objectief vraag

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
margosubnel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2013 08:45

dit weekend vroeg een vriend of ik foto's wilde maken op hun bruiloft. Ze hebben geen geld en ik doe het als vrienden dienst. Ik moet nog met ze gaan praten wat ze verwachten want ik heb nog nooit een bruiloft gedaan. . Ik heb een 7D canon. Heb een 70/200 2.8 lens Doe voornamelijk voetbal fotografie) en een oudere 18/200 3.5/5.6. Denk nu dat ik een andere groothoek nodig heb. dacht zelf aan 24/70 2.8 Is dit nodig? Weet dat hij duur is....
erikjanneman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2014 21:11

Afgezien van of het nodig is, kan je ook een lens huren voor de dag. Mocht het bevallen, kan je dan later de lens aanschaffen.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Of het nodig is bepaal je zelf :-) en wat je afspreekt met het bruidspaar wat voor foto's ze verwachten.

In het zoombereik zit je goed met je 70-200. Ik ken de prestaties niet van de 18-200 niet zelf, maar echt lichtsterk is deze niet voor binnengebruik.
De 24-70 is een veelgebruikte lens voor dit soort werk. Let wel op dat 24mm nog niet echt groothoek is op je 7D (cropcam).
Huren kan altijd maar je hebt dan weinig tijd om te oefenen. Als je er 2e hands één kan vinden dan is dat best een optie. Als de prijs goed is kan je deze altijd weer van de hand doen. Het zijn redelijk waardevaste lenzen.

Ik zou zeker als je dit niet vaker doet vragen of je de lokatie(s) mag bezoeken zodat je een beetje kan kijken waar je terecht gaat komen en wat de mogelijkheden zijn. Het maakt nogal een verschil of ze trouwen in de tuin van een kasteel of binnen in een donkere kerk.

Succes met de voorbereidingen.

groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik heb twee huwelijken gedaan en beiden met een 28-70/2.8 op full-frame. Ik zou niet snel kiezen voor een 24-70 op crop, dan mis je groothoek. Ik zou die 70-200 eerder koppelen aan een 17-55 (al dan niet van Canon) of eventueel een 15-85.

Wat je moet weten is wat voor locatie het is en waar jij kunt/mag werken. Dat bepaalt ook welke lenzen wel en niet geschikt zijn hiervoor.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
margosubnel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2013 08:45

ik weet al meer, ze gaan trouwen in een kerk, zal ik eens gaan kijken. Verder foto's maken op de boerderij waar hij woont. Een koets met paarden. Hij vond het heel fijn als ik de foto's maak omdat hij mij kent, maar snapt ook dat ik hier even over moet na denken. Mijn man zegt dat ik het moet doen, maar ja....ben al aan het kijken naar een 17/55 F2. nog 700 euro
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Heb je wel eens de Sigma 17-70 in ogenschouw genomen?
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Bijzonder.... je hebt niets met het fotograferen van bruiloften, gaat het als vriendendienst doen voor iemand zonder geld/budget voor fotografie en je gaat er zelf nog een lens van €700 voor aanschaffen ook.
Lijkt me een recept voor teleurstellingen aan beide kanten.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

GdH schreefCOLONBijzonder.... je hebt niets met het fotograferen van bruiloften, gaat het als vriendendienst doen voor iemand zonder geld/budget voor fotografie en je gaat er zelf nog een lens van €700 voor aanschaffen ook. Lijkt me een recept voor teleurstellingen aan beide kanten.
Wat een rare reactie. Gelukkig dat andere forumleden wel willen meedenken, juist om die teleurstelling te voorkomen!
Groeten, Jaap
margosubnel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2013 08:45

Bedankt Jaap. Ik ga GdH ook geen verdere uitleg geven. Ik heb de bruiloft afgezegd omdat ik het niet aandurf. Nu hebben ze iemand gevraagd die foto's maakt, helaas heeft die nog nooit een toestel vast gehad.
Dus nieuwe lens even op de lange baan gezet. Bedankt voor degene die wilde helpen!
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Je kunt ook zeggen wil het wel doen, maar heb geen hoge verwachtingen. Doen jullie het samen. Gewoon met de spullen die je hebt. (eventueel huren) En zo doe jij weer extra ervaring op.
En op youtube staan aantal aardige workshops over een trouwerij fotograferen. Kunnen wellicht handig zijn. Op B&H video staan er als goed is ook 1 a 2

Shoot: First Look - Wedding Photography with Joe Buissink
https://www.youtube.com/watch?v=9QYnbR-Ct-s" onclick="window.open(this.href);return false;

Back to Basics: Wedding Photography
https://www.youtube.com/watch?v=00K7pBWOInk" onclick="window.open(this.href);return false;

The 10 Commandments to Great Wedding Photography for Wedding Couples and Photographers
https://www.youtube.com/watch?v=QdcjuDJqS_M" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo zijn er nog veel meer workshops etc...
Laatst gewijzigd door 1 op Apple, in totaal 16 keer gewijzigd.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Niemand is enige uitleg verschuldigd... mijn opmerking had alles te maken met dat ik het een nogal vreemde situatie vindt dat iemand die nooit bruiloften fotografeert nu overweegt een lens van €700 aan te schaffen voor iemand die blijkbaar ook niet veel waarde hecht aan foto's van zijn/haar bruiloft omdat er naast alle kosten die dat met zich meebrengt geen budget is voor fotografie.

Dat lijkt mij persoonlijk dus vragen om teleurstellingen.... Voor de fotograaf die investeert en waarschijnlijk een lastige dag heeft zonder dat daar iets tegenover staat, en voor het bruidspaar die toch geen echt professionele resultaten krijgt hoe goed zo'n eerste poging ook is.

Maar als enigszins kritische geluiden niet welkom zijn, ook goed. Genoeg mensen aanwezig met een mobieltje zou ik zeggen....
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

GdH schreefCOLONNiemand is enige uitleg verschuldigd... mijn opmerking had alles te maken met dat ik het een nogal vreemde situatie vindt dat iemand die nooit bruiloften fotografeert nu overweegt een lens van €700 aan te schaffen voor iemand die blijkbaar ook niet veel waarde hecht aan foto's van zijn/haar bruiloft omdat er naast alle kosten die dat met zich meebrengt geen budget is voor fotografie.

Dat lijkt mij persoonlijk dus vragen om teleurstellingen.... Voor de fotograaf die investeert en waarschijnlijk een lastige dag heeft zonder dat daar iets tegenover staat, en voor het bruidspaar die toch geen echt professionele resultaten krijgt hoe goed zo'n eerste poging ook is.

Maar als enigszins kritische geluiden niet welkom zijn, ook goed. Genoeg mensen aanwezig met een mobieltje zou ik zeggen....
Ik kan me wel goed vinden in de reactie...
Wel met de nuance: Als iemand blijkbaar wel geld heeft en kan/wil investeren en dat met liefde doet, waarom niet?
Maar ook ik zou nooit als hoofd fotograag aan de slag gaan, als de foto's erg tegenvallen is er niks, terwijl de hoop wel op jou gevestigd zal zijn.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Enige tijd geleden heb ik ook voor de keuze gestaan, moet ik me wel of niet aanbieden als fotograaf.
Mijn voornaamste reden om alsnog ja te zeggen is het feit dat het anders door iemand met nog minder ervaring gedaan zou zijn.
Spreek vooraf heel precies af wat je kan en wat zij er van verwachten. Geef ook duidelijk aan dat je het enkel doet omdat er anders niemand is.

Ik zie niet in waarom het dan voor het trouwkoppel een teleurstelling zou worden. Ze zijn immers bereid om een nog onervarener iemand de foto's te laten maken.
Ik wil je wel aanraden om met een lichtsterke lens te komen. In de zaal waar ik toen schoot kon de 7d met 24-70 f2.8 het nog maar net aan.
Groeten,

Jichem
margosubnel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2013 08:45

zal vanavond filmpjes bekijken Apple, heerlijk, kan ik weer naar uitkijken.
Rijk, 24/70 2.8 kan inderdaad beter niet op mijn 7D canon. ivm cropfactor. 16/35 2.8 l usm ii. dat is degene die ik als groothoek het liefste heb. ik ga gewoon weer eens rondkijken ook bij sigma enz.
komt goed.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Veel kijk plezier :D
De 16-35 II heb ik lang gehad (van de week verkocht) , maar op een crop camera zou ik zelf eerder kijken naar ene 17-55 f/2.8 IS. Presteert toch iets beter
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Bovendien is 35mm wel heel kort voor de lange kant....
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
margosubnel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2013 08:45

oke, 17/55 2.8 IS. ga eens kijken. Filmpjes waren geweldig, wat een vent die Buissink.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar