Panoramafoto vraag

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik rij 's ochtends langs een zandafgraving waarbij op het kunstmatige meertje de installatie te zien is. 's ochtends mooi verlicht met grote bouwlampen. Vanmorgen dacht ik:"daar wil ik een panoramafoto van maken." Maar precies in het midden tussen de weg en de installatie staat een strook met bomen en struiken. Parallel aan de weg, met een open stuk waardoor je de installatie kan zien. Als ik over de weg rij, kan ik door de opening heen, de hele installatie zien. Niet alles tegelijk, maar naar mate ik verder rij, zie ik steeds een stukje.
Hieronder een schetsje: wanneer ik op 1 sta, kan ik het rechter deel van de installatie zien. wanneer ik op 2 sta, zie ik het midden en wanneer ik op 3 sta, zie ik het linker deel.

### installatie

**** ***** bomen

=1==2==3= weg

Nu is mijn vraag: is het mogelijk om een panorama foto te maken die niet vanuit het zelfde punt genomen zijn? En daarna samenvoegen zodat je de hele installatie kan zien, zonder bomen?

Ik weet het, ik kan het ook proberen, maar ik wou graag weten of iemand deze techniek wel eens gebruikt heeft.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Met voldoende overlap (van rond 50%) moet het te doen zijn.
Misschien per lokatie een aantal opnamen maken.
Bijvoorbeeld, ICE van Microsoft zoekt naar (min of meer) exacte overeenkomsten per opname.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het zal denk ik niet gaan. Juist vanwege die verschillende standpunten. Het geeft ook iedere keer een ander perspectief op het gebouw. Hoe wil je dat oplossen bijvoorbeeld? De software zal het niet kunnen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

zal niet meevallen.
foto vanaf plek 1 maken
dan vanaf plek 2, maar omdat je dan verder/dichterbij staat moet je wellicht meer/minder inzoomen om de hoogte nagenoeg gelijk te houden.
etc. met de andere plekken
Indien dat lukt dan zou het kunnen dat ICE of photomerge het voor elkaar krijgt...

Zeker weten: Uitproberen :)
Maar ik ben bang dat het lastig wordt

Ik maak regelmatig panorama's van muren, waarbij ik steeds van standpunt verander maar moet zelfs dan goed opletten om op dezelfde hoogte/afstand te blijven en ook een flinke overlap te houden 30% ongeveer.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik het gewoon ga proberen. Verandering in perspectief zal misschien meevallen. Ik heb net op google Earth opgemeten. Locatie is veranderd sinds de satelietfoto, maar ik heb een inschatting kunnen doen. Afstand weg tot installatie zo'n 400mtr. Afstand van punt 1 naar 3 schat ik maximaal 100mtr. Afstand weg tot bomen ongeveer 250mtr.

Google geeft niet goed de huidige situatie aan, Bing maps is wat meer up-to-date.
http://binged.it/1eJjkJn
In het midden zie je de installatie. Rechts onder gaat een smalle lichtkleurige strook naar beneden. Aan het einde hiervan is een weg. Dat is de weg waarvan ik ga fotograferen. Rechts van de installatie zie je een groene strook. Deze sluit bijna aan op het groen van de onderkant. Daar tussenin is een opening waardoor de foto's gemaakt kunnen worden.
O ja, de weg links "hooizak" is eigen terrein van de golfbaan. Genoeg theorie! Morgenvroeg (bij droog weer) praktijk. Ik moet dus letten op voldoende overlapping zowel in de hoogte als in de breedte. Ik zal niet van 3 punten uit gaan, maar meerdere.
Resultaten van dit experiment volgen. Kan een paar dagen duren, want ik heb het de komende dagen druk. Ondertussen zijn tips en/of suggesties welkom.

#Edit# Ik weet niet of deze beredenering klopt: met de 18-55 of 75-300 maakt niet veel uit qua perspectief. Afstand blijft hetzelfde dus de perspectief van het onderwerp blijft ook gelijk. Enige verschil is dat ik met 18-55 meer omgeving heb. Met andere woorden, een crop van een onderwerp met de 18-55 ziet er qua perspectief hetzelfde uit als een hele foto met de 75-300. Behoudens dat de afstand naar onderwerp hetzelfde blijft.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Je krijgt dan te maken met het parallax effect (wat jeroen zegt).
Het parallax effect treedt sterker op naarmate de afstand tussen de objecten groot is (sommige dichtbij en sommige ver weg van de lens).

Je kunt proberen dat zoveel mogelijk te vermijden.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Omdat objecten dichtbij en veraf een ander perspectief krijgen tov jouw camera, is de kans groot dat je geen fraai resultaat krijgt. Hoe dichterbij het object, hoe groter het effect.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Het variëren in standpunten is een collagestijl van Hockney. Op zijn website zijn voorbeelden te zien en wellicht inspiratie op te doen.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Goeie tip, aflits! Mocht het stitchen niet lukken, kan ik nog altijd artistiek te werk gaan! Zeker een techniek die ik een keer wil proberen. Maar eerst dit projekt.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik ben wel heel benieuwd naar je resultaten, Steven!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Maak je gebruik van Photoshop CC?? De nieuwe Perspective Warp die vandaag aan PS CC toe is gevoegd zou hierin namelijk best eens kunnen helpen: http://www.imaging-resource.com/news/20 ... d-printing" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar