Advies gevraagd m.b.t. ND grad filter

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Aantal vragen.....

Cokin heeft/had een aparte groothoek bevestiging. Je draait een ring op de voorkant van het objectief en daarop schuif je de bevestiging. De groothoek mount is minder dik en kan minder bevatten dan de normale. Het gaat zowel bij cokin als bij Lee om de bevestigingsring. DIE is op maat. de buitenmaat verschilt niet en daar kun je dan de mount op bevestigen. Cokin door schuiven, Lee door een pal met veer.

De groothoekmount van Lee zorgt ervoor, dat je filter echt vlak voor de lens hangt. Kun je niet op (bijvoorbeeld) de 17 mm shift/tilt van canon gooien en ook niet op de 14-22? van Nikon.

En met beneden de f/10 bedoel ik een grotere opening. Op f/9 had ik vignettering, op f/10 begon in langzamerhand de houder te zien. Laat staan op f/12. Ideaal was altijd f/8. Daar had ik lichte vignettering en dat vind ik mooi. Is ook heel makkelijk corrigeerbaar.

Het is zowel bij Cokin (P systeem voor het faillissement) als Lee dus het belangrijkst dat je een goed passende ring hebt. Informeer voor Lee eventueel bij Pro! Trade OMniphoto (de importeur voor Nederland en tevens het adres voor België en Duitsland). Hij heeft op de website heel veel info.

http://www.leefilters.com/index.php/camera/system" onclick="window.open(this.href);return false; En het verhaal van Lee zelf.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

http://www.leefilters.com/index.php/cam ... d-videobox" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk hier voor de adaptor demo.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Dward schreefCOLONDat laatste m.b.t. 24 mm. lijkt mij niet. Lee fiters 100 x 150 doen het, op de 16-35 in combinatie met de adapterring voor groothoek objectieven, prima. Ik zou niet weten waarom andere 100 x 150 filters het dan opeen niet zouden doen op 24 mm. Wie het weet mag het uiteraard zeggen :o 10 millimeter is misschien weer een ander verhaal wat dat betreft.
Omdat bij de Lee i.c.m. de groothoek adapterring de filterhouder en filter dichter op het objectief zit dan bij de Cokin Z-pro filterhouder.

Lee adapterring (L) en Lee groothoek adapterring (R):
Afbeelding

Hier is te zien dat de voorkant van de filterhouder vlak zit met de adapterring bij Lee:
Afbeelding

Cokin Z-pro in originele configuratie:
Afbeelding

Cokin Z-pro in alternatieve configuratie:
Afbeelding

Zoals te zien zit bij de Cokin Z-pro filterhouder het filter minimaal de dikte van de houder zelf verder naar voren, en dus ook de houders waar de filters in schuiven. Hierdoor heb je dus ook sneller last van vignettering...

De ultimate filterhouder van 84.5 lijkt mij vergelijkbaar met de Z-pro van Cokin.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Oké, dus als ik de de 84.5mm filter wil kunnen gebruiken op mijn groothoek, moet ik de lee adapterring aanschaffen begrijp ik hieruit? Die heeft de houder dichter op het glas zitten dan de ring van Cokin?
Ook al ben ik van plan om de filters van 84.5mm te gebruiken. De winst in prijs zit hem dan alleen in het glas van de grijsverloopfilters, de adapterring en de houder zijn namelijk van Lee een heel stuk duurder dan die van Cokin.

Kan ik die groothoekring van Lee en de houder dan op mijn beide lenzen gebruiken?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Inmiddels vond ik dit ook op de website van Omnifoto terug:
Bron --> klik op tabblad "informatie" in het productvenster
De LEE Filters Foundation kit is met de onderstaande adapterringen / objektieven zonder vignettering te gebruiken;

Op een camera met een Full frame Sensor ( Nikon D800-700-D600 en D3 / Canon EOS 5D en 1 DS serie) :

Standaard adapterring en bij gebruik van 2 filterslots: 24 mm
Wide Angle adapterring en bij gebruik van 2 filterslots: 17 mm


Op een camera met een kleinere sensor ( Nikon DX / Canon EOS 40-50-60 serie )

Standaard adapterring en bij gebruik van 2 filterslots: 18 mm
Wide Angle adapterring en bij gebruik van 2 filterslots: 10 mm
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Interessant! Ik kom met mijn huidige objectieven niet op veel groothoek (17mm op crop), maar heb wel een groothoekadapter besteld. Niet die van Lee maar die van Hitec, volgens de importeur van 84.5 zou die ook gewoon moeten passen met de Z-type houder van 84.5mm. Maar als de filterhouders van Lee ook met groothoekadapter nog dichter op de frontlens komen, is dat dus wel iets om rekening mee te houden inderdaad. Ben benieuwd of 84.5 ook nog een groothouk-houder gaat maken dan, ze hebben hun assortiment al flink uitgebreid afgelopen half jaar, dus wie weet. Ga als ik alles binnen heb (als het goed is vandaag!) wel eens kijken hoe die houder eruit ziet, of die inderdaad qua configuratie hetzelfde is als de houder van Cokin.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik ben benieuwd, Staartjager! Ik blijf het een lastige afweging vinden. Maar ik denk dat als ik zoveel geld uitgeef aan een filterset, ik de set ook graag wil kunnen gebruiken op mijn groothoeklens van Tokina.......
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Jasmino schreefCOLONOké, dus als ik de de 84.5mm filter wil kunnen gebruiken op mijn groothoek, moet ik de lee adapterring aanschaffen begrijp ik hieruit? Die heeft de houder dichter op het glas zitten dan de ring van Cokin?
Als ik de verschillende systemen zo bekijk lijkt Hitech een vergelijkbaar systeem te hebben als Lee met gewone en groothoek adapters (zijn naar mijn idee niet uitwisselbaar).
Alleen lijkt de groothoek adapterring van Hitech niet te passen op de 16-35 II van Canon (82 mm filterdraad, bron), de Lee groothoek adapterring past wel. Dit zou voor mij een reden zijn niet voor het systeem van Hitech te kiezen.
Jasmino schreefCOLONKan ik die groothoekring van Lee en de houder dan op mijn beide lenzen gebruiken?
Als ze beide dezelfde grootte filterdraad hebben wel.
staartjager schreefCOLONInteressant! Ik kom met mijn huidige objectieven niet op veel groothoek (17mm op crop), maar heb wel een groothoekadapter besteld. Niet die van Lee maar die van Hitec, volgens de importeur van 84.5 zou die ook gewoon moeten passen met de Z-type houder van 84.5mm.
Het lijkt mij sterk dat de groothoek adapterring van Hitech past op de houder van 84.5.
De adapterringen van Cokin en 84.5 zijn wellicht wel uitwisselbaar, maar zijn er niet in groothoek uitvoering (is volgens mij ook niet mogelijk door de manier van montage van de houder op de ring).
De houders van Cokin en 84.5 verschillen naar mijn idee alleen in de manier van vergrendeling op de adapterring.

Keuze van de houders staat in principe los van de keuze van de filters zelf, hoewel de Cokin filters (als ik me dat goed herinner) wel iets dunner waren dan de Lee filters.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank voor de informatie! Ik heb een filtermaat van 77 op beide lenzen waar ik de filters op wil gebruiken, en loop dus niet tegen die beperking op. Die adapterring en houder van Hitech zullen waarschijnlijk wel goedkoper zijn dan die van Lee. Ga me er in verdiepen!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ga er niet zomaar vanuit dat het 1 op 1 past. Het systeem van Lee werkt met een grote pal/schuif waarmee je eea aan de adapterring vastklikt. Mijn cokin systeem schuift over de ring heen. Als het wel past is het mooi meegenomen.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Ik heb nog een keer gecheckt bij de importeur/leverancier van de 84.5 filters, en die geeft aan dat ze wel zouden moeten passen met de Hitech (ook de wide angle variant) adapterringen. Als ik alles binnen heb zal ik nog wel laten weten of dat inderdaad klopt!
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Ik ben benieuwd...
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Haha, ik ook! I'll believe it when I see it...
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Alles is vandaag binnengekomen! Als ik vanavond thuis ben meteen even testen of alles past. Ook volgens de leverancier van de adapter ring (die verkoopt ook de 84.5mm filters) zou dat goed moeten komen, dus ik ben benieuwd. En als het inderdaad past, ga ik morgen eens lekker aan de slag!
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

En het past dus inderdaad.... niet! :lol: :? Haha, ik had er al een beetje rekening mee gehouden, maar aangezien beide verkopers me verzekerden dat het WEL moest passen, was ik erg benieuwd. Maar het past echt beslist niet. En ik vermoed ook dat alle adapterringen van Hitech niet zullen passen, aangezien het zo te zien niet zo zeer aan het Wide Angle idee ligt, maar aan de breedte van de buitenring van de adapter, die is veel smaller dan de ruimte waar die in zou moeten passen in de Z-type houder. Die ring gaat dus terug naar de verkoper en ik neem gewoon een 84.5 adapterring erbij, dan maar niet Wide Angle.

Dit weekend nog even niet spelen met de filters dus, tenzij ik ze zelf voor de lens vasthou... :P

De filters en houder zelf heb ik nu dus wel, en zien er goed uit! Zo te zien mooi neutraal van kleur, netjes krasvrij, stevige houder. Ben benieuwd hoe ze gaan werken.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Oh wat balen zeg..... Op de website staat dat het wel moet passen. Hoe hadden ze dat dan gedacht?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Ik denk dat ze bedoelen dan de filters van Hitech wel in de houder van 84.5 passen en andersom...
Houders en adapterringen zijn, zoals al vermoed, niet uitwisselbaar met een ander merk (m.u.v. wellicht Cokin en 84.5)
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Oké, nu begrijp ik pas wat staartjager heeft geprobeerd: een adapterring van hitech in combinatie met een filterhouder van 84.5mm? Dat past dus niet, en dat lijkt me inderdaad ook logisch, vanwege de schroefdraad.

Ik moet adapterring en filterhouder dus van hetzelfde merk houden, en dat kan dus Lee of mogelijk Hitech zijn voor het gebruik van de filters van 100mm op een groothoeklens (vanaf 10mm). Van Lee weet ik zeker dat ik het systeem op mijn eigen groothoeklens van 11-16mm kan gebruiken, voor Hitech moet ik dat nog nakijken.

Het merk 84.5mm heeft ook een montagering met filterhouder voor filters van 100mm, maar die lijken niet bijzonder geschikt voor groothoek, hoewel ze de Z-type filterhouder geschikt noemen voor groothoek (maar er staat nergens informatie daarover). Ik denk dat ze hierbij vooral doelen op de maat van de filters (100mm). De montagering voor deze Z-type houder is niet speciaal een stuk dichter op de lens (althans dat staat niet in de spec), zoals dat bij Lee wel het geval is. Hetzelfde geldt mogelijk voor de houders van Cokin Z. Daarmee vallen deze combi's voor mij dus af.

De filters zelf moeten in alle houders passen (dus Lee, Hitech, Cokin en 84.5mm) en zijn allemaal in alle genoemde merken bevestigingssystemen bruikbaar (mits je adapterring en filterhouder van hetzelfde merk koopt).

Leg ik het dat zo goed uit?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Ja, ik denk het wel! Adapterring en houder moeten (duidelijk!) van hetzelfde merk, maar de filters van 84.5 zouden behalve in hun eigen houders ook in andere houders moeten passen, als die maar dezelfde maat zijn. En 84.5 heeft geen groothoeksysteem, dus dan zou je zowel houder als adapter van ander merk moeten hebben.

Ik zit nu nog te twijfelen wat ik doe: ene optie is adapter terug, Z-type houder houden, en een gewone adapter van 84.5 voor de Z-type houder. Andere optie is de Z-type houder terug, adapter houden, en een houder van Hitech erbij. Voordeel is dan dat ik wel Wide Angle kan blijven gebruiken, het is alleen de wat duurdere optie, en voor mijn huidige set objectieven heb ik niet perse een Wide Angle nodig, valt nog net onder 24-mm equivalent. Maar ja, als ik later een keer een echt groothoekobjectief erbij wil (kans is groot) dan is dat wel weer een beter systeem om te hebben. *denkt nog even verder*
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Jasmino schreefCOLONLeg ik het dat zo goed uit?
staartjager schreefCOLONJa, ik denk het wel!
Lijkt mij ook, alleen de fiterhouders en adapterringen van Cokin en 84.5 zouden nog wel eens uitwisselbaar kunnen zijn (als de adapterringen dezelfde uitwendige doorsnede hebben).
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar