Canon Club Nederland

ModeratorCOLON Global Moderators

Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Rijk schreefCOLONOk Roel misschien pakte ik je opmerking iets te negatief op (en dat is nu juist wat ik in dit topic niet wil :oops: )

Ik ben ook ruim 20 jaar actief in allerlei besturen van clubs en snap best wat je bedoelt. Ik vind het initiatief in ieder geval leuk genoeg om in overweging te nemen en nogmaals, als je nu al gaat nadenken hoe je het moet regelen dan zullen weinig mensen enthousiast worden.

Een poll vind ik het nu nog te vroeg voor dan zal het een hele zwart/wit ja of nee worden en daar heb je denk ik niet zo veel aan.

Groet,

Richard
Richard,
Geeft niets ik kan wel tegen een stootje heb een dikke huid en eelt op mijn ziel :mrgreen:

Bovendien geloof ik nog steeds, dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. :mrgreen:

Wat voor mij onduidelijk is, is hoe de verhoudingen binnen de leiding van EosDigitaal liggen in geval van een bepaalde visie, die belangrijke veranderingen noodzakelijk maken. Ik kan me voorstellen, dat men zou kunnen gaan kiezen om van het Forum een club te gaan maken.
Ik acht dat niet uitgesloten. En misschien niet onverstandig.

Vr. gr.
Roel Jansen
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Steven,

Ik denk, dat je redenatie heel goed is te volgen. En het is niet moeilijk om zelfs op korte termijn Eos Digitaal te veranderen van Forum naar de status van vereniging. Je krijgt dan de Vereniging Eos Digitaal en het Forum wordt dan ook letterlijk en figuurlijk het Forum van de vereniging.

Dus log je in op de site van de Vereniging EosDigitaal en vandaar ga je naar Forum en van Forum naar diverse topics of iets dergelijks.

Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Maar wat is het praktisch nut hiervan? Waarom zouden we, op dit moment, overgaan naar een vereniging? Wat wordt het doel van deze vereniging?

Ik neem aan dat op dit moment de website financieel draaiend wordt gehouden door de reclame-banners. Bijgehouden en gemoderate door vrijwilligers. Ik weet niet wie er verantwoordelijk zou zijn wanneer bijvoorbeeld een forumlid een foto plaatst die niet van hem is. Ik weet ook niet of een vereniging als rechtspersoon hier iets aan zou veranderen. Willen we een vereniging met beperkte of volledige rechtsbevoegdheid? Hieruit volgt misschien dat we dan een aansprakelijkheidsverzekering nodig hebben.

Daarnaast, wat is ons doel? Willen we iedere maand een clubuitje, entreekosten gratis of gereduceerd voor leden? Willen we een maandelijks clubblad in de brievenbus ontvangen? Willen we een soort leen systeem voor camera's en randapparatuur?

Daaruit volg: hoe gaan we dat bekostigen? Ledengeld, sponsoren, opdrachten? Maar ook, wie gaat wat doen?

Ik denk dat we eerst overeen moeten komen wat we willen. Zeg maar een proef-statuut, al dan niet compleet. Daarnaast kijken of we sommige doelen op dit moment kunnen opzetten en waarmaken. Ik denk dat we dan wel vanzelf tegen muren aanlopen waar we niet verder kunnen zonder verenigingsstatus. Ondertussen kunnen we vrolijk verder gaan zonder dat er grote vroegtijdige veranderingen gemaakt worden.


Laat ik aftrappen met de doelenlijst oftewel wensenlijst:
- Iedere maand een clubuitje, entreekosten gratis/gereduceerd en/of exclusief toegang voor leden.
- Ledenkorting voor aanschaf en/of onderhoud Canon EOS apparatuur.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mag ik daar aan toevoegen: de hoogte van de contributie?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Leuke en vooral zinvolle discussie.
En een goed initiatief dat zeker niet kansloos is.
Maar ik ben het wel grotendeels met Roel eens: bezint eer ge begint.

De doelen/wensenlijst:
- Iedere maand een clubuitje, entreekosten gratis/gereduceerd en/of exclusief toegang voor leden.
Iedere maand een uitje? Dat is nogal (of te) ambitieus lijkt me. Vergt veel organisatie. En mogelijk ontstaat er snel "uitstapjesvermoeidheid omdat het niet meer bijzonder is?
- Ledenkorting voor aanschaf en/of onderhoud Canon EOS apparatuur.
Korting is leuk, maar hoeveel mensen trekt dat werkelijk over de streep?
- De hoogte van de contributie?
En dan is een penningmeester, kascommissie etc ook nodig.

Dus best nog wat haken en ogen die niet zomaar zijn geregeld. En aansluitend moet de continuïteit ook gegarandeerd zijn.
Al met al geen geringe opgaaf.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

De bedoeling is om eerst te inventariseren wat onze wensen zijn. Niet meteen naar oplossingen zoeken. Vrij denken. Als we alle doelen meteen neersabelen komen we nergens.
Het is niet dat we alle doelen ineens gaan uitvoeren. Misschien kunnen we 2 of 3 doelen waarmaken, misschien 10 en misschien wel geen. Maar zonder onze wensen uit te spreken, weten we niet waar we naartoe willen.
Dus voor nu even geen "ja, maar..."

Hoogte van contributie is volgens mij voor een later stadium. Wel in ons achterhoofd meenemen, maar niet bepalend. We kunnen nu een bedrag roepen, maar is dat genoeg of te veel? Het is alsof je boodschappen gaat doen en eerst geld bij de kassa geeft en daarna spullen gaat pakken. Beetje omgekeerde wereld.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Nee, contributie is voor de meeste (ongesubsidiëerde) clubs een heet hangijzer als het om ledenwerving gaat.
Na het inventariseren van wensen en maken van plannen komt dat toch aan de orde.
Begin met de kosten van het opzetten van een vereniging (KvK, ontwerpstatuten, notaris(?), enz.) en kijk of je de financiering rond zou kunnen krijgen met een aantal potentiële leden.
Ook de invulling van een voorlopig bestuur is geen sinecure, want die moet de kar aan het rollen zien te krijgen.
Ook bij een vereniging in wording is coördinatie een vereiste.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Precies, NA het inventariseren van de wensen en het maken van plannen.
We zijn nog aan het inventariseren. Daarna komt het maken van plannen (Waarbij de kosten te voorschijn komen).
Pas daarna kan je er een voorlopig kostenplaatje aan hangen. En niet alle plannen kunnen direct uitvoerbaar zijn.

Nogmaals, we MOETEN geen vereniging worden. Zoiets komt natuurlijk naar gelang we groeien. Vooralsnog zie ik geen rede waarom we een vereniging zouden moeten zijn. Of zie ik dat verkeerd? Zo af en toe onze wensen kenbaar maken is zeker niet verkeerd. Wie weet wat daaruit voortvloeit.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik heb persoonlijk ook geen behoefte aan een vereniging, maar daar gaat het niet om.
De TS heeft een vereniging aan de orde gesteld en dan lijkt mij een poll om de belangstelling te peilen een eerste stap naar duidelijkheid.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Persoonlijk zie ik nog weinig nut in een poll. Als er nog geen enkele duidelijkheid is over het hoe & wat van die vereniging, heeft ja of nee zeggen ook weinig nut. Tenzij een uiterst vrijblijvend "ja, ik heb interesse" voldoende is natuurlijk ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Precies Marco, vandaar mijn start van de wensenlijst.

- Iedere maand een clubuitje, entreekosten gratis/gereduceerd en/of exclusief toegang voor leden.
- Ledenkorting voor aanschaf en/of onderhoud Canon EOS apparatuur.
- Eens of twee keer per jaar een clubdag.
- een netwerk van fotografen die zo nu en dan workshops willen geven.
- een soort fotografie verhuur. Apparatuur, accessoires en studio's.
- clubblad.

Wie vult aan?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Wat ontbreekt is een doelstelling die je wilt bereiken en waarvoor je de organisatie vorm van een vereniging wilt gebruiken.

Zoe iets van de doelstelling: Proberen alle gebruikers van Canon Camera’s in Nederland te verenigen, teneinde de kennis in de ruimste zin van het woord over de fotografie met Canon apparatuur te verhogen. Daarnaast de onderlinge band te verstevigen c.q. te creëren.

De vereniging tracht dit te bereiken door vul hier b.v. Steven zijn lijstje in....... en gebruik te maken van ......

Dit even niet al te serieus nemen maar iets dergelijks moet er zijn. Dan weet je wat wat het algemene doel is waar je als vereniging naar streeft om te bereiken. Nu is het allemaal uiterst vaag en wat niet vaag is zoal het organiseren van uitjes gebeurt nu ook al binnen EOS digitaal!


Vr. gr.
Roel J.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Geelduikbootje schreefCOLONLeuke en vooral zinvolle discussie.
En een goed initiatief dat zeker niet kansloos is.
Maar ik ben het wel grotendeels met Roel eens: bezint eer ge begint.

De doelen/wensenlijst:
- Iedere maand een clubuitje, entreekosten gratis/gereduceerd en/of exclusief toegang voor leden.
Iedere maand een uitje? Dat is nogal (of te) ambitieus lijkt me. Vergt veel organisatie. En mogelijk ontstaat er snel "uitstapjesvermoeidheid omdat het niet meer bijzonder is?
- Ledenkorting voor aanschaf en/of onderhoud Canon EOS apparatuur.
Korting is leuk, maar hoeveel mensen trekt dat werkelijk over de streep?
- De hoogte van de contributie?
En dan is een penningmeester, kascommissie etc ook nodig.

Dus best nog wat haken en ogen die niet zomaar zijn geregeld. En aansluitend moet de continuïteit ook gegarandeerd zijn.
Al met al geen geringe opgaaf.
Inderdaad, dat zijn allemaal goede vragen. Persoonlijk ben ik niet tegen een vereniging als organisatie vorm. Maar ik krijg sterk de indruk, dat een aantal zaken hier erg onderschat worden.

Een leuk voorbeeld van het organiseren van een uitje.
Rasclub van een Kattenvereniging organiseerde voor de tweede keer een uitje naar Londen voor bezoek aan een kattenshow. Een van de organisatoren werkte bij een bus onderneming met reisbreau en regelde net als de eerste keer alles. De deelnemers in goede stemming verzamelden zich s’avond voor de overtocht in de vertrek hal.

Toen bleek, dat door het lid en organisator de kaartjes voor de overtocht niet betaald waren! Totaal bedrag fl. 4400,00.
Daar sta je dan. Mijn vrouw en ik hebben toen besloten e.e.a. onder het motto van het was toch onder auspicien van de Ras club maar voor te schieten.

Meer dan 3 maanden later hebben we uiteindelijk van de vader van ons lid het geld terug gekregen. Uit het huishoudelijk reglement werd duidelijk, dat aangezien we geen toestemming van het Hoofdbestuur hadden wij wel heel erg veel geluk gehad hebben.

Ook hier worden uitjes georganiseerd nu nog is iedereen hoofdelijk aansprakelijk, maar straks in een vereniging?
Dat moet dan echt wel heel goed geregeld worden en dan wel vooraf en niet nadat het kalf verdronken is! :roll: :roll:
Dit is een van de vele zaken waar je niets vermoedend mee geconfronteerd kan worden.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Dat is een goed voorbeeld Roel, maar wat als het allemaal WEL gaat lukken? :wink:

We regelen op dit moment regelmatig uitjes. Al dan niet met korting of entree. Ik denk dat we hiervan al doende leren zonder grote risico's te nemen. We gaan volgende week nog niet meteen een uitje naar Londen regelen, toch? Op den duur kunnen we grotere (lees duurdere) uitjes regelen, maar voor nu blijft het bij de plaatselijke dierentuin of fotostudio.

Het is geen kwestie van onderschatten, het is een kwestie van vrij denken. Niet meteen concrete oplossingen zoeken maar eerst kijken wat we willen. Oftewel doelstellingen cq wensen kenbaar maken. Daarna kijken we waar we de prioriteiten leggen en of we wensen kunnen realiseren. Ik denk dat straks, wanneer we onze doelstellingen hebben kenbaar gemaakt, sommige doelen bijna direct uitvoerbaar zijn. Sommige doelen hebben wat tijd, geld en personeel nodig. Dat zie we dan wel.
Kunnen we jou doelstellingen toevoegen aan het wensenlijstje?

- Iedere maand een clubuitje, entreekosten gratis/gereduceerd en/of exclusief toegang voor leden.
- Ledenkorting voor aanschaf en/of onderhoud Canon EOS apparatuur.
- Eens of twee keer per jaar een clubdag.
- een netwerk van fotografen die zo nu en dan workshops willen geven.
- een soort fotografie verhuur. Apparatuur, accessoires en studio's.
- clubblad.
- Canon gebruikers vereningen.
- kennis over Canon fotografie verhogen.
- Onderlinge band verstevigen/creëren.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Het voorbeeld van Roel is leuk maar volgens mij is juist het stuk aansprakelijkheid beter te regelen als je vereniging bent:

Als je nu een iets organiseert en je moet verplichtingen aangaan is de persoon die de verplichting aan gaat hoofdelijk aansprakelijk.

Bij een vereniging kan je het juist zo regelen dat de vereniging aansprakelijk is en bestuur en/of leden niet hoofdelijk aansprakelijk zijn.'

Dan kom je weer op het verhaal van Steven dat als groei geleidelijk gaat je vaak op een punt komt dat de financiële verantwoordelijkheid te groot word om als persoon te dragen en er gekozen word om een vereniging te stichten.

Volgens mij is om deze risico's ooit de eosdag een "stille dood" gestorven. Met dit soort activiteiten ga je zo veel verplichtingen aan dat je dat niet meer bij individuele leden kan neerleggen.

Hier een link naar de diverse vormen van vereniging zijn:
http://www.verenigingen.nl/checklist-aa ... 21468.html

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Rijk schreefCOLONHier een link naar de diverse vormen van vereniging zijn:
http://www.verenigingen.nl/checklist-aa ... 21468.html
Wie wordt daar nu vrolijk van :wink:

Inderdaad is de EOS-dag mede teloor gegaan door aansprakelijkheidsproblematiek.
Daarom is een individueel georganiseerd uitje (Blijdorp 27 april) letterlijk een onschuldige vorm.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Precies, en op den duur worden de individueel georganiseerde uitjes zo groot en complex, dat één aansprakelijk persoon niet gewenst is.
Voorbeeldje Blijdorp. We gaan nu met een man of 25 volgens mij, maar wat als alle 19255 gebruikers van dit forum zouden gaan?
Voor nu zitten we op het punt van individueel georganiseerde initiatieven. Laten we dat eerst perfectioneren zodat we ervaringsdeskundigen krijgen, die dingen kunnen en willen regelen. Dus gewoon doorgaan zonder verenigingsstatus tot we een punt bereiken dat we niet verder kunnen zonder upgraden naar vereniging.

Ondertussen verder met onze wensenlijst. Hebben we verder geen wensen?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Ik blijf dit topic aandachtig volgen zonder vaak een reactie te plaatsen.
Ik denk dat er zeker goede initiatieven hier voorbij komen maar om de stap naar een vereniging op te zetten gedragen gaat worden door een klein aantal actieve EOSdigitaal leden. Wat natuurlijk heel mooi is, maar ik ben bang als er contributie gevraagd gaat worden om lid te worden de meeste overige leden zullen afhaken.
En is het forum dan niet meer toegankelijk voor mensen die geen contributie betaald hebben?
Volgens mij kun je beter de energie stoppen in het zoals nu "kleine" uitjes ed organiseren dan de problematiek van een verenigingen op te richten.
En genieten van wat bijna iedereen voor hier is en dat is foto's maken.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Vergeet niet dat het in dit topic niet over veranderingen van EOSdigitaal gaat, maar over het eventueel opzetten van een Canonvereniging :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

@mark, ik neem heel vaak Nikon Club Nederland en het bijbehorende forum als voorbeeld. Het forum is gratis, wordt je lid van de club (met alle bijbehorende voordelen), dan moet je contributie betalen.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar