Vervelende zonne vlekken

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Mella
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2014 22:02

Goedenavond,

Allereerst moet ik zeggen dat ik hoop dat ik de juiste plek heb uitgekozen voor dit topic. Want zoals jullie wel zien ben ik nieuw hier. Lees al een poosje mee en moet zeggen dat er een hoop leerzaam's te vinden is op dit forum.

Maar nu komt het. Ik was afgelopen weekend weer eens op pad en dacht een aantal leuke platen te hebben geschoten. Tegen de zon in fotograferen en de sluiter flink omhoog gooien zodat je flink wat contrast erin krijgt. Op zich is dit wel aardig gelukt, alleen hebben veel van de foto's vervelende witte, groene en rode vlekken. Zie het voorbeeld.

Afbeelding

Vandaar dus nu de vraag hoe ik dit in het vervolg kan voorkomen. Heb de zoekfunctie al gebruikt voor wat informatie over polaroid filters. Maar weet niet of ik het in deze richting moet zoeken.

Gebruikte lens is een Tamron 17-50 met een 600D.

Alvast bedankt,

Mella
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hallo Mella en welkom!

Tegen de zon in is altijd lastig.
Iedere lens reageert anders en krijg je daarbij meer, minder of geen flares afhankelijk van o.a. de hoek waarop het licht op de lens valt.

Het eerste hulpmiddel is een logische en dan ook meteen mijn vraag aan je:
Heb je een zonnekap gebruikt bij het maken van deze foto?

Waarschijnlijk wel, maar ik vraag het toch maar even.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Mella
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2014 22:02

Hallo Dave,

Dank je wel!

Tamron is zo vriendelijk om hun lenzen met zonnekap te leveren. Dus deze zat er op dat ik deze foto's maakte.
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Een zonnekap helpt ook alleen bij licht dat schuin van voren komt.
Zorgt er dus voor dat de voorkant van je lens in de schaduw valt.

Als de zon zo vol in beeld is, valt er volgens mij weinig tegen te doen.
Wat kan helpen is om de zon te 'verstoppen' achter een boom o.i.d.
Ruud.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Het is een vorm wat in het Engels flare wordt genoemd, licht dat verkeerd weerkaatst wordt (strooilicht). Het leuke is dat je de kleur van de coating van het glaswerk kunt zien, het kan een creatief effect zijn, maar als je het niet wilt - pffff. Sommige lenzen reageren er beter op dan andere, maar helemaal voorkomen lukt niet. Zoals Dave schreef, een zonnekap kan helpen.

Trouwens een hoger f/getal helpt ook vaak om het effect te onderdrukken.

Soms is het geen probleem. Deze foto is gemaakt met een lens die bekend staat dat hij slecht omgaat met strooilicht en het is ook goed te zien als je het weet. Maar stoort het? Mij niet:
Afbeelding
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Qua zonnekap ben ik het met Ruud eens. Die gaat je niet veel helpen want levert geen schaduw op in de lens als de zon recht van voren staat.

Helemaal voorkomen gaat waarschijnlijk niet lukken.

Wat ik wel heb gemerkt is dat filters (bijvoorbeeld UV) een slechter resultaat opleveren, evenals een vieze lens.
Mella
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2014 22:02

Bedankt voor alle snelle reactie's. De zonnekap zat er op. Daarnaast heb ik er ook een UV-filter opzitten, maar dit is meer voor bescherming. Qua diafragma heb ik alles op F-16 geschoten. Om het nog gekker te maken, voeg ik nog een foto toe van dezelfde dag. De zon is hier al iets minder vol in beeld. Maar er loopt een rode streep door het beeld. Rechts in beeld te zien.

Afbeelding

Weet niet zo goed wat ik er van moet denken eigenlijk. Heb dit nog nooit eerder gezien. En de overige vlekken zijn ook relatief groot en dat maakt ze nogal storend in bepaalde foto's. Goed nu eerst maar eens slapen, ik zal morgen weer reageren.

Groeten,

Mella
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Ik denk dat als je bij de laatste foto de camera wat lager gericht had, dat de zon dus buiten beeld was geweest, je zonnekap wel z'n werk had kunnen doen en je dus veel minder last van de flares gehad zou hebben.
Ligt gelijk de horizon wat minder in het midden. :wink:
Ruud.
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Heb je je al een geprobeerd zonder UV-filter? Soms versterkt deze de flare.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Mella
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2014 22:02

Dus als ik het goed begrijp is er niet echt een goede oplossing voor het probleem en zal ik moeten proberen de zon te verstoppen. Dit is wel jammer want het gaf juist zo een leuk effect aan de foto's. Bij de laatste foto die ik poste wou ik juist de boom net boven in de hoek hebben. De takken geven een leuk effect. Maar goed ik zal het de volgende keer eens proberen zonder UV-filter. Deze komt er eigenlijk nooit vanaf.

Bedankt,

Mella
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Bedenk maar zo: De zon stuurt een hele bak licht richting je lens en door de hoek waarop het licht binnenkomt zal bij de ene lens er wellicht amper tot niets op je sensor terecht komen en bij de andere lens (vaak wat goedkoper, maar is geen echte maatstaf) wat meer.

Zolang je de zon dus recht in beeld hebt ontkom je er niet echt aan.
Zonnekap helpt iets
Geen filters kan helpen (want die verbuigen ook)
Zelfde met tussenringen etc.
En anders zit er niets anders op dan je camera anders richten en dus een andere foto / compositie.

Als je toevallig nog een andere lens hebt, dan zou je dezelfde foto een kunnen maken met de andere lens en kijken hoe dat gaat.
Maar nogmaals: Vol in de zon blijft altijd kans houden op flares.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Of je zorgt dat de flare je foto versterkt en nauwelijks verstoort:

34843

Foto barst van de flares en eigenlijk is het nog niet eens zo storend. Het verstevigt het tegenlicht.
Dat kan natuurlijk ook :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

En inderdaad, zoals Jeroen ook aangeeft... Flares kunnen ook mooi zijn in een foto...
Deze van mij vind ik bijvoorbeeld goed passen:
Afbeelding

Maar het ging jou er juist om dat ze er niet waren als ik het goed heb...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

D'r zij omstandigheden waarbij je meer last van flare hebt dan anders. Tegen de zon in, of in een klein hoekje erop.
Daarnaast heeft het ene objectief er meer last van dan het andere (ongeacht L of niet, in mijn foto was het volgens mij een 24-105 L F/4.0 IS USM)
Maar als je weet wanneer je er last van hebt, dan kun je daar rekening mee houden. Juist om het te voorkomen of om het te gebruiken.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

In dit kader ben ik net even op stap geweest.
Fiets gepakt en gespeeld met flares, zie: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 4&t=112535" onclick="window.open(this.href);return false;

Wellicht dat het je samen met de vorige voorbeelden een andere kijk geeft op flares (van sterke lichtbronnen, zoals de zon, de maan en lantaarnpalen in het donker)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Mella
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2014 22:02

Oke, bedankt voor alle reacties. Ik zal er wel eens mee gaan experimenteren om het weg te krijgen of te laten versterken. Stof tot nadenken in elk geval! ;-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar