Vernieuwing PC

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

@ Roel: zo te zien zijn jouw ervaringen met windows dan ook behoorlijk gedateerd... en dat maakt precies het hele verschil. Windows heeft een aardige inhaalslag gemaakt.

Mijn windows-pc (zie het topic waar ik al eerder naar verwees in dit topic) draait al twee jaar als een zonnetje en is nog steeds retesnel. En je gelooft het niet... alles werkt! :mrgreen: :D
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De monitor is voor fotografie in feite het belangrijkste: goed (s|a)RGB kunnen weergeven en calibreerbaar.
MS en Apple maken die niet (zelf).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

@Boels:
Ik weet dat een win pc makkelijk dicht te timmeren is, maar ik weet ook dat het heel veel niet gebeurt.
@Canonflits:
Je onderschat nu toch de "familie" die niets kan verknoeien op een apple, gaat makkelijker dan je denkt.
Ook het terug zetten van een werkende windows partitie is geen probleem.
Virussen niet op een Apple! Die tijd is ook voorbij, een van de redenen dat er op een Apple geen of weinig virussen werden gevonden
is dat het voor een hoop van de whizzkids die de virussen maakten niet interessant was, met een windows virus werd een veel groter publiek bereikt.
Ook vereiste het wat meer moeite, Apple was inderdaad veiliger.
Nu Apple wat meer gemeengoed begin te worden komen er daar ook meer virussen op

Wat Apple wel goed voor elkaar heb is dat zij een hoop instellingen al voor je klaar hebben, op een windows pc staan een aantal instellingen wat mij betreft standaard niet lekker.
En ook de opmerkingen van een verkoper die in een kwartier tijd even uitlegt waarom een apple beter is blijft wat mij betreft dubieus,
heb het al eerder gezegd maar een Apple van ongeveer 1800 euro gaan vergelijken met een HP van misschien 1000 euro kan niet.
Je gaat ook niet een bmw 5 serie vergelijken met een opel corsa of iets dergelijks.

Windows was vroeger niet het meest stabiele OS, daar is gelukkig wel verandering in gekomen.
Ik denk dat ze sinds windowsXP grote stappen hebben gemaakt.
Apple is in die tijd ( volgens een verstokte Apple fan die voor zover ik weet zijn hele leven al een Apple heeft gehad en een win pc voor de rest van de familie )
achteruit gegaan met zijn kwaliteit, men ging andere componenten gebruiken, lees goedkoper, zodat het meer bereikbaar werd voor het grote publiek.
Ik zeg niet dat het slecht is, ze maken prima spullen, maar de oudere Apple gebruikers bevestigen dit wel.

Op het grafisch lyceum in Rotterdam staan een heleboel Apple's, maar ook zij zeggen dat inmiddels al een paar programma's die zij daar gebruiken niet meer verkrijgbaar zijn voor de Apple, toch een teken aan de wand dat er verschuivingen plaats vinden in computerland.

Ik heb hier thuis 2 Apple producten, mijn dochter heeft een Iphone en we hebben een ipad, er zijn hier in huis ook 2 apparaten die regelmatig problemen hebben met de wifi.
Je raadt het al, de appeltjes. De samsung galaxy tab blijft het altijd doen alsmede de rest van de mobiele telefoons en laptops.
Waarom, ik weet het niet, zal wel aan mij liggen dat alles het blijft doen behalve de appeltjes.

Zo kunnen we blijven discussiëren over wat wel en niet goed is, iedereen heeft wel goede of slechte ervaringen met windows pc's of met een Apple,
het blijft toch persoonlijk denk ik, maar geen appels met peren vergelijken, als je wilt vergelijken doe het dan wel goed, een Apple van 2000euro, zet er dan een pc naast van 2000euro.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

John,

Wanneer je goed leest duurde het in totaal een half uurtje :) En het gebeurde precies zo en niet anders.

Inderdaad geeft ook Apple het voor sommige versies van geen ondersteuning meer maar ik vraag me af welke oude versies van versies van b.v. Photoshop nog ondersteund in 7 ondersteund worden. Ik dacht, dat b.v. Windows XP. Wij hadden de eerste IBM personal computer in huis. Draaide onder MS-Dos en had een harde schijf van 20 MB. Toen kwamen er anderen met Windows en heb ook nog WARP als besturing’s systeem gehad! Heb nu nog XP op een Asus laptop en daar draai ik Photoshop 5.0 Limited edition op. En de IBM laptop van mijn huidige is zeer recent van Windows 7 voorzien.

Marco,
Geloof best dat Windows beter is ge worden maar ik wil gewoon nooit meer dat risico nemen. Ik ben algemeen redelijk goed op de hoogte van wat er in de ICT omgaat en wat veranderd.

Kijk ik, heb een nieuwe Samsung t.v. gekocht en de B & O die we beneden hadden staat nu op de slaapkamer, en de Philips HDMI, die daar stond gaat naar de boot. Waarom? B & O schijnt niets te leren. Kijk wanneer ik het dubbele voor een B & O Smart TV moet betalen en er dan van uitga, dat ik dan alleen de oude TV met een DVI aansluiting en Scart, hoef te verwijderen prima. Maar mijn 2 B & O labs en de Ouverture kunnen helaas niet meer zomaar op de nieuwe B & O TV’s worden aangesloten. Nee, komt er weer een kastje bij. Kosten? De helft van de prijs van de B & O TV!

Voorals nog ben ik heel tevreden over mijn EOS 40D en de Apple’s. Ik kan me best voorstellen, dat er voor betere fotografen betere combinaties mogelijk zijn. Maar een andere meer geavanceerde duurdere Camera kan ik niet voor me zelf verantwoorden. Maar dat geldt niet voor Apple! :)
Laatst gewijzigd door 1 op Roel Jansen, in totaal 30 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

eMKay schreefCOLONIk wil overigens geen discussie starten over de gevoelsmatige voordelen van Windows vs Apple en andersom. Ik weet dat dat tot verhitte discussies kan leiden :D
Even een reminder :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik geloof je gelijk Roel, heb het wat verkeerd opgeschreven.
Het zal sowieso altijd een discussie punt blijven, Apple of Windows, net zoals canon of Nikon, Mercedes of BMW.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

DavevdrH schreefCOLON
eMKay schreefCOLONIk wil overigens geen discussie starten over de gevoelsmatige voordelen van Windows vs Apple en andersom. Ik weet dat dat tot verhitte discussies kan leiden :D
Even een reminder :)
Je bent me net voor Dave :D
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Ik heb thuis een oude 1e generatie alu iMac, uit 2007 en die doet het nog prima. Volgens mij is elke iMac die je nu koopt uitstekend in staat te doen (en voorlopig te blijven doen) wat jij ervan vraagt. Ik merk wel dat mijn laptop (Macbook Pro, 2,5 jr oud) sneller is, maar dat komt volgens mij vooral door de SSD.

Dat is dan meteen wel een aanrader. de iMac kan je bestellen met een fusion drive. Dan staat het besturingssysteem en de veelgebruikte programma's op een SSD ipv op de gewone HD, terwijl je wel veel capaciteit hebt (1TB of 3TB). Daar zou ik zelf nu voor kiezen. Dat is zo heerlijk snel. Als je daaraan gewend bent wil je nooit meer anders.

Ander punt dat wellicht van invloed is, is dat bij de 'kleine' iMac het geheugen niet toegankelijk is. Als je er geheugen wilt bijplaatsen kan je dat niet zelf doen, maar moet je hem weg brengen, of je moet hem af fabriek al helemaal vol willen stoppen. En bedenk je dan dat aftermarket echt heel veel goedkoper is dan af fabriek. Bij de 27" kan je er wel zelf bij.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de kwaliteit van Apple. Zowel mijn iMac als mijn MBP vertonen nog bijna geen sporen van slijtage. Toetsenborden zijn nog zgan en ook de batterij van mijn MBP doet het (na 2,5 jaar) nog makkelijk 6-7 uur zonder op te laden. En mijn moeder werkt nog zonder problemen op mijn oude Mac (van 2003 of 2004 ofzo) Verder werkt het gewoon mooi en doordacht, zoals scrollen op de touchpad met twee vingers. Uiteindelijk wordt het allemaal wel gekopieerd, maar de boys uit Cupertino bedenken het wel allemaal. Er is gewoonweg veel oog voor de gebruiker en dat merk je.

Ik ben wel van mening dat Apple op het gebied van foto-software nu wat achter blijft. Aperture was lang echt het beste, maar is nu technisch voorbij gestreefd door Lightroom. Maar goed, dat kan je allemaal probleemloos draaien.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ik heb ondertussen een keuze gemaakt trouwens. Het is een iMac geworden. Waarom? Puur omdat ik het eens de kans wil geven. Wanneer kan je zeggen dat het een beter bij je past dan het ander? Door het zelf te proberen. Tot nu toe ben ik heel erg tevreden en hij draait als een zonnetje (ja dat zou een nieuwe PC ook doen :) ). Ik moet zeggen dat de overstap me heel erg is meegevallen. Ja, je moet even zoeken hoe de Finder werkt tov Explorer. En je moet lang wennen aan het feit dat de minimaliseer, maximaliseer en sluit knoppen aan de andere kant zitten. En ook wennen aan het feit dat Apple niet alles helemaal afsluit. En dat schijnt voor sommige apps zo te horen.

Lightroom draait trouwens geweldig! (sorry, moest ik even kwijt).

Of inderdaad de iMac stabieler is dan PC en of hij inderdaad over een jaar nog steeds zo lekker draait, zal de tijd leren. Wie weet, misschien onthoud ik het wel om hier daar dan nog even feedback over te geven :D

Ow, ik zag ook dit artikel zojuist bij SLRlounge, misschien wel interessant voor de volgende die zich afvraagt wat te kiezen bij zijn volgende vernieuwing (en nee, het is niet per se Apple).

http://www.slrlounge.com/mac-vs-pc-phot ... erspective" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door 1 op eMKay, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! De enige juiste keuze wat mij betreft en daar ga je geen spijt van krijgen. Dat durf ik als Mac-fundementlist (25 jaar Mac-ervaring) met een gerust hart te zeggen. En mocht je eens ergens tegenaan lopen schroom dan niet een PD-tje te sturen. 8)

Groet!
Dward
Laatst gewijzigd door 1 op Dward, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Dank je wel Dward, dat zal ik onthouden :)
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Veel plezier met je nieuwe Mac Martijn!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

eMKay schreefCOLONOf inderdaad de iMac stabieler is dan PC en of hij inderdaad over een jaar nog steeds zo lekker draait, zal de tijd leren. Wie weet, misschien onthoud ik het wel om hier daar dan nog even feedback over te geven :D
't Jaar is nog niet om ;) maar ik help je wel even herinneren, Martijn! ;) Wat zijn jouw ervaringen tot nu toe?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Geen spijt van voorlopig! :D

Stabiliteit is prima tot dusver, maar dat vind ik nog steeds te vroeg om over te oordelen. Als ik volgend jaar februari nog steeds niet de neiging heb om mijn systeem opnieuw te installeren dan ben ik heel erg happy :)

(wel heb ik al een paar keer hangende programma's gehad - dus dat gebeurt op alle systemen - ook OS X)

Andere puntjes (voor en nadelen):
  • Netwerk locaties blijven niet gekoppeld in de finder (ik moet ze elke keer opnieuw koppelen of een script bouwen - en daar pas ik voor);
  • Applicaties worden anders behandeld (is niet per se een nadeel, maar wel iets om rekening mee te houden). Voorbeeld: Chrome afsluiten, betekent al je openstaande tabs kwijt! Niet afsluiten dus, en ik heb begrepen dat dat op OS X met geen enkel programma hoeft;
  • Er is minder (gratis/betaalbare) software beschikbaar voor OS X (voornamelijk voor bijzondere omstandigheden zoals het benaderen van een EXT4 geformatteerde schijf);
  • Het toetsenbord en de toetsenbord combinaties: mijn god, wat moet ik daar aan wennen zeg. Het is lang geleden dat ik daar een spiekbriefje voor moest gebruiken. Windows heeft dat veel beter voor elkaar m.i. (en ja, dat komt deels doordat windows nu eenmaal jarenlang ingebakken zit). Windows kent de bijzondere tekens voor letters de é bijvoorbeeld. Hiervoor worden 'sticking letters' voor gebruikt, iets dat Apple heel anders doet. Maar dat zijn slechts voorbeelden en dingen waar een mens aan moet wennen.
  • Het agenda in OS X is verschrikkelijk onoverzichtelijk - sorry, maar dat vind ik echt. Overigens heeft Windows helemaal geen integratie met agenda's dus dat is geen vergelijking. Maar ik ben wel terug gegaan naar mijn agenda via de browser (Google Agenda).
  • Het mail programma, idem. Het is het gewoon niet (en traag). Maar misschien komt dat ook doordat ik toch al heel veel via de browser mijn email gebruik.
  • de integratie met bijvoorbeeld Facebook en Twitter werkt maar heel beperkt. Notificaties lopen vaak enorm achter en twitter heb ik al helemaal niet aan de praat gekregen.
  • De opstartsnelheid is top (door de SSD :) ) - voorheen startte ik mijn systeem niet 'even' op om iets te doen omdat het te lang zou duren om op te starten. Dat is nu voorbij, en dat heeft toch meer invloed dan ik dacht;
  • het gemak van wisselen tussen schermen (ik gebruik de trackpad) werkt echt super!
  • mijn Lightroom werkt als een tierelier, fotosoep ook (maar dat had met een nieuwe windhoos computer vast ook wel het geval geweest)
  • Het beeldscherm is top! Tien keer beter dan mijn oude beeldschermpje.
  • Alles ziet er gelikt uit, dat heeft Apple toch goed voor elkaar hoor.
  • Als je bij OS X beheerder bent, dan ben je dat ook echt (ik had daar regelmatig ruzie mee in windows);
Als mij nog meer daagt, zal ik het hier wel toevoegen.

P.S. Ik vergelijk met Windows 7, nieuwere versies heb ik niet gehad.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Dat is lang geleden dat ik een eerlijke mening zag over een appeltje.
en met eerlijk bedoel ik dan dat ook de nadelen met naam genoemd worden.
wat het opstarten betreft, de ssd is daar zeker debet aan, heb een paar weken terug een win pc zien opstarten met ssd, geweldig.
ik weet natuurlijk niet of dat geweldig blijft op de win pc.
we hebben nu wel een laptop in huis met win8, daar werkt de slaapstand erg goed van, je doet de klep dicht en als je hem weer Open doet dan staat alles er weer binnen 3 seconden, en dat al 6 maanden.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
mdbphotography

Een SSD is ook na een hele tijd nog een hele verademing maar je merkt het minder omdat je er aan gewend raakt. Zit je daarna achter een PC zonder SSD dan ga je haast twijfelen of er iets mis mee is zo lang dat het duurt om dingen op te starten ;)

Daarnaast scheelt het hebben van een aparte (netwerk) schijf voor data en een aparte schijf voor cache/scratchdisk ook enorm als je met veel zware applicaties werkt :)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@eMKay:
Leuk dat je ervaringen deelt!
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Netwerk locaties blijven niet gekoppeld in de finder (ik moet ze elke keer opnieuw koppelen of een script bouwen - en daar pas ik voor);
Ik lees daaruit dat je de Mac steeds uitzet? Dat hoeft echt niet. De mijne staat soms 60 dagen gewoon aan.... Stabiliteit is prima
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ja, ik zet m gewoon uit. Macht der gewoonte ;)
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

En wat kost dat om hem aan te laten staan
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar