Garage ombouwen tot fotostudio

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

Hallo forumleden

Ik wil over een tijdje de garage ombouwen tot een fotostudio.Nu zou ik graag wat nuttige tips willen ontvangen waar ik zoal op moet letten.Ik weet dat een standaard garage misschien wel te klein is voor een studio.Als het echt kansloos zou zijn dan hoor ik het ook graag want dan moet ik dat idee gewoon uit mijn hoofd zetten.Als jullie de afmetingen van de garage willen hebben dan hoor ik het wel of de hoogte van het plafond.
De vraag wat ik in die studio zou willen fotograferen zijn portretten max 4 personen maar het zal meestal 3 of minder zijn.Zou dit haalbaar zijn??

En de volgende vraag zou zijn welke flitsers,triggers,softboxen of paraplu's moet ik hebben en achtergronden?
Of wat moet ik nog meer hebben waar ik niet aan denk?
Vaak kun je studiosets kopen betreft verlichting,flitsers,achtergronden,triggers.
Ik heb zelf wel een goede camera en objectieven en bezit een canon 580 EX II en een canon 430 EX.

Alvast bedankt voor het lezen.

Groeten
Rob

Fijne kerstdagen
wernerfotografie

Halbaar? hangt van de ruimte af ;) Hoe groot is je garage \ studio ?
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

Hoi Werner,

Lengte is 5.20 m
Breedte 2.80
Hoogte 2.37
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Rob7 schreefCOLONAls het echt kansloos zou zijn dan hoor ik het ook graag want dan moet ik dat idee gewoon uit mijn hoofd zetten.

.....

De vraag wat ik in die studio zou willen fotograferen zijn portretten max 4 personen maar het zal meestal 3 of minder zijn.Zou dit haalbaar zijn??
Voor een portret heb je meestal niet zo veel nodig. Vier man naast elkaar is ook nog wel te passen. Maar ze alle vier ten voeten uit fotograferen en de achtergrond apart belichten (of juist niet) is denk ik niet mogelijk.
Ik weet niet wat voor foto's je voor ogen hebt en hoe jij fotografeert. De studio op mijn werk is ongeveer 7x8. En dan nog stel ik alles diagonaal op en sta ik zelf in de gang te fotograferen. En dat allemaal voor een half-totaal van een persoon. En nog klaag ik dat het te klein is :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
twistersam

Wellicht een idee om eens gewoon een shoot te doen in je garage (met een speedlite als flitser). heb je meteen een beetje een indruk of de ruimte groot genoeg is.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

O, en als je het doorzet. Isoleer je garage goed, regel verwarming. Modellen houden niet van kou. Zeker niet als ze wat schaarser gekleed zijn :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

Ojee ik was er al bang voor dat het te klein ervoor zou zijn.

Als ik 2 volwassene met 1 of 2 kleine kids zittend fotografeer zou dat ook niet passen?
Staand fotograferen zal max 2 personen zijn.

En de garage is geïsoleerd en verwarmd, althans dat is de bedoeling mits jullie de ruimte groot genoeg vinden anders begin ik er niet aan.

Vraag me af wat voor een apparatuur heb ik allemaal nodig.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Probeer het eens een keer uit. Stel al je spullen op en probeer binnen de afmetingen van je garage te blijven. Dan weet je of je genoeg hebt. Ik ken mensen die op wel kleinere oppervlaktes werken. Maar ik persoonlijk zou het niet kunnen in de manier van fotografie waarop ik nu fotografeer. Met mijn stilleventjes zou ik al je garageruimte al opslokken :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

Moet ik eerst weten welke spullen ik nodig heb?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Is wel handig, maar dat is ook afhankelijk van je budget en je wensen.

Ik fotografeer veel met één lamp. Ik kan er over een dozijn of zo beschikken, maar doe dat nooit :D
Soms een tweede lampje op de achtergrond, maar verders is het dat wel.

41943

Deze is met een softbox van 1.5m op een meter of anderhalf van het model. In de achtergrond ook een lampje met een grid, om dat stukje linksboven in de hoek te belichten. Beide flitsers hadden 500Ws vermogen, denk dat ik voor het hoofdlicht op ongeveer 400Ws zat. Een grote softbox moet meestal behoorlijk wat vermogen krijgen om tot een fatsoenlijk diafragma te kunnen komen.

37815

Deze is met een striplight (rechthoekige softbox) vanaf de rechterkant. De box is 1.35 x 40 cm en stond een meter of drie naar rechts (een meter of twee buiten beeld) Door doeken te gebruiken stuurde ik het licht nog beter waardoor er geen licht op mijn achtergrond terecht kwam. Aangezien het model hier ligt moet je denken dat je hier toch wel een meter of zes in totale breedte nodig hebt. En dan heb je nog een meter of twee achter het model en een meter of vier/vijf voor het model nodig. Dat ga je in de garage niet kunnen.

34844

Deze is wederom met de softbox van 1.5m. En een groot reflectiescherm ernaast.
Om de achtergrond wit te krijgen heb ik deze apart ingeflitst. Daar had ik twee 500Ws flitsers op staan die behoorlijk stonden te flitsen. Dit zorgt voor behoorlijk wat reflectie via de achtergrond waardoor het model ook van achteren verlicht wordt. Door haar voldoende naar voren te plaatsen valt de kracht van deze reflectie weg en is het niet te zien. Ook hier is weer ruimte voor nodig. Al met al denk ik dat ik van mezelf tot achtergrond een meter of 10 gebruikte. Dit wordt ook lastig in je garage.

Maar het geeft allemaal even een indicatie wat er in een studio gebeurd.

---

Wat heb jij nodig?
Geen idee. Maar laat de setjes met 150Ws links liggen. Ook 200Ws is te weinig. 300 wordt interessant, maar 400 eigenlijk wel een minimum. Dit ook met het oog op de toekomst. Flitsers zijn duur. Maar ze gaan ook lang mee. Een flitsbuisje moet je heus wel eens vervangen, maar verders kun je er jaren plezier van hebben. Probeer dus niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, daar ga je je op een gegeven moment aan ergeren. Je kunt flitsers in vier stukken scheiden;

- De absolute budgetlijn; flitser uit China van goedkope makelijk. Vaak niet constant qua lichtopbrengst (de ene flits is de andere niet) en ook qua kleur.
- Budgetflitser; merken als Falcon Eyes of Linkstar. Iets beter dan de eerste groep. Maar ook qua lichtopbrengst niet de meest constante. Maar vaak wel veel degelijker uitgevoerd en ook zijn er tal van accesoires voor te verkrijgen
- Merkflitsers; merken als Bowens en Elinchrom. Flitsers die kwalitatief echt een stuk beter zijn dan die van Linkstart bijvoorbeeld. Je merkt echt het verschil wel. Maar ze zijn wel een heel stuk duurder. Ik ben anderhalf jaar geleden van Linkstar overgestapt naar Elinchrom. Het was echt een stap vooruit. Maar het trok mijn portemonee echt wel leeg. Voor 2x 500Ws-flitsers met wat toeters en bellen, een quadra-set (voor buiten) en wat softboxen was ik ongeveer 4000 euro kwijt.
- Top-of-the-line. Merken als Multiblitz en Profoto. Top spul, maar ook een top-prijs.

Ik zou als ik jou was in de tweede, maar als het budget het toelaat, in de derde categorie gaan zitten. Van Elinchrom heb je ook de D-Lite, die zitten daar een beetje tussen en zijn misschien wel interessant.

Wat je er voor gaat stoppen, softbox, paraplu, een gewone reflector, dat is afhankelijk van het soort foto's wat je wilt maken. Ik gebruik nooit paraplu's, maar softboxen en reflectoren wel. Het kan allebei.

Voor je achtergronden kun je papier gebruiken. Dit is meestal wel fraai als je een egale achtergrond wilt hebben. Maar ben er zuinig mee. Vochtige ruimtes (je garage) zijn een funest als het om bewaren gaat. Het papier begint dan te bobbelen. Een ophangsysteem ervoor is wel makkelijk, maar laat het daar niet in hangen. Het laat je rollen een beetje doorhangen in het midden waardoor het ook niet meer mooi afrolt. Beter is dan een los ophangsysteem met een buis van links naar rechts. Voordeel is dat je hier ook makkelijk doeken of vinyl-achtergronden aan op kunt hangen.

Qua triggers kun je alle kanten uit. Ik heb een trigger van Elinchtrom waarmee ik op de trigger ook dingen aan kan passen. Als back-up heb ik een setje triggers van Pocketwizard. Maar er zijn ook goedkopere alternatieven.

Maar een flitser en een achtergrond zijn wel de basis. Een trigger kun je ook met een draad geven (vaak zit zo'n draad er bij)
Maar bedenk dat als je het een beetje goed wilt doen, je er toch wel geld aan kwijt bent. Een setje van 2x 400Ws D-Lite kost dik 800 euro. En dan heb je nog geen achtergrond. Kortom, 1000 euro is er zo doorheen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

Hee Jeroen,

Dank je voor deze uitgebreide info!
Foto's kwa belichting zoals jou 3e foto is wel iets wat ik wil bereiken!
Maar als dat niet haalbaar is met de ruimte moet ik deze ''droom" uit mijn hoofd zetten voorlopig
Budget tja.... misschien rond 1500 euro om te beginnen voor het totaal.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Mijn derde foto even als uitgangspunt nemende.

Wanneer je een witte achtergrond wilt, dan moet je daar extra licht op zetten. Wanneer je je model met een lamp aanlicht, en die lamp staat er twee meter vanaf, dan heb je een bepaald licht op je model. Zeg dat je uitkomt op f/8.0. Dat licht gaat nog eens twee meter door naar je achtergrond. Dezelfde afstand als lamp>model. Kortom, de weg van lamp naar achtergrond is dubbel zo lang. Het licht op de achtergrond is dan f/5.6. Het scheelt een stop. En als jij op f/8.0 fotografeert, dan is je achtergrond niet wit maar grijzig. Eigenlijk wil je f/11.0 op je achtergrond. Dus je moet daar licht bij brengen. Met een enkele flitser wordt dat lastig, twee is dan wel nodig. Eentje links en eentje rechts. Die zet je naast je achtergrond. Het licht wat op de achtergrond valt, komt via die achtergrond ook weer terug. Daarom plaats je je model ook verder van de achtergrond af. Je wil dat gereflecteerde licht er ook niet van achteren op hebben.

Daar ben je zo al 4 meter voor kwijt. Dan wordt het in de garage krap
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

Dit zou wel haalbaar zijn zeker.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 7&t=112123" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een zwarte achtergrond vergt wat minder ruimte. Maar ook de portretten in dat topic zijn niet full-body.

Met een donkere achtergrond is het precies omgekeerd van een witte. Dan wil je juist geen licht op je achtergrond hebben.
Met een extra schermpje kun je vaak je hoofdlicht afschermen zodat het alleen op je model komt. Maar ook dan kan extra ruimte tussen model en achtergrond in je voordeel werken.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

Bedankt Jeroen,

Ik weet voldoende.
Dit gaat het niet worden dan. :(

Geen studio dus.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Of kleiner fotograferen....
maar nogmaals, probeer het eerst eens uit. Op een plek waar je de ruimte hebt. Kom je er al snel genoeg achter of het lukt of niet
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
wernerfotografie

Onzin dat het niet gaat lukken. Nee misschien de platen die Jeroen laat zien niet en hij geeft zelfs aan in de gang te moeten staan fotograferen (ik ken het, ik sta meestal half op de trap haha) Gewoon proberen zoals Jeroen aangeeft maar niet gelijk je " droom " daarin opgeven. Ik fotografeer op een zolder wat ongeveer de helft van jou garage is. Nee tis niet praktisch en ik kan ook niet alles kwijt, ik kan ook niet alle composities schieten die ik maar wil, maar ik houdt gewoon rekening met de beperkingen van de ruimte.

Op mijn site staan portretten die allemaal in mijn super kleine zolder zijn gemaakt (heeft ook nog schuine wanden), deze ruimte is dus nog een stuk kleiner als jou garage. Laat je niet uit het veld slaan door de beperking aan ruimte, maar wees creatief. Ja grote groepen, fullbody gaat idd moeilijk worden, maar dan maar geen studio… Das nergens voor nodig !
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik haak hier ook even in.
En ik is in dit geval de maker van de beelden in de topic waar je naar verwijst.
Ik zou willen dat ik die lengte en hoogte van je ruimte beschikbaar had...

Laat ik vooropstellen dat Jeroen prima adviezen geeft.

Maar, zeker als je net gaat beginnen en nog wilt ontdekken of het wat is voor je is, is dat een ruimte waar je vooralsnog prima mee vooruit kunt. Meerdere personen full body zal idd niet lukken, maar voor de rest ruimte genoeg om lekker vooruit te kunnen. Misschien met beetje wil zelfs 1 persoon full body.

Enige beperking zal zijn dat je lichtvormers aan de zijkanten niet al te groot kunnen zijn.
Maar dat hoeft vaak ook niet, vaak is een stuk gestuurde reflectie voldoende.

Zoals Jeroen al aangeeft, veel zaken kun je al mooi fotograferen met 1 lichtbron, al dan niet met reflectie. Meer lichtbronnen is fijn om te hebben, zeker voor een witte achtergrond, maar niet direct een must.
Wat prijzen betreft, vaak schaf je aan naar portemonnee en wensen. Soms ook rekening houdend met je eventuele einddoel. Wil je de kosten er voor en na uithalen, een boterham mee gaan verdienen of is het louter bedoeld voor de hobby.

Ik fotografeer al een jaartje of 3 met flitskoppen van Jinbei. En die gaan ook nog regelmatig mee op reis.
Prima tevreden over de prijs/kwaliteit/mogelijkheden. Zowel wat flitskoppen als lichtvormers betreft.
Tuurlijk zijn er betere, maar zoals altijd is het de vraag of het je de meerprijs waard is.
Want naast de lichtkoppen zijn ook de lichtvormers van de bekendere/betere merken vaak in dezelfde verhouding duurder in aanschaf.
Ik adviseer bij eventuele aanschaf in ieder geval om ook te beginnen met een hoofdlicht van minimaal 300 wat.

Ik zou zeggen gewoon eenvoudig starten. Desnoods als het weer wat warmer wordt.
Nog even wachten met investeren in de ruimte zelf.
Een set Ophangbeugels en een achtergrondrol of twee, al dan niet aangevuld met doeken zijn de kosten niet. Zoals al geopperd, begin desnoods met je opzetflitsers om te kijken of het wat is voor je.
Of kijk voor een leuke 2e hands set. Want voor je opzetflitsers moet je waarschijnlijk ook statieven, flitshouders en bijv. Paraplu,s aanschaffen waarschijnlijk. Is net wat je zelf wil.

Voor reflectie kun je in eerste instantie bijv. Tempexplaten gebruiken.
Dan kijken hoe het je allemaal bevalt, waar je tegenaan loopt en van daaruit verdere beslissingen nemen.

Kort samengevat, als je deze richting op wil, gewoon eenvoudig beginnen en proberen of het wat voor je is. Noodzaak voor Uitbreiden in materiaal en/of ruimte kom je dan ook vanzelf achter.

Edit, werner is me net voor.
Maar de strekking (en zo te lezen zijn ruimte.. Lol) is ongeveer hetzelfde als van mij, dus ik laat mijn reactie ongewijzigd.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

Hoi Werner ik heb even op je site gekeken en er staan prachtige foto's op.
Kan zo niet zien welke in jou studio gemaakt zijn, of alle foto's die niet buiten zijn gemaakt zijn die in jou studio gemaakt?

En Frank bedankt voor je uitgebreide info.
Ik hoef er geen brood mee te verdienen, het is puur hobby.

Maar wat voor een apparatuur heb ik nu exact nodig??
Oké ik heb een goede camera en een paar goede objectieven.
Heb 2 flitsers canon 580 ex II en 430 ex, of ik deze hierbij nodig heb weet ik niet.
Maar wat moet ik nog erbij hebben zodat ik foto's zou kunnen maken theoretisch zoals Frank en Werner?
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Kant en klare oplossingen zijn er niet.
Zeker niet als je zelf niet aanheeft hoe je wel starten en wat voor budget je in gedachten hebt.
Het is net als met veel andere dingen in het begin vooral trial and error.
En kwestie van budget. Wat wil je uitgeven om te starten en te ervaren of het wat is voor je.

Zoals ik al zei, je kunt eventueel al beginnen met de flitsers die je nu hebt.
Eventueel met een stang en goedkoop doek een achtergrond maken, wat tempex platen voor reflectie en zo gewoon aan de slag gaan.
een goedkoop triggersetje is dan handig en een strobistsetje met statieven en klemmen voor je flitser.
Desnoods nog een doorschietplu voor diffuus licht en je kunt al heel aardig aan de slag.

Als je op YouTube zoekt op one light studio, low key studio of soortgelijke begrippen kun je al heel veel filmpjes zien over fotograferen in een studiosetting, zowel met opzetflitsers als studioflitsers, ook wat met 1 licht al allemaal mogelijk is.
Op zich is er weinig verschil tussen beide, in beide gevallen is het vooral doen, kijken en leren wat je licht doet en hoe dat naar wens te beïnvloeden middels instellingen, afschermen van licht etc.

Andere optie is beginnen met 1 studioflitser. Daarmee kun je echt al uitstekend aan de slag.
Wil je echter gelijk met meer studioflitsers aan de slag bieden alle merken wel prima startsets aan.
Daarbij is het zoals zo vaak vooral een kwesties van budget.
Voor bedragen nieuw tussen de 500 en 750 zijn zeker al 2 geschikte koppen met statieven en lichtvormers te koop. Los of als set.
Wil je met een klein budget beginnen zou je ook eens kunnen kijken naar Jinbei.
Wil je gelijk beter bijv. Een startset zoals de Elinchrom D-lite zoals Jeroen al aangaf of de Bowens Gemini overwegen.

Maar de echt goedkope setjes van rond de 150 wat per filtskop zou ik in ieder geval overslaan en echt minimaal met 1 hoofdlicht van 300 watt beginnen.
Met minder en goedkopere setjes kom je al snel tekort en accessoires zijn vaak een probleem achteraf.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar