witbalans filter/ lens

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Hallo. ik probeer info te vinden over een witbalans filter/ lens. Heb op prijs gezocht van BRNO Balens, Vivicap White Balance Filter en ExpoDisc White Balance Filter.
Men vraagt minimaal een krankzinnige €40 voor zo een dingetje. Weet iemand een goedkoper merk/ alternatief?
Is een standaard grijstint gekleurd vel papier ook goed bruikbaar?
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Heb er een tijd geleden 1 via ebay besteld. Het werkte prima, maar ben toch meer van achteraf instellen dmv raw.
Weet niet welke filtermaat je zoekt, kan hm tegen verzendkosten opsturen.... 67mm
Groeten,

Jichem
Canon 7D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 09:55
WoonplaatsCOLON Provincie Flevoland

Marktplaats.nl is over het algemeen goedkoper dan de fotozaken.

Met een beetje mazzel heb je een cameratas.
De meeste cameratassen hebben een grijze binnenkant die redelijk in de buurt komt van een grijskaart.
Wellicht is dat een optie ?
Het zal niet officieel 18% grijs zijn en iets meer reflecteren dan een grijskaart, maar het levert je wel een vertrekpunt op tijdens nabewerken.
En heel creatief gedacht kan je ook nog een zwarte en witte sticker in de klep plakken.

Als ik foto's maak dan heb ik altijd een pet op tegen de zon en/of schijnwerpers.
Koop een pet in de kleur grijs.
Ook hier zou je weer een zwarte en witte sticker in kunnen plakken.

Sommige mensen hebben een witte sticker (typex ?) aan de binnenkant van de lensdop zitten en gebruiken die.

Zelf heb ik een ExpoDisc aangeschaft. Ik heb absoluut geen spijt van de aanschaf.
Canon 1Dmk4 / Canon EOS M3 / Lytro illum
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

@jichem: ik heb je een PB gestuurd.


@Canon 7D
"Zelf heb ik een ExpoDisc aangeschaft. Ik heb absoluut geen spijt van de aanschaf."
Mijn grootste filter is 82mm, 77mm is wat E.D. levert.
Heb jij ook het probleem van te grote lens diameter,zo ja hoe heb je dat opgelost?

De idee van een grijsvel met zwart en witte vlakken spreekt me ook aan. Dan dien je dus eerst het vel op het object te leggen wb instellen, vel weghalen en foto maken? Ook wel weer een gedoe...
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Voor het instellen van de witbalans (in camera of bij bewerking van RAW) is een witstukje papier voldoende.
Dit kan bijvoorbeeld een wit etiket in de binnenkant van je lens dop zijn.
Een nadeel van wit is dat daarop snel kleuren overbelicht zijn (overbelichte kleuren worden wit).
Met een grijskaart heb je daar geen last van. Het moet wel een neutraal grijze kaart zijn.
18% grijs is voor de witbalans niet van belang, dat is alleen voor de juiste belichting (diafragma/sluitertijd).
Met eventuele witte en zwarte vlakken kan je in de nabewerking de belichting zo optimaal mogelijk afstellen.
Wanneer je googled op "Spyder Cube" vind je meer informatie hierover.

Hans
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Leuke kubus, maar om daar €52- te betalen...
Als ik bij de kopieer winkel een A4 grijs papier koop ( en laat ik eens flink uitpakken en meteen ook een zwart en wit vel van 230gr. kopen) kan ik dan hetzelfde resultaat creeren als met de andere genoemde accessoires?
Ik heb geen idee of dat vel 18% neutraal grijs is, maakt dat veel uit?
Ik zal hem vnl buiten bij (verschillend gekleurde) straatlichten gebruiken.
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Wit papier is meestal wat blauwig (dat oogt witter, net als een witwasmiddel).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Canon 7D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 09:55
WoonplaatsCOLON Provincie Flevoland

One-Eye-Jack schreefCOLON @Canon 7D
"Zelf heb ik een ExpoDisc aangeschaft. Ik heb absoluut geen spijt van de aanschaf."
Mijn grootste filter is 82mm, 77mm is wat E.D. levert.
Heb jij ook het probleem van te grote lens diameter,zo ja hoe heb je dat opgelost?
Mijn 70-200 f/2.8 heeft een filtermaat van 77 en die heb ik dus ook aangeschaft.
Mijn overige lenzen zijn kleiner, daar houdt ik de expodisc met de hand voor.
One-Eye-Jack schreefCOLON Ik zal hem vnl buiten bij (verschillend gekleurde) straatlichten gebruiken.
Dan is een expodisc wel handiger naar mijn idee.

Zelf gebruik ik de expodisc als ik 's avonds of in de zaal (sport en concerten) foto's maak.
Mijn toestel staat al op Cusom Whitebalance.
Ik houdt de expodics voor de lens.
Ik maak een foto richting de hoofdverlichting.
Ik stel het plaatje in als custom white balance en ik ben klaar om verder te gaan met fotograferen.
Alles bij elkaar duurt dat nog geen 10 seconden.
En als de mannen van de belichting besluiten de andere set aan te zetten dan ben ik in 10 seconden weer 'ingeregeld'.

Iedereen heeft zo zijn eigen dingetjes om de workflow in te richten.
Het is aan jou om zelf te bepalen wat je handig vindt.
Canon 1Dmk4 / Canon EOS M3 / Lytro illum
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Probleem is dat de Expodisc maar tm 77mm gaat. Mijn Tamron meet 82mm!

Dus dat gaat niet lukken...
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ik gebruik 'gewoon' een grijsfilter kaartje. Heel simpel, doeltreffend en goedkoop. Andere soortgelijke oplossingen met stickers en zo zijn al genoemd.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een "witbalansfilter" is naar mijn ervaring niet of nauwelijks beter dan AWB.
Een grijskaart, "cube" of kleurenkaart plaats je in de buurt van het hoofonderwerp en geeft daardoor betere info over de kleurbalans bij het nabewerken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
keesenzo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2011 11:26

Ik gebruik regelmatig mijn Lee filter lensdoppen http://omnifoto.nl/product_detail.php?p ... oren&c=&q= voor Eur 5,50 heb je er gelijk drie

Kees
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Jammer dat ik dat nu pas lees. Heb voor het 3 voudige plastic kaartjes gekocht met een verflaag erop :evil:

Wie schetst mijn verbazing! Een test raw foto met de kaart er op gemaakt. Als ik in CR met de wb pipet op de kaart klik krijg, al naargelang in welke hoek ik zit een andere temp en tint waarde!
En wat meet ik : 2650 +11 t/m 2800 +21 Maar op auto 2850 +11 En op as shot 3750 +27 Bij egaal licht

Per opname liggen de waarden anders, is dit hoe zo'n kaart werkt?
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Die plastic kaartjes spiegelen misschien teveel?
Ik gebruik een grijskaart van Mennon. http://www.mennon-usa.com/store/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Aangezien de kelvin kleurtemperatuur een behoorlijk bereik kent, vind ik een afwijking die jij laat zien nog best wel meevallen. Het is ook geen exacte meetmethode he ;)

Afbeelding

Bron van de afbeelding: http://www.wholesaleledlights.co.uk/led-colour-guide" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar