangeslagen. Maar is dat nou echt substantieel anders?

Anyway, Aperture gaat het dus niet worden, ik heb Aperture 2.4 draaiend op Maverick. Geen support voor Fuji... onbekend file format.

DxO dus ook niet, ook daar geen support.
Lightroom... wie weet.
Capture One is mooi maar prijzig.
SilkyPics nog proberen...
UFRaw. Is dat inmiddels verder dan speelgoed?
The Artist Formerly Known As Jeveos
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Lightroom doet het meer dan prima met de RAW bestanden van de Fujifilm X T1 en X Pro1. Er wordt veel geschreven over dat de ene beter is dan de andere. Tip download ze en ga zelf aan de slag met testen. Zo kom je er achter wat er voor jou werkt. Persoonlijk blijf ik lekker bij Lightroom voor de X camera's. Deze heeft mij nog niet teleurgesteld. Overige software allemaal uitgeprobeerd om zo voor mij zelf de juiste keuze te kunnen maken.

Persoonlijk zou ik het niet van de WR objectieven af laten hangen. De 56mm, 10-24 en Zeiss 50mm zijn dan wel geen WR objectieven, maar zou ik niet in de tas willen missen evenals de 18-55.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Apple schreefCOLONPersoonlijk zou ik het niet van de WR objectieven af laten hangen. De 56mm, 10-24 en Zeiss 50mm zijn dan wel geen WR objectieven, maar zou ik niet in de tas willen missen evenals de 18-55.
Ik ga nu geen objectieven kopen om er over een half jaar achter te komen dat de nieuwe objectieven de "oude" 100% overlappen. Een 16-55/2.8 en een 50-140/2.8 vormen samen een goed duo, een 18-55/2.8-4.0 nu kopen vind ik dan een beetje zonde. Daarom wacht ik nog even af (al kriebelt het wel en is body + een of 2 primes toch ook wel errug leuk om mee te wennen voorlopig).
The Artist Formerly Known As Jeveos
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Of deze twee een goed duo gaan vormen moeten straks de praktijk nog uitwijzen. En als de geruchten waar zijn zal de 16-55 geen compact objectief worden met zijn filtermaat van 77mm. De 10-24 en 56mm zijn al fors, maar volgens geruchte zal de 16-55 groter en zwaarder worden. Voor de ene geen probleem en voor de andere gaat de compactheid van het systeem weg.
Gelukkig maakt Fujifilm een soorten van Roadmap bekend met de objectieven die ze verwachten te gaan introduceren. De kans blijft altijd aanwezig dat ze een nieuwe objectief op de markt brengen die weer verbetering is van huidige arsenaal.

Succes met het maken van je uiteindelijke keuzes.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar