Exposure compensation with auto-ISO using manual focus lense

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Exposure compensation with auto-ISO using manual focus lenses
http://www.dpreview.com/forums/thread/3 ... t-53901126" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor de 6D.
Misschien werkt dit ook met andere EOSsen met auto-ISO?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
margosubnel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2013 08:45

Ik heb geprobeerd om het stukje te snappen, maar helaas. Kan je het een beetje uitleggen in het nederlands?
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Het zou voor mij de oplossing zijn. Maar ik houd wel graag mijn moderne lenzen...
Ik snap nog steeds niet waarom canon deze functie niet kan/wil implementeren...
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@margosubnel
Heb geen 6D, dus kan het zelf niet proberen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 3

Even zonder voorbeeld, want uploaden werkt (weer) niet.
Ik gebruik regelmatig de 55mm 1.8 van Pentax. En, net als vroeger, kan ik gewoon de ISO instellen op de camera, het diafragma op het objectief en de camera op M.
Met het wieltje bovenop stel je de belichtingstijd in en je kijkt, net als vroeger, naar de 'belichtingsmeter'. Niks + of - compensatie, want die creëer jezelf. Wijzer op 0 of daaromtrent, en schieten maar.

Typisch een verhaal van een jongeling die nog nooit met een non-automatische camera gewerkt heeft en geen bal snapt van de driehoek.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Dit kan ik ook met mijn 30D, dus ik zou niet weten waarom een 6D nodig zou zijn. En Telescoop, als je met jongeling een onervaren fotograaf bedoelt dan ben ik het met je eens ;)
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Telescoop schreefCOLON Ik gebruik regelmatig de 55mm 1.8 van Pentax. En, net als vroeger, kan ik gewoon de ISO instellen op de camera, het diafragma op het objectief en de camera op M.
Met het wieltje bovenop stel je de belichtingstijd in en je kijkt, net als vroeger, naar de 'belichtingsmeter'. Niks + of - compensatie, want die creëer jezelf. Wijzer op 0 of daaromtrent, en schieten maar.

Typisch een verhaal van een jongeling die nog nooit met een non-automatische camera gewerkt heeft en geen bal snapt van de driehoek.
Lekker kort door de bocht en je mist het punt. Dit is meer de instelling van iemand die de belichtingsmeter van zijn camera niet snapt :mrgreen: .

Canon heeft altijd vastgehouden aan de ietwat achterhaalde insteek dat filmgevoeligheid in principe vast staat. Op moderne camera's hebben we daardoor maar 2 volwaardige variabelen die gekoppeld zijn aan het programma van de lichtmeter in je camera: sluitertijd en diafragma. Als je beide fixeert (dus in manual mode schiet), dan kan je nog steeds je belichting automatisch laten matchen aan (wellicht snel veranderende) lichtomstandigheden door auto ISO te gebruiken*. Maar... in manual kan je geen automatische belichtingscompensatie instellen op dezelfde wijze als in "A", "S" of "P" modes. Immers: de beide instelwieltjes op de camera zijn in gebruik voor diafragma en sluitertijd. That sucks.

Door nu een oud objectief te nemen waarbij het diafragma met een ring op het objectief ingesteld wordt, creëer je de mogelijkheid om dat dus wel te doen. Zet dan de camera in sluitertijd voorkeursmode, hierin is het mogelijk om belichtingscompensatie keurig in te stellen middels het wieltje achterop. Maar aangezien de camera in dat geval geen controle heeft over het diafragma wordt effectief de compensatie ingesteld op de filmgevoeligheid. Dat is wat er in het betreffende stukje omschreven wordt. Waar die "jongeling" de mist in gaat is dat hij de handmatige diafragma-instelling koppelt aan manual focus objectieven, hetgeen geen directe relatie heeft met belichting.

*) Waarom zou je dat willen? Nou, bijvoorbeeld omdat je een onregelmatig bewegend onderwerp hebt waarbij je toch een zekere scherptediepte wil afdwingen. Dus wil je volledige controle over sluitertijd en diafragma, maar kan de belichting keurig geregeld worden door auto ISO...
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik gebruik 85% auto-ISO. Volledige controle over sluitertijd en diafragma vind ik belangrijk in de meeste situaties.
Ik houd natuurlijk de ISO in de gaten. Het gemis van belichtingscompensatie vind ik dan ook wel erg jammer.
Ik hoor soms wel eens dat auto-iso voor dummies is, maar dat is natuurlijk onzin. Als je weet wat je wilt, doet en kan, dan kan zelfs "P" mode je daar ook bij helpen.
M met fixed ISO zorgt immers niet dat elke foto een plaatje wordt... ;) Daarnaast vind ik persoonlijk dat je je camera voor jou moet laten werken wanneer jij dat wilt. Jij bepaalt wat je uit handen geeft zodat je je meer op belangrijke zaken kan concentreren.

M2c
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Anoniem 3

jev schreefCOLON
Telescoop schreefCOLON Ik gebruik regelmatig de 55mm 1.8 van Pentax. En, net als vroeger, kan ik gewoon de ISO instellen op de camera, het diafragma op het objectief en de camera op M.
Met het wieltje bovenop stel je de belichtingstijd in en je kijkt, net als vroeger, naar de 'belichtingsmeter'. Niks + of - compensatie, want die creëer jezelf. Wijzer op 0 of daaromtrent, en schieten maar.

Typisch een verhaal van een jongeling die nog nooit met een non-automatische camera gewerkt heeft en geen bal snapt van de driehoek.
Lekker kort door de bocht en je mist het punt. Dit is meer de instelling van iemand die de belichtingsmeter van zijn camera niet snapt :mrgreen: .
Bedoel je mij of het originele bericht..?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar