lightning never strikes twice

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
rverhag

Het is al weer een hele tijd geleden dat ik actief met camera en fotobewerking in de weer was. Gebrek aan inspiratie en tijd zijn hier de oorzaken van, maar gelukkig heb je af en toe van die momenten dat het weer gaat kriebelen.

In de nachten van 8-9 en 9-10 juni j.l. was het weer zo ver . Het ging hier behoorlijk te keer met onweer en ik heb in die nachten een paar mooie (althans vind ik zelf :wink: ) bliksemschichten kunnen pakken. De compositie heb je bij dergelijke momenten maar gewoon te nemen zoals het komt. Volgens mij heb ik er hier toch wel geluk mee gehad.

Mijn voorkeur voor fotografie bij weinig licht heb ik blijkbaar toch niet verloren.

Camera: EOS 50D. De eerste foto met een Sigma 50mm DG Macro en de overige met een Sigma 10-20 mm. f8 bij een sluitertijd van 1.6 sec (ik gebruik een zelfgeknutselde bliksemtrigger)

De titel van dit onderwerp moet je trouwens niet geloven zoals de laatste drie foto's laten zien. 3 x binnen 8 minuten werd de mammoetkraan op Vlissingen Oost geraakt. Bliksem slaat dus wel degelijk tweemaal en zelfs driemaal in op dezelfde plek.

De laatste foto is naar mijn idee fototechnisch mislukt. Overbelicht, flair (druppel?) op de lens en geen duidelijke, scherpe ontlading. Hij hoort echter wel in het rijtje om het verhaal compleet te maken.

Hopelijk vinden jullie ze ook mooi.

45842

45843

45844

45845

45846

45847

45848

45849

Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Geweldige platen zeg! Wel done!
Foto 2 en 6 vind ik de besten.
Die laatste is inderdaad wat overbelicht maar misstaat niet in de serie.
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Gaaf zeg... en heel duidelijk te zien dat bliksem écht altijd het hoogste punt opzoekt.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik vind de tweede opname veruit de beste. Die heeft voor mij de meest interessante bliksem in een verder ook goede compositie.Ik vind hem ook het mooist belicht en dar kleine lichtpuntje rechts op de horizon maakt hem extra boeiend.
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

heerlijk om naar te kijken en te fotograferen mooi gedaan.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

gave serie, mooi om naar te kijken.
foto 2 springt er voor mij ook bovenuit.
foto 3, 4 en 5 mogen van mij nog iets meer pit hebben, ik vind ze nu wat licht van kleur zeg maar. Ietwat contrast toevoegen zou m.i. de plaat mooier maken.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
rverhag

Bedankt voor de positieve reacties.

Leuk dat de meerderheid foto 2 als mooiste kiest. Ik moet eerlijk bekennen dat deze ook voor mij favoriet is. De ontlading is vrijwel volledig en de reflectie op het water subtiel. Ik was in ieder geval zo blij als een kind op het moment dat hij op het display verscheen.

@jonggolde: Het lichtpuntje rechtsonder ligt waarschijnlijk in de buurt van Knokke-Heist of Zeebrugge in België. De foto is richting Breskens (Zeeuws Vlaanderen) genomen. Het was mezelf nog niet opgevallen, maar nu vraag ik me toch ook af wat het is ;-)

@Road8: Je hebt gelijk wat het contrast betreft. Net even bekeken. Zelfs brightness kan wat terug en dat maakt ze inderdaad "sprekender". Bedankt voor de tip.

vr. gr.
Ronald
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Prachtige serie!!
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Fantastisch mooie serie. Jaloersmakend :-)
Je hebt prachtige momenten gevangen. Op het juiste moment.
Complimenten.

Het lichtpuntje kan ook een lichtboei zijn. Want die drijven daar ook in de buurt.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Mooi zeg!
Echt goed gedaan en super om naar te kijken.

Weg van de minste weerstand... heel duidelijk die hoge punten.

Ben enorm fan van donker en bliksem, dus waardeer deze zeker!

Die zelfgeknutselde bliksemtrigger ben ik dan ook erg benieuwd naar... kun je daar wat meer over vertellen?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
rverhag

DavevdrH schreefCOLONMooi zeg!
Echt goed gedaan en super om naar te kijken.

Weg van de minste weerstand... heel duidelijk die hoge punten.

Ben enorm fan van donker en bliksem, dus waardeer deze zeker!

Die zelfgeknutselde bliksemtrigger ben ik dan ook erg benieuwd naar... kun je daar wat meer over vertellen?
Let op! zelfgeknutseld is niet hetzelfde als zelf verzonnen. Het Internet is n.l. een bron voor goede ideeën :mrgreen:

De basis van de lightning trigger is een Arduino uno (http://arduino.cc/en/Main/arduinoBoardUno).

Hierop heb ik een lichtsensor aangesloten volgens het idee op deze site (http://www.glacialwanderer.com/hobbyrobotics/?p=16)

De camera zelf wordt aangestuurd volgens dit idee (http://www.glacialwanderer.com/hobbyrobotics/?p=13)

Omdat een lichtsensor de flits, dus de werkelijke ontlading, detetecteert ben je eigenlijk een fractie te laat (de flits is er al). Tel je de shutterlag van een canon EOS 50D daar bij op (ca. 60ms) dan zit je aan de krappe kant voor bliksemfotografie (ontlading duurt ca. 100ms). Om nu een ontlading eerder te kunnen detecteren (dus nog voor de flits) biedt de ouderwetse radio een uitkomst.

Hier (http://rienquepourlesyeux.free.fr/Detec ... tector.htm) heb ik dat idee vandaan.

Rond 130 kHz op een AM-radiootje "hoor" je de z.g. stepped leader van een bliksem. Deze loopt een paar microseconden voor op de flits en is dus een fractie sneller (heel klein beetje winst in tijd). Deze gebruik ik tegenwoordig in combinatie met de Arduino (en met aardig resultaat zoals je kan zien)

Het voordeel is nu dat je een korte(re) sluitertijd kan gebruiken i.p.v. de gebruikelijke 30 sec.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

ahaaaa.... tsja, ik heb dan wel elektrotechniek gestudeerd, maar na het lezen van je info denk dat ik het toch maar om de 20-30sec sluitertijd ga houden :)

Was wel leuk om te lezen, dus dank voor je uitleg / links!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Canon7D1976
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2014 10:14
WoonplaatsCOLON Purmerend

een prachtige serie, mijn complimenten.
ik vind foto 1,2,6,7 wel erg mooi.

Groeten Marco
Canon 400D | Canon 7D + Battery Grip | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Sigma 70-300mm f4-5.6 APO DG Macro
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar