Waarop scherpstellen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Ik heb een vraag wat me al een tijdje bezig houd:

Ik weet dat je scherp "moet" stellen op de ogen.
Alleen waar stel je bij een dansend stel bevoorbeeld op scherp?
Doen jullie allemaal eerst mikken op de ogen en dan de compositie bepalen?(dit werkt alleen bij one-shot af toch?)
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Ik fotografeer regelmatig bij danswedstrijden (jazzdance), maar tijd om eerst scherp te stellen en dan de compositie bepalen heb je niet.
Het is dan gewoon een kwestie van knallen.
Wat ik wel altijd doe, is de compositie wat ruimer bepalen als normaal, zodat je later genoeg over hebt om te croppen.
Ruud.
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Dat doe ik momenteel ook.En dan zit meestal het scherpstel punt rond borst/buik.
Ik zou eigenlijk graag foto's van mensen willen zien met de AF point erop :)
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

En op AF-C (Continuous) ehm hoe heet het op Canon ook weer... ow ja: Al servo
Neem ik aan?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
psycho-tr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 189
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2012 22:37

Ja,als ze niet poseren wel anders vaak ook.

Wil ik met scherptediepte spelen dan wel op one-shot EN op de ogen scherpstellen vervolgens compositie.
Plex76
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2013 21:34

Eenvoudig uitgelegd om een snel verschil te snappen:
Dat scherpstellen op de ogen doe je bij portretten vanwege de korte afstand die je hebt tot de persoon (je krijgt sneller een wazige scherptediepte als je dichterbij je onderwerp bent) en laag diafragmagetal die je vaak pakt voor een wazige achtergrond, maar sowieso zit dat een beetje ingebakken dat als je een persoon fotografeert dat je op de ogen scherpstelt (als je de tijd hebt, altijd goed). Bij een dansend paar neem je afstand tot het onderwerp en zal de scherptediepte op het onderwerp zelf over een grotere afstand zijn, zeker van schouder tot schouder in de diepte, en dus is de hele persoon scherp. Ik neem aan dat je ergens langs de kant van de dansvloer staat.
Andere instellingen buiten beschouwing gelaten want je vroeg enkel over het scherpstellen. Geen zorgen dus en met een voldoende hoge sluitertijd (want, bewegende mensen) schieten.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar