Advies gevraagd m.b.t. ND grad filter

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Welk merk filterhouder neem jij dan, Staartjager?
En ja, het voordeel is inderdaad dat Lee en 84.5mm ultimate uitwisselbaar zijn omdat de maat hetzelfde is. De filterhouder van Lee is trouwens een stuk duurder. Cokin heb ik niet naar gekeken.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Nou, ik stuur nog even een mailtje erachteraan, om te vragen of er nou 3 of 1 filter in die houder van 84.5 passen. Als daar gewoon 3 in passen, neem ik die, anders moet ik even kijken welke het gaat worden. Ik laat het nog wel even weten, als ik antwoord heb!
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Top, ik ben benieuwd!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Mail is de deur uit, ik laat het hier weten zodra ik antwoord heb!
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Ik volg dit onderwerp met belangstelling.

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Mail terug: de houder is geschikt voor 3 filters!
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Nou, ik heb de gok maar gewaagd. Alles wat ik kan vinden over dit systeem is positief, en doordat het ook compatibel is met de andere systemen (m.n. Lee dus) is het ook een hele veilige keuze, bevalt het toch minder of wil ik voor sommige andere filters later toch Lee hebben, dan kan dat gewoon. De filters van de ultimate-lijn zijn ruim de helft goedkoper dan die van Lee, en ze hebben ook een reverse-grad filter, dat ideaal is voor als de zon net op is, of voor deze ondergaat, en dat sprak me ook wel aan. En ook de accessoires zijn een stuk voordeliger.
Ik heb dus een bestelling geplaatst voor de Z-type filterhouder, een 82mm adapterring voor deze filterhouder, een medium (0,6) ND soft grad en een medium (0,6) ND reverse grad filter (beide van de ultimate-line). Ben erg benieuwd! Ik laat het hier weten zodra ik de bestelling binnen heb, en zal ze dan ook wel even op de foto zetten en natuurlijk uitgebreid testen. Ik hou jullie op de hoogte dus.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik ben heel benieuwd hoe het bevalt, Staartjager! Fijn om te weten dat de houder geschikt is voor 3 filters. Mogelijk dat ik dan ook overstag ga. Ik vind €300 nog steeds heel veel geld, maar toevallig heb ik wel voor iets meer dan €300 aan fotomateriaal verkocht. Maar ja, je kunt het geld maar 1 keer uitgeven natuurlijk....
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Ben benieuwd naar de ervaringen. Waar heb je ze besteld Staartjager?

Overigens zie ik dat je een 82mm adapterring hebt besteld, maar de lenzen uit jouw onderschrift zijn allemaal geen 82mm toch?
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Sorry, warrig! Ik bedoelde 77mm... :roll: Om de een of andere reden had ik gisteren de hele tijd 82 in mijn hoofd.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

staartjager schreefCOLONOm de een of andere reden had ik gisteren de hele tijd 82 in mijn hoofd.
Waar het hart vol van is... :wink:

Zijn de filters van deze leverancier ook te stapelen zonder nadelige gevolgen voor de beeldkwaliteit?

Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen met je nieuwe filters.

Groet!
Dward
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Weet jij of dat nog iets uitmaakt? Voldoet de maat 84.5mm bij een groothoek met een filtermaat van 82mm? Ben je dat tegen gekomen in je zoektocht?

En waar heb je ze besteld?
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

@ Dward: ja, deze filters zouden goed te stapelen zijn, zonder verlies van kwaliteit en zonder kleurzweem, dat komt eigenlijk uit alle reviews en tests die ik gelezen heb, en was voor mij een belangrijk argument om het wel aan te durven hiermee. Die mogelijkheid wil ik namelijk wel echt hebben, als ik de set later wil uitbreiden.

@ MvdE: Ik heb ze besteld bij http://www.camerafilterstore.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Zij hebben ook alle benodigdheden, en heb via de mail contact met ze gehad, o.a. over de houder dus, en over de adapters (ze hadden de adapters voor het Z-type houder gisteren nog niet online staan namelijk, hij heeft ze vandaag online gezet). Reageren heel snel, en het pakket is inmiddels verstuurd.

In principe zou de 84.5mm maat nog net moeten kunnen voor een filtermaat van 82mm, dat was ik inderdaad ook wel tegengekomen in de zoektocht. Maar dat hangt dus wel ook van de beeldhoek af, en ik kon niet precies vinden vanaf welke hoek je dan toch een groter filter zou moeten hebben, om te voorkomen dat je het geheel in beeld gaat zien of dat het extra vignettering geeft. Voor de zekerheid en ook vanwege de compatibiliteit en omdat het overal zeker op zal passen (ook als ik later een keer een objectief koop dat en grotere hoek/filtermaat heeft), ben ik dus zelf maar voor de 100mm brede serie gegaan.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

MvdE schreefCOLONVoldoet de maat 84.5mm bij een groothoek met een filtermaat van 82mm?
Niet als dat een groothoeklens is, wel op een telelens (heb ik begrepen). Voor een groothoeklens kun je beter de 100mm nemen, maar zelfs die gaat maar tot 24mm heb ik ergens gelezen. Als je een echte groothoeklens wil gebruiken van bijv. 10mm heb je filters nodig die nog breder zijn. De lens zit natuurlijk toch een stukje voor het glas, en daar lever je dus mm in.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Dank! Staartjager en Jasmino
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Jasmino schreefCOLONVoor een groothoeklens kun je beter de 100mm nemen, maar zelfs die gaat maar tot 24mm heb ik ergens gelezen.
Dat laatste m.b.t. 24 mm. lijkt mij niet. Lee fiters 100 x 150 doen het, op de 16-35 in combinatie met de adapterring voor groothoek objectieven, prima. Ik zou niet weten waarom andere 100 x 150 filters het dan opeen niet zouden doen op 24 mm. Wie het weet mag het uiteraard zeggen :o 10 millimeter is misschien weer een ander verhaal wat dat betreft.

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

16mm op een crop camera is natuurlijk vergelijkbaar met 24mm op een full frame, misschien komt daar deze bewering vandaan? Ik heb ene Tokina 11-16mm en ik vraag me ernstig af of ik de filter op die lens kan gebruiken.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Ja, 16 op FF is inderdaad ca. 24 mm op crop. Maar ik weet vrijwel zeker dat de 16-35 op een FF het ook zonder problemen doet met 100x150 mm filters. Op crop formaat doet ze het dan zeker.

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Jasmino schreefCOLON16mm op een crop camera is natuurlijk vergelijkbaar met 24mm op een full frame, misschien komt daar deze bewering vandaan? Ik heb ene Tokina 11-16mm en ik vraag me ernstig af of ik de filter op die lens kan gebruiken.
Jahoor.

Ik heb ervaring met Cokin P filters op de 10-22 van Canon. Wel met de groothoek mount. Ervoor zorgen dat je op 10 mm beneden de f/10 blijft.

Op de 5D heb ik met de lee groothoekmount de 17-40 in gebruik. Probleemloos.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Oh, dat is wel fijn om te weten dat ik de filter ook op de groothoek kan gebruiken. Waarin is de groothoek mount anders dan de standaard? En welke kan ik dan het best aanschaffen? Volgens mij heeft het merk 84.5mm geen groothoekmount, dus dan ben ik aangewezen op een ander merk. Lee? Maar dat is weer heel duur. Of heeft Cokin ze ook?

En nog een andere vraag: kan ik die groothoekmount dan ook gebruiken op mijn andere lenzen van hetzelfde formaat? MIjn tokina 11-16mm en mijn canon 24-105 zijn beiden namelijk 77mm, kan ik dan met 1 houder volstaan? Of moet ik er toch 2 aanschaffen?
VFRood schreefCOLONIk heb ervaring met Cokin P filters op de 10-22 van Canon. Wel met de groothoek mount. Ervoor zorgen dat je op 10 mm beneden de f/10 blijft.
Oh, oké. Kun je me ook uitleggen waarom? Dit begrijp ik namelijk niet. En wat bedoel je precies met beneden de f/10 blijven? Bedoel je kleinere opening? Dus hogere waarde (f/11 tot en met f/22) of bedoel je echt een lagere waarde (f2.8 tot en met f/8)?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar