Studio benodigheden

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Ik wil thuis een kamer inrichtingen als studio.

Nu heb ik een paar vragen waar ik zelf niet uitkom:

1.Wat kan je voor verlichting gebruiken?Studioflitsers of daglicht lampen?Bestaan deze ook met een dimmer?Ik zie ze alleen met aan/uit knop.

2.Achtergrondsysteem.Papier of doek?Heb al uitgevogelt dat doek moeilijk kreukelvrij te maken is.
Wil wit/zwart als kleuren.

Iemand ook tips waar ik het kan halen?
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

1: kan allebei. Is afhankelijk van je wensen en soort fotografie die je wil gaan doen.
Beide zorgen voor heel ander licht en vragen andere techniek.

Daglicht lampen bootsen zoals de naam al zegt daglicht na en doen dat continue.
De hoeveelheid licht van de daglichtlampen bepaalt grotendeels de mogelijkheid aan instellingen.
Flitsers geven veel meer speelruimte (en vaak meer licht). Daarmee is de combinatie van mogelijke instellingen van je camera en instellingen van het licht veel groter.

Daglichtlampen branden continue, flitsers gebruiken (desgewenst) een zwak modellicht om bij te werken en flitsen dan op commando om voor een juiste belichting te zorgen.

Flitsers zijn afhankelijk van merk en prijs traploos instelbaar ergens tussen 1/8 en 1/32 (bepaalt de nauwkeurigheid).
Afhankelijk van de prijs etc beschikken daglichtlampen over meerdere lampen die je naar behoefte vaak van bijv half tot ieder afzonderlijk nog kunt in/uitschakelen. Maar zijn dus minder instelbaar/variabel inzetbaar dan flitsers.

Op YouTube staan vast genoeg filmpjes van beide waar je het gebruik kunt vergelijken.

2: keuze voor doek of papier is heel persoonlijk. Papier hangt/ligt idd veel makkelijk strakker, zeker als je achtergrond ook ondergrond wordt. Maar ook stof is met wat hulpmiddelen uiteraard strak te krijgen.
Papier slijt / bevuild uiteraard op de vloer wel sneller dan doek. Papier moet je dan afsnijden en weggooien, doek kun je wassen.

Je kunt het ook combineren door bijv 1 papierrollen te nemen en een doek in andere kleur eroverheen te hangen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Dank Frank!

Ik wil voornamelijk portretfotografie doen waarbij de voeten ook op de foto moeten komen.

Aan wat voor vermogens moet ik denken bij daglicht of flitsers?

Denk dat de keuze voor zwart doek word en wit papier ga doen.

Wat voor hulp middelen kan je gebruiken voor de achtegrond?
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Met daglichtlampen heb ik geen ervaring.
Ook geen idee of dat die voldoende zijn om bijv. te fotograferen zonder dat er ook normaal daglicht beschikbaar is. Volgens mij gebruikt o.a. Judith die wel en kan daar meer over vertellen.
Eventueel haar een PB sturen?

Voor regelmatig full body moet je met studioflitsers toch al snel denken een minimaal een hoofdlicht van 300 wat, bij voorkeur nog meer. Maar je kunt natuurlijk ook hoger in je iso gaan als je wat tekort zou komen.
Hou er rekening mee dat je voor een witte achtergrond die ook apart moet gaan belichten met minimaal 1, liefst 2 extra flitsers.

Voor een achtergrondrol kun je kiezen uit beugels die je aan de muur bevestigd of los ophangsysteem met statieven. Voordeel daarvan is dat je die eventueel ook op locatie kunt gebruiken.
Je kunt natuurlijk ook zelf wat knutselen met bijv een gordijn roede of zo.

Overigens, voor full body moet je ook een achtergrond hebben die breed genoeg is.
Met rollen/doek van 1.35 meter breed zal full body staand niet lukken, dan kom je aan de zijkanten tekort.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Voor foto's waar de voeten ook op moeten (full body shots) zou ik geen doeken gebruiken. Ik gebruik veel doeken in de studio. Ik vind het ideaal als achtergrond of om een stukje af te schermen. In dat laatste geval hoef je niet zo op te passen voor beschadigingen e.d. en je huppelt er makkelijk onder door.

En als achtergrond zijn er hele interessante patronen en kleuren. Het spul is duurzaam en eventueel te wassen. En ook weer te strijken. Maar het plooit altijd een beetje zodra het op de grond gaat komen. Dit is met zorgvuldigheid wel weer op te lossen, maar zodra er personen op gaan staan wordt het weer een ander verhaal. De plooien die mensen erin lopen en maken omdat ze erop staan is erg vervelend om eruit te moeten photoshoppen.

Papier is dan gewoon vlak en zeker zo fijn. Ook papier is in allerlei kleuren en formaten te koop. Nadeel van papier is dat je het niet schoon kunt maken. Je verliest op den duur dus stukken omdat ze te vuil geworden zijn. Een rol heeft vaak meer meters dan dat je gebruikt, dus je kunt er wel een keer een stuk vanaf knippen.

Een alternatief is eventueel vinyl. Dit is ook in tal van kleuren en ook met patronen-afbeeldingen te krijgen. Wel duurder dan papier, maar zeker ook veel duurzamer. Pas wel een beetje op, want de structuur van vinyl zal ook zichtbaar zijn op je foto´s als het in die gebieden scherp is. Dat zal voornamelijk bij de voeten zijn.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gerrit550
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2011 08:18

Studio spullen kan je bij de betere speciaalzaken kopen zoals kamera express, folux camera nu etc.
Wat wil je uitgeven?? Je kan een setje al rond de 450 vinden (flits set met papierrollen en ophang systeem. Maar echt top zal dit niet zijn. Spaar beter voor een goede set zoals elinchrom , bowens etc.

Genoeg te vinden op internet en tips op youtube
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Jeroen en Frank:Bedankt ik heb zelf geen photoshop en ook geen kennis ervan.Dus zoek iets wat ik naderhand niet hoef te bijwerken.Als dat er tenminste is.

Gerrrit550:Het is een hobby maar wil meer rond 2-300 uitgeven.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nabewerken zul je niet aan ontkomen hoor. Zul je je echt in moeten verdiepen, het verbeterd je foto's aanzienlijk
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Lightroom begin ik langzamerhand te snappen.Wil daarna PS ontdekken.Ben momenteel nog aan het kijken waar ik voor PS een goeie cursus kan volgen.
Via youtube kijkend doen is niet mijn succes.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Beginnen met merken als bowens en elinchrom om kennis te maken met studiofotogtafie is echt niet noodzakelijk. Net zo min als beginnen fotograferen met L glas. Alternatieven genoeg.

Maar een budget van max. 300 euro?
Dan zou ik nog even nadenken of je er wel aan wilt en kunt beginnen. Dat is al weinig om een beetje fatsoenlijk te starten. En vaak komen er gaandeweg nog wel wat mareriaal wensen bij...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Inderdaad Frank.

Kan trouwens toch wel beginnen met alleen een zwarte achtergrondpapier/doek?
Daarbij moet je juist zorgen dat er geen licht opvalt.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Natuurlijk kun je beginnen met alleen een zwarte achtergrond, of alleen een witte. Er staat nergens dat je met 40 achtergronden moet beginnen :D
Je kunt qua flitsers ook met eentje beginnen (dan zou ik geen witte achtergrond nemen)

En gaandeweg kun je het allemaal uitbreiden totdat je het genoeg vind (en dat is eigenlijk nooit :D)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Jeroen,

heb je site al gelezen betreft belichten van een witte achtergrond.

Ben al in bezit van een 430ex.Die kan ik evt. voor de model gebruiken en 1flitser als voor het achtergrond(portret,Geen full body)

Hebben jullie tips voor budget flitsers?
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Het egaal uitlichten met één flitser is moeilijke klus daarvoor zijn de flitsers net iets te klein voor.

Ik heb dit opgelost door van 2 van mijn handmatige flitsers (Yongnuo YN 460-II) een bulb verlichting te maken op deze manier word het licht meerdere kanten op gestrooid.

Misschien moet je de vraag stellen waarom en waarvoor wil ik een achtergrond rol/doek gebruiken? heb je dit echt nodig om een studio te maken van je huiskamer?
Je kan dit bv ook doen met behulp van een reflectie scherm of een groot stuk egaal piepschuim, rolletje stof van de markt of twee rollen behang

Wil je uitkijken naar een echt scherm misschien een diascherm van marktplaats/ kringloop

Met het budget wat je hebt zou ik eerder kijken naar licht statief en nog een tweede flitser om te gebruiken als haarlicht zodat je het model kunt vrijmaken van de achtergrond/ omgeving.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik denk dat TS er goed aan doet eens een goede fotozaak te bezoeken en zicht daar eens te oriënteren.
Naar zowel mogelijkheden als onmogelijkheden, maar ook wat kosten betreft.

Krijg uit de aanpassingen van wensen en nieuwe vragen / reactie op verkregen antwoorden toch een beetje het idee dat de oriëntatie vooraf over wat er allemaal bij een beetje studiofotografie bij komt kijken nog erg gebrekkig is. Nog los van het feit dat iets aanschaffen wat bijwerken overbodig maakt onmogelijk is. Nog los van het kostenplaatje.

En als het aan TS zelf niet duidelijk is wat hij nu wel en niet wil en zijn wensen steeds blijft aanpassen is het lastig om enigszins zinvol.advies te geven.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar