Af op slechts 1 punt in midden camera

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
WolfjeS
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2014 01:30

Ik loop nog weleens in het bos en heb mijn camera bijna altijd bij me ( sinds kort een canon 70D) en dan zie ik weleens een ree of hert. Als ik dan gauw een foto wil maken dan zitten er nog weleens wat bomen omheen en half voor en danricht ik mijn middelste blokje wel op het hert of ree , maar dan gaat mijn camera scherpstellen op de bomen die er opzij/voor van staan. Hoe kan ik nu zorgen dat de camera maar 1 punt pakt om scherp te stellen en wel dat punt waar ik op richt en niet ongevraagd op een takje of boom scherpstelt die er toevallig vlakbij staat.
Ik wil dus door mijn zoeker kijken het zwarte vierkantje op het hert richten en klikken en klaar is kees.
en moet je dan op continue af of single af zetten?
Anoniem 3

Handmatig scherpstellen.
Er zit altijd wel ergens een takje tussen jou en het onderwerp, zelfs zonder jij het in de gaten hebt.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Je kan alleen het middelste af punt selecteren.

Dit is een filmpje voor de 60d ik neem aan dat de 70d vergelijkbaar werkt
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Klinkt lullig, maar het staat gewoon in de handleiding.
Je moet allereerst de camera uit volautomatisch halen en dan instellen op het kiezen van een enkel focuspunt.

Wat betreft dat filmpje: waarom hebben ze tweeënhalve minuut nodig om iets uit te leggen dat in 30 seconden kan? Pak je handleiding, gaat veel sneller ;)
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

addy101 schreefCOLONWat betreft dat filmpje: waarom hebben ze tweeënhalve minuut nodig om iets uit te leggen dat in 30 seconden kan? Pak je handleiding, gaat veel sneller ;)
Voor mij was dit sneller ;-)
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

MvdE schreefCOLONJe kan alleen het middelste af punt selecteren
dat verbaasd me; ik een 40D en kan ieder van de 9 AF-punten afzonderlijk selecteren.

Jan
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

wallisman schreefCOLONdat verbaasd me; ik een 40D en kan ieder van de 9 AF-punten afzonderlijk selecteren.

Jan
Ik bedoelde ook dat je het middelste punt afzonderlijk kon selecteren. Niet dat dat de enige optie was. ;-)
WolfjeS
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2014 01:30

Bedankt voor jullie antwoorden. Klinkt wel lullig addy101 , want ik heb de handleiding erbij gehad maar kreeg het niet voor elkaar ;-( zal wel blond zijn dan ;-(
Als ik op het kleine knopje naast de afdrukknop druk krijg ik echt niet de 9 vierkantjes in beeld ;-( en MvdE goed filmpje erg begrijpelijk alleen als ik op het rechterknopje druk dan wordt het beeld bij mij vergroot en verschijnen niet die 9 vierkantjes in beeld.
Handmatig zou een optie, mitsik de tijd had, maar die herten zijn zo weg ;-(helaas
Gebruikers-avatar
Lourens
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2008 22:04
WoonplaatsCOLON Urk

En op bladzijde 103 van de (Nederlandse) handleiding?
"Het AF-gebied selecteren"
Meteen de 1e optie is één punts AF, en daar kan je elk van de 19 aanwezige AF punten selecteren.
De Titanic was gebouwd door professionals!
De Ark door amateurs :wink: .
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Wolfje in welke stand staat de camera? Automatisch of bv op AV of TV?
In de automatische stand kan je geen AF-punt zelf selecteren!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

WolfjeS schreefCOLONBedankt voor jullie antwoorden. Klinkt wel lullig addy101 , want ik heb de handleiding erbij gehad maar kreeg het niet voor elkaar ;-( zal wel blond zijn dan ;-(
Als ik op het kleine knopje naast de afdrukknop druk krijg ik echt niet de 9 vierkantjes in beeld ;-( en MvdE goed filmpje erg begrijpelijk alleen als ik op het rechterknopje druk dan wordt het beeld bij mij vergroot en verschijnen niet die 9 vierkantjes in beeld.
Handmatig zou een optie, mitsik de tijd had, maar die herten zijn zo weg ;-(helaas
fotografeer je dan vanuit liveview? Zo ja, dan dat eerst uitschakelen en nogmaals proberen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
WolfjeS
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2014 01:30

Yeah, dom dom dom ik had hem inderdaad op liveview staan Marcoeos550d en dan zie je de af puntjes niet!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Met elkaar komen we er wel ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
WolfjeS
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2014 01:30

Toppie
Plex76
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2013 21:34

en..staat dit Wel in de handleiding? Dat er geen af punten op liveview verschijnen?
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

:?: zoek 'm er even bij, zou ik zeggen...
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

In liveview kan je overgens het focuspunt verschuiven door de joystick achterop te gebruiken... Je verschuift dan het rechthoekje, dan kan je als het goed is je hert netjes focussen. (gesteld dat je focusmode op oneshot staat... anders gaat ie hunten)
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar