EF 1,8/50mm mk I versus MK II groot verschil!

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
JackD30
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2005 19:05
WoonplaatsCOLON Breda

Beste Forumleden,

Na al een aantal jaartjes in het bezit te zijn geweest van de ''plastic fantastic'' EF 1,8/50mm II, overkwam mij laatst iets erg leuks: Wij hebben hier op Hemelvaartsdag een grote jaar/rommelmarkt in een aangrenzende wijk waar iedereen zijn spulletjes kan aanbieden voor de deur. Tot mijn grote verbazing stond daar op een oud kastje een (analoge) Canon EOS 600 met daarop.. jawel!.. een 1,8/50mm mkI compleet met UV filter en originele lenscap en in zeer goede staat. Ik vroeg de verkoper wat zijn prijs was.. ''Geef maar 10 euro'' was zijn antwoord.. Uiteraard was de koop snel gesloten :-)

Thuis gekomen ging ik de beide 50mm vergelijken, maar dan zie en voel je toch zeker mechanisch veel verschil. Via ''Canon Lens Aging'' kwam ik erachter dat mijn mkI van augustus 1987 moet zijn. Ook optisch presteert de lens erg goed maar zijn jullie van mening dat de mkI zoveel beter is, of vindt je dat alleen terug in de bouw van deze lens?

Heel benieuwd naar jullie bevindingen

Groetjes,
Jack
RP, 6d, 250d, RF 24/105mm, RF 1,8/35mm, EF 4/24-105mm IS L, EF 4/70-200mm L, EF-S 18-55mm IS, EF-S 10-18mm IS STM, EF-S 2,8/24mm STM, EF 2,8/28mm, EF 1,8/50mm STM, EF-S 55-250mm IS, 2x Speedlight 430EXIIIRT, transmitter ST-E3RT
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Volgens mij vind je dat alleen terug in de bouw. Optisch zal er niet teveel verschil wezen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Hij schijnt een iets snellere AF te hebben, maar dat is geloof ik alles.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dat verschil wordt dan getypeerd van Total [censored] naar lame als het om af snelheid gaat. Deze twee koop je niet om de snelheid :)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Spiegel1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2013 01:05

Mooie vondst Jack,

Optisch zijn ze identiek, ze zijn beide van het dubbel Gauss type https://en.wikipedia.org/wiki/Double_Gauss
(Net als de FL en FD voorgangers trouwens).

Hier een duits filmpje
https:/youtube.com/watch?v=TB61sIq1EJM
MK I is maar 3 jaar gemaakt tussen 87 en 90.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar