Afdrukcentrales

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
JackVisser
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2004 18:21

Hallo,

Heeft iemand tips en trucks voor het afdrukken van digitale foto's bij afdrukcentrales ? Ik heb inmiddels bij verschillende afdrukcentrales met verschillende foto's afdrukken laten maken. Wat mij iedere keer weer verbaast is de kleurechtheid, zeker bij vergrotingen worden de kleuren niet altijd correct weergegeven.

Zijn hier handige foefjes voor ?

Jack.
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Als ik mijn foto's "ontwikkel" voor print dan doe ik dat op 30x20 en 305dpi. 305pdi is het optimale voor print. Verder heb ik alleen picoprint (Afga) en kruidvat (Kodak) geprobeerd. Heb bij allebij meerdere foto's afgedrukt maar ook 1 de zelfde. Die foto gebruik ik voor de verschillen te bekijken en vindt de kleuren van het kruidvat veel krachtiger. Daat zit power in. (Saturation hoger denk). Met die vergeleken is die van pico wat flets.

Pico is ook stuk duurder dan kruidvat, voordeel is wel dat ze met 1 a 2 dagen thuis hebt. Bij het kruidvat kan je ze een week later ophalen bij een kruidvat vestiging.

-XiP
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
RR de Jong

Bij het kruidvat :( daar kan ik nou niet echt tevreden over zijn.
Breng ze eens bij een goede fotograaf en je wilt nooit meer een ander.

(is mijn mening)
webcat

een collega van mij heeft een test gedaan met zoveel mogelijk verschillende centrales met steeds dezelfde foto's.

ik heb de foto's gezien en het resultaat was verbluffend. er is veel verscil tussen de verschillende centrales. ook kwamen we erachter dat verschillende bedrijven dezelfde centrales gebruiken.

in het kort:
heel slecht kwam uit de bus: Kruidvat. kleuren onecht en vrijwel geen detail

de beste waren:
MAKRO en DIXONS (dezelfde centrale; en kon hij dus ook bij de MAKRO de gegevens opgeven die hij bij de Dixons had ingegeven) en de HEMA.

Ik gebruik ook altijd de HEMA en ben nog steeds erg tevreden. Heb ook al eens een poster laten afdrukken en dat was ook prima kwaliteit (natuurlijk waren de foto's dan ook erg goed. kuch kuch... ahum :? )

groeten!
Laatst gewijzigd door 1 op webcat, in totaal 7 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Zo zie je maar weer dat smaken verschillen. In mijn test kwam het kruidvat er echt als beste uit. En que prijs helemaal. 1.18 bij kruidvat voor posterprint en 1.79 bij dixons.

Ligt er natuurlijk ook aan wat je op de foto heb staan. En wat je er mee doet. Ik heb ze er meer bij voor als mensen op schiphol om voorbeeld foto's vragen dan dat ik ze verkoop ofzo.

In een recent blad stond nog een hele test van tig centrale's. Zal hem eens opzoeken en de resultaten posten.

-XiP
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
K.G.H.W.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2004 09:52

Ik laat ze al tijden bij de Dixons printen. Ben goed te vreden over de kwaliteit/ prijs verhouding.

Pas alleen een minpuntje voor kodak (waar dixons ze laat printen), we hadden ongeveer 700 foto's besteld, en een paar waren niet mooi. Mee terug geweest en weer opgestuurd. week late kwam de CD terug met de mededeling dat het aan het bestand lag. Op een ander manier laten afdrukken en toen was hij wel mooi. Dus terug gestuurd naar Kodak, en nu maar afwachten wat ze gaan leveren. Maar ongeveer 10 van de 700 foto's waar kleine foutjes op zitten vind ik niet slecht.

En dat voor 15 euro cent per foto.
webcat

xiphias schreefCOLONZo zie je maar weer dat smaken verschillen. In mijn test kwam het kruidvat er echt als beste uit.

-XiP

nou ja, heeft niets met smaak te maken, maar gewoon met dat het echt heel slecht was wat de kruidvat leverde: de gewone allerdaagse spijkerbroek werd paars weergegeven en de rode stoffen bank werd oranje zonder structuur. echt 3x niets. en dat vond ik niet alleen, maar alle andere collega's ook.

maar dan nog: het is mij ook al opgevallen dat de HEMA de ene keer betere afdrukken geeft dan de andere... Het blijft gewoon opletten.

Heeft iemand al eens de albumprinter gebruikt?
Hades-1
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 2230
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2004 07:52
WoonplaatsCOLON Deurne
CONTACTCOLON

im moet zeggen dat ik vaak kruidvat gebruik, en dat ik daar nog nooit "paarse" spijker broeken van heb terug gekregen.

De foto papier kwalitei t van kruid van is ook prima (kodak gold geloof ik)
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Wat misschien ook wilt schelen is hoe je je foto's aanleverd. Verkeerd aanleveren geeft ook vreemde resultaten. Bijv. nooit CMYK aanleveren want dan krijg je idd andere kleuren.

Bij de afdruk centrales zit ook iemand die nog kleur correcties doet op je foto's om ze te optimaliseren voor het printen. Dit is weer ouderwets handwerk en kan dus per keer schelen, net wie er achter het PCtje zit.
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
LeonZ

Er zijn een aantal factoren die bepalen hoe je foto uiteindelijk uit de bus komt..
a] Hoe gaat een bedrijf om met zijn vloeistoffen. (oude vloeistoffen geven donkere en saaie afdrukken)
b] inherent hieraan is ben je de eerste die in bad mag :oops:
c] er wordt vaak een gemiddelde genomen van alle foto's die je laat afdrukken (Dat is hetzelfde als bij C1 alle foto's met dezelfde witbalans instellen)
d] Wie de correcties doet achter de lopende band.
Het kan dus ook per dag en per bedrijf verschillen.
JackVisser
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2004 18:21

http://www.fotoapparatuur.nl/tarieven.asp

Hier vind je ook nog een test van diverse afdrukcentrales met beoordelingen van gebruikers. Zelf gebruik ik Pixum, ze zijn goedkoop en leveren goede foto's. Ik ben echter ontevreden over de vergrotingen die ze leveren, de kleuren zijn flets en niet verzadigd. De huidkleur wordt erg onnatuurlijk weergegeven terwijl de afdrukken op 10x15 wel goed zijn. Ik heb hierover ook een klacht ingediend bij Pixum. Nog niets gehoord verder.
Hythloday

De filmrolletjes die ik volschoot met mijn analoge camera bracht ik altijd naar de Hema.

De foto's die ik nu maak, laat ik afdrukken door Dixons. Dixons en Foto Objectief maken allebei gebruik van dezelfde centrale, nl. Kodak. Beide zaken laten de foto's afdrukken op Royal Kodak papier. Ik ben tevreden over de afdrukken. Als je je via internet aanmeldt bij Dixons, dan sta je ook geregistreerd bij Foto Objectief en Kodak.

Er is slechts één ding dat ik niet snap. Als je de foto's uploadt naar de centrale, dan betaal je 99 eurocent aan behandelingskosten. Maar als je je foto's op CD Rom aanlevert, dan betaal je 2,95 euro aan "ontwikkelingskosten".
Gebruikers-avatar
de platte
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 338
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 08:57
WoonplaatsCOLON tussen de ijssel en het zwarte water

Foto Quelle een topper
Kijk om je heen,
zie wat de rest doet,
en doe dat juist niet.
René

Ik heb de foto's nu een keer naar de hema verstuurd
en ik vond ze er goed uit zien.
Het versturen ging ook goed met de software

Ik gebruik ook een card printer, de canon CP 220
De afdrukken zijn hier perfect mee, de kleuren zijn goed en helder
Pixels zie je niet omdat het een termische printer is
de foto wordt 4 keer door de printer gehaald omdat de kleuren om de beurt worden aangebracht.
de laatste laag is een beschermlaag wat ook UV protect is

voor de kaarten betaal je 15 euro inc. de inkt cassete en dat is dan voor 36 vel
dat komt ongeveer met de prijs van 10 foto's bij de hema
dus als je veel foto's heb kun je ze beter laten afdrukken
Fabke
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2004 19:17
WoonplaatsCOLON Ronse.BE
CONTACTCOLON

Ik laat tegenwoordig al mijn foto's afprinten bij pixum.nl en moet zeggen dat ik zéér tevreden ben , gewoon topkwaliteit :D en dan nog op lekker dik Kodak Royal paper :D , ook hun prijzen zijn zeer scherp :P

Voor wie meer wil dan een foto kan je ook allerlei leuke gadgets met je foto erop verkrijgen zoals petjes , t-shirts , kalenders , bekers , ...
Groeten,
Fabke
www.airshows.be
Hans
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 178
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 20:08
WoonplaatsCOLON Almere

Heb 2x iets laten afdrukken bij Dixons. Op zich goede kwaliteit , alleen bij de laatste bestelling was er duidelijk iets mis gegaan : Foto's waren kwijt geraakt , en toen ze na 3 weken eindelijk de foto's hadden gevonden , bleken ze aan elkaar te plakten ......Geen Dixons dus meer voor mij.

Heb net 5 foto's bij de Hema laten afdrukken , en de kwaliteit was dik in orde .... Dus voortaan maar online naar de Hema sturen :wink:
[color=red]Canon Eos 400D[/color]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar