Een tafel vol met eten: verschillende foto's combineren?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Hoi,

Van mijn fietstrip in Afrika ben ik nu van alle blogs een soort boekje aan het maken voor mezelf. Ik heb hierin ook gedurende een week bijgehouden wat ik heb gegeten en wil dat eigenlijk op een foto zetten. ( http://www.tdathijs.nl/wordpress/2013/05/02/fietsvoer/" onclick="window.open(this.href);return false; )

Het probleem is nu: dit is bizar veel, ik kan wel een hele dag gaan koken en al die spullen halen, maar dat krijg ik never nooit niet in 2 weken op, dus ik vind dat een beetje zonde om dat allemaal in één keer op een tafel te zetten voor de foto.

Nu zat ik te denken om de foto in verschillende keren te maken: camera op statief, een week niet aankomen, 's avonds als het donker is met de lamp boven de eettafel aan ('t is een stilleven dus er is ruimte voor een langere belichtingstijd en op deze manier zorg ik dat alles elke dag hetzelfde belicht wordt?). Op deze manier dus elke dag een fotootje maken en aan elkaar plakken.

Heb echter 0 ervaring met dit soort 'stillevens' en dingen aan elkaar fotosoepen. Dus mijn vraag nu: hebben mensen nog tips, zie ik nog dingen over het hoofd wat het nog makkelijker kan maken? Of andere nuttige input?
It's not the quality of the pots that makes food taste good
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

De sectie Tutorials en Technieken is (niet voor vragen, hier alleen tutorials), dus daarom even verplaatst...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het kan, maar je moet het wel heel goed overdenken en bekijken.
De producten zelf zijn niet zo'n probleem, maar meer de rangschikking ervan. En dan moet je eigenlijk rekening houden met schaduw e.d.

Als ik kijk naar een voorbeeld:
Afbeelding

De banaan en het bord leggen een schaduw op de perzik. Als je nu eerst de perzik fotografeert en daarna pas de banaan, dan heb je een perzik zonder schaduw. Als je het andersom doet, dan heb je een schaduw van het bord die niets raakt omdat er geen perzik is. Deze zou je er dan later in kunnen photoshoppen, maar dit vereist wel de nodige kennis en kunde van licht, maar ook zeker de nodige skills in Photoshop.

En wat als je later denkt dat er iets in je compositie niet klopt?
Je kunt dan niet even zomaar een paar stappen terug. Het is dan afhankelijk van hoe je het gefotografeerd hebt.

Bedenk dat wat je verzint best mogelijk is, maar het is makkelijker om alles wel in één keer te doen. Misschien wel veel meer voorbereiding, maar het maken van de foto is makkelijker.
Voor een foto als hierboven ben ik ongeveer een kleine 2.5 uur bezig voordat ik op de knop gedrukt heb. Het is een kwestie van spullen regelen, banaan eten, alles opstellen, alles neerleggen, licht erop, kijken, veranderen, weer kijken, nogmaals veranderen, knop drukken, kijken, toch weer veranderen en nog een keer knop drukken. Als je het opsomt is het redelijk eenvoudig, maar toch komt er meer bij kijken :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Perzik?? Is toch de appel neem ik aan... <confused>
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

appel, sorry. Maar die moet je ook niet met elkaar vergelijken. O nee, dat waren appels en peren :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Moet even glimlachen
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar