Vernieuwing PC

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Dat varieert met het type, zie hier voor standby verbruik:
http://support.apple.com/kb/HT3559?view ... cale=nl_NL" onclick="window.open(this.href);return false;
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Het zal aan mij liggen denk ik maar als ik de wattages ziet bij inactief dan zette ik hem toch gewoon uit, of zet je je mac in slaapstand, die wattages zie ik niet.
Alleen vol vermogen en inactief, en dat varieert van 38watt tot ver boven de 100watt.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Inactief is per jaar dus:
38x24x365 ~ 333 kWh, ongeveer 10% van het gemiddelde gebruik van alle huishouden.
€50 tot 60€ per jaar :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
mdbphotography

Over die netwerk locaties trouwens, ik neem aan dat je het daarbij hebt over oa. je NAS? Het lijkt er dan sterk op dat je Samba (windows bestandsdeling) gebruikt om verbinding te leggen tussen je Mac en NAS, dit is in principe prima en werkt makkelijk om snel even verbinding te maken met een PC zo lang deze maar niet permanent aanwezig hoeft te zijn, dit is "by design". Voor een stabiele, snelle verbinding waar je altijd op moet kunnen bouwen alsof het om een interne schijf gaat is NFS (network file system) ontwikkeld. Je kunt dan makkelijk een regel toevoegen aan /etc/fstab om zo'n verbinding tijdens het opstarten tot stand te brengen. Let er dan wel op dat de computers/apparaten waarmee je verbind wel aan staan en een vast IP adres hebben, mocht je computer hem niet kunnen vinden tijdens het opstarten dan duurt het een tijdje voordat hij opgeeft en verder gaat met opstarten.

Met Samba moet dit ook kunnen, tenminste onder linux wel dmv. smbfs (samba file system). Mijn ervaring is dat dit een stuk minder snel en stabiel werkt dan NFS.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

@Boels069: en dan heb je de goedkoopste te pakken, als je een wat groter model pak dan loopt dit bedrag heel snel op.

het zal bij een pc niet anders zijn denk ik, die zet ik dan ook gewoon uit, kost mij teveel.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

@Maarten: dank je wel voor de tip, maar dat maakt niet uit. Overigens gebruik ik AFP op mijn NAS (Apple Filing Protocol). Wat wel werkt is als ik m toevoeg aan mijn op-te-starten-programma's (ben zo snel even de naam kwijt). Maar dan opent mijn finder continu de map bij het opstarten en staan er vervolgens 4 schermen open die ik op dat moment helemaal niet nodig heb. Het vinkje ervoor aan zetten doet niets. Een bekend euvel heb ik begrepen.

P.S. AFS is rete-----traag. De andere verbindingen zijn veel sneller opgezet naar mijn NAS (SAMBA/NFS/etc.).
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Martijn, bedoel je dan dat bij het opstarten die schijven helemaal niet zichtbaar zijn op dat moment? Of dat ze wel zichtbaar zijn, maar nog niet actief gekoppeld?

Ik zit nu helaas niet achter mijn mac, dus kan het niet bekijken... Maar ik zet mijn MacBook ook soms helemaal uit, maar ik heb nooit dat ik de schijven van mijn NAS opnieuw moet mounten zeg maar.. Wel dat hij bij de eerste keer openen even wat langer duurt, omdat hij hem dan pas echt actief maakt, maar hij is wel gewoon zichtbaar
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@woody111:
Mijn PC-toestanden gebruiken in slaapstand ongeveer 70 Wh; die gaan uit als ik ga slapen :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Rocker schreefCOLONMartijn, bedoel je dan dat bij het opstarten die schijven helemaal niet zichtbaar zijn op dat moment? Of dat ze wel zichtbaar zijn, maar nog niet actief gekoppeld?

Ik zit nu helaas niet achter mijn mac, dus kan het niet bekijken... Maar ik zet mijn MacBook ook soms helemaal uit, maar ik heb nooit dat ik de schijven van mijn NAS opnieuw moet mounten zeg maar.. Wel dat hij bij de eerste keer openen even wat langer duurt, omdat hij hem dan pas echt actief maakt, maar hij is wel gewoon zichtbaar
Beide. Eerst moet het netwerk 'opgeroepen' worden. Als ik netwerklocaties aan mijn 'favorieten' in de finder heb toegevoegd dan verdwijnen die zodra ik ze rechtstreeks aanklik (als er blijkbaar nog geen netwerkverbinding is opgezet). Ik zou ze dan weer opnieuw moeten toevoegen. En dat ben je op een gegeven moment wel zat.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Mijn NAS is ook elke keer netjes zichtbaar in de finder zonder dat ik deze moet mounten. Wel duurt het de eerste keer wat langer om te verbinden, maar zie deze standaard in de rechter kolom gedeeld staan. Dit op alle 4 de systemen.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

De NAS staat wel in de Finder, dat is het probleem niet. Ik heb op mijn NAS diverse mappen staan die ik eigenlijk real-time gebruik (gebruikte, want ik pas ondertussen een andere filosofie toe). Dus ik heb een map 'documenten' en die map wil ik eigenlijk per direct kunnen benaderen, dus ik sleep m naar mijn finder 'favorieten' toe. Daar komt ie dan mooi te staan en blijft er ook staan. Totdat ik opnieuw opstart, de NAS is wel zichtbaar in de Finder maar blijkbaar nog niet verbonden (bonjour service). Als ik dan rechtstreeks op 'Documenten' klik onder de favorieten, dan verdwijnt deze uit mijn favorieten. Waarschijnlijk omdat er nog geen verbinding met de NAS is opgebouwd.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Ik gebruik mijn NAS zelf niet meer zoveel op die manier. Zelf gebruik ik de manier zoals in de onderstaande link. Bij mij werkt het om direct te verbinden naar de mappen die ik gedeeld heb. Ze blijven netjes staan. Heb de mappen ook in de dock staan. En werkt op de rMBP. Op de nieuwe iMac nog niet geconfigureerd. Staat ook net twee dagen.

http://superuser.com/questions/130787/p ... -x-leopard" onclick="window.open(this.href);return false;
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Anoniem 4

Dat doet bij mij tijden herleven waar in netwerken ook AppleTalk moest worden opgenomen.
Ging meestal goed als er alleen appels in de boom hingen. Maar ook appelfanaten lustten wel eens een peertje en dan ging het los. Mooie tijden.
Voor zover ik weet, zit er nog wat DNA van AppleTalk in Bonjour.
O, trek je mijn nostalgische buien maar niet aan.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Haha.. gelukkig had je toentertijd een programma als Dave waarmee je toch nog gebruik kon maken van TCP/IP en appeltalk kon uitzetten. Het was wel even puzzelen om het goed in te richten.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Apple schreefCOLONIk gebruik mijn NAS zelf niet meer zoveel op die manier. Zelf gebruik ik de manier zoals in de onderstaande link. Bij mij werkt het om direct te verbinden naar de mappen die ik gedeeld heb. Ze blijven netjes staan. Heb de mappen ook in de dock staan. En werkt op de rMBP. Op de nieuwe iMac nog niet geconfigureerd. Staat ook net twee dagen.

http://superuser.com/questions/130787/p ... -x-leopard" onclick="window.open(this.href);return false;
Het probleem dat ik hiermee heb is dat bij opstarten het Finder scherm van die locatie start en dat vind ik irritant, heb ik niet om gevraagd ;) Het vinkje ervoor zetten helpt niet.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Hmm dit heb ik niet op mijn rMBP en Mac Mini. Zal het binnen kort eens proberen op de nieuwe iMac. Deze nog niet ingesteld. Kijken hoe deze reageert.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@eMKay: Gefeliciteerd met je nieuwe iMac! :D
eMKay schreefCOLONHet probleem dat ik hiermee heb is dat bij opstarten het Finder scherm van die locatie start en dat vind ik irritant, heb ik niet om gevraagd.
Wat je vragen/problemen betreft zou ik je willen adviseren om die op een meer Apple-specifiek forum te stellen. Er zijn daar de nodige mensen te vinden die je verder kunnen helpen. Op eosdigitaal komen ook wel Apple gebruikers, maar ontaarden dit soort topics vaak in welles-nietes discussies mbt Windows vs Apple. :wink:

Een goed Mac forum is bijvoorbeeld http://www.macfreak.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten, Pieter
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Hoi Pieter,

Dank je wel voor de tip. Ik ben bekend met dat forum. Er is ook wel een oplossing maar dan moet je scripts gaan maken. Overigens was de vraag in dit topic wat mijn ervaringen zijn. Dat was een van de punten :) het was dus eigenlijk niet bedoeld als hulpvraag :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar