Vernieuwing PC

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Hallo mede-EOS-ers,

Ik schrijf dit onderwerp omdat ik op zoek ben naar wat advies voor moi als enthousiast hobbyist. Mijn huidige "beestje" is aan vervanging toe. En omdat ik van veel mensen hoor dat Apple geweldig is, neem ik die ook in de overweging mee. Ik wil overigens geen discussie starten over de gevoelsmatige voordelen van Windows vs Apple en andersom. Ik weet dat dat tot verhitte discussies kan leiden :D Wat ik wel zou willen weten is waarom (gefundeerd) jullie welk Apple systeem adviseren.

Van invloed op de keuze is:
- de computer zal in de huiskamer staan, een beetje opgeruimd uiterlijk van het systeem is wenselijk
- ik zal er voornamelijk foto's op verwerken (LR) en af en toe wat video (Elements) - naast natuurlijk het gebruikelijke internet en tekstverwerken
- ik ben al in bezit van toetsenbord, muis en een 22 inch Samsung scherm (gekalibreerd)
- Het budget: tot zo'n 2000 euro

Ik wil voorkomen (ook al is mijn budget voldoende voor een 27inch iMac) dat ik met een machine zit die veel te zwaar is voor wat ik ermee wil gaan doen. Dat geld spendeer ik liever aan camera gear :D

Dus, welk systeem en schermgrootte zou voldoende zijn voor wat een enthousiast hobbyist nodig heeft? Welk systeem draai je zelf?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Koop er een die meer presteert dan je nu nodig hebt :wink:
Bij voorkeur met de mogelijkheid om 2 beeldschermen aan te sturen (1 voor het beeld en de 2de voor de menu's).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Euh, je doet recht aan je onderschrift? :p
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

eMKay schreefCOLONEuh, je doet recht aan je onderschrift? :p
Uiteraard, geestelijk "sporen" is een relatief kwalitatief begrip, daarnaast heb ik een extreem goede fiets :wink:
Mag ik er verder uit opmaken dat twee monitoren "over the top" is?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Grappig, jouw eisenpakket lijkt aardig op het mijne van een tijdje terug. Misschien heb je iets aan de tips die ik toen kreeg ;) Al is de tijd natuurlijk verder gegaan en zijn er inmiddels weer nieuwere systemen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

boels069 schreefCOLON
eMKay schreefCOLONEuh, je doet recht aan je onderschrift? :p
Uiteraard, geestelijk "sporen" is een relatief kwalitatief begrip, daarnaast heb ik een extreem goede fiets :wink:
Mag ik er verder uit opmaken dat twee monitoren "over the top" is?
Ik gebruik op het moment twee monitoren. 1 om op te werken (de Samsung) en een wat simpelere om de volledige grootte van de foto op weer te geven. Ik vind dat wel prettig werken.
MarcoEOS550D schreefCOLONGrappig, jouw eisenpakket lijkt aardig op het mijne van een tijdje terug. Misschien heb je iets aan de tips die ik toen kreeg ;) Al is de tijd natuurlijk verder gegaan en zijn er inmiddels weer nieuwere systemen.
Ik had het topic inderdaad al gezien, maar dacht dat het maar 1 pagina besloeg. Heb daardoor een uiteindelijke keuze gemist. :oops: Het topic is uit 2011 en de systemen zijn weer wat geëvolueerd. Misschien zijn de inzichten ondertussen weer anders, ik ga toch maar even lezen :)
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Twee monitoren werkt super, ik heb sinds kort 2 x 22inch staan en bevalt mij prima.
Voor een beetje opgeruimd uiterlijk is er ook met twee monitoren nog niets aan de hand, als je het maar bij twee dezelfde houd.
Een iMac is uiteraard mooi om te zien en fijn om mee te werken als ik de mensen mag geloven die hem hebben.
Een cd/dvd drive zal je los moeten kopen, apple vind die dingen niet meer nodig.
Wil je toch een tweede monitor aansluiten heb je dus niet dezelfde en word het toch weer een rommeltje, niet erg maar voor in de woonkamer misschien wel.
Snelheid?
Een apple is snel, maar je kan voor dat geld ook een hele snelle windows pc bouwen die net zo snel of nog sneller is, met een ips scherm.
Uitbreiden?
Als je toch om de drie jaar alles nieuw koopt dan hoef je je hier geen zorgen om te maken.
Anderzijds, mijn pc is inmiddels weer aardig verouderd, Ik ga er binnenkort meer geheugen in prikken en een snellere processor in zetten,
hij kan dan voor relatief weinig geld weer een tijdje meekomen.
Hetzelfde geld voor interne schijfen, mocht die onverwachts overlijden of te klein worden is hij met 10 minuten vervangen,
backup terug zetten en draaien met die handel.
Dit alles zal bij de iMac misschien ook gaan, maar niet zo gemakkelijk.
Een kennis heeft laatst zijn imac weer terug gebracht, beeldscherm of videokaart of zo niet in orde voor de derde keer.
Dit kan altijd gebeuren, of het nu Apple is of met iets anders, alleen als je alles in één heb zoals de iMac dan zit je wel gelijk zonder.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben zeker geen Apple hater, sterker nog, heb er ook naar zitten kijken.
Alleen ik wil geen alles in één machine, of het nu van Apple is of van een ander merk,
dan kom je uit bij de mac pro, en die vind ik toch echt te duur, misschien een keer tweedehands, maar als die betaalbaar word dan zit je met een verouderd systeem.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Ik ga met Boels mee, dat je iets moet kopen 'op de toekomst'. Kijk verder dan vandaag of morgen.
Wat nu voldoende lijkt, is over 2 of 3 jaar misschien niet meer voldoende.
Hou je budget in de gaten en koop het beste wat daar in mogelijk is, dan heb je er het langst plezier van.
Ik weet niet of je nieuw gaat kopen maar er zijn ook hele goede 2e hands Macs te koop.
(tweedehandsmac.nl en leapp.nl)
succes met de keuze, mooi spul die Macs (zei de Windows gebruiker :lol:)
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

woody111 schreefCOLONTwee monitoren werkt super
Klopt, ik heb hier sinds kort 2x een 23" Dell UltraSharp U2312HM staan en het werkt heerlijk.
Btw, ik weet niet wat voor een "beeldtechniek" je huidige scherm heeft maar ik zou altijd voor een IPS paneel kiezen.
De kijkhoek + de kleuren zijn zoveel beter dan mijn oude TN panelen.
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ha, ik zie toch wel veel Windows gebruikers reageren. En ik maar denken dat fotografie en Apple bijna vastgelijmd zit :D

Ik neem ook een nieuwe PC in de overweging mee, maar ik ben toch wel erg nieuwsgierig naar die Macs :p
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hi Martijn,

Een korte persoonlijke aanbeveling, zonder andere opties teniet te doen.
Mocht je voor een Windows PC gaan, dan zou ik op de volgende dingen letten:

- 4e generatie Intel i7 processor (ik weet AMD heeft ook goed spul), bijv. de i7-4930K
- Min. 8GB intern geheugen (verwacht je meer te gaan doen met video/film dan 16GB), bijv. 2800 MHz PC3-22400 (DDR3)
- 1x SSD voor het systeem ipv een Harddisk: Zijn supersnel en geluidloos, bijv 128GB (gebruik ik zelf ook, is ruim voldoende). Wat mij betreft een MUST have
- Harddisk van bijv. 2TB t.b.v. opslag
- Goede grafische kaart: bijv. NVidia Geforce GTX760 of GTX780
- Een multi card reader kan handig zijn zodat je je CF-kaartjes rechtstreeks in de PC kan prikken. Die kosten maar een paar tientjes

Succes met je keuze!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
wernerfotografie

Ik eb 2 / 3 jaar geleden ook een switch gemaakt naar Apple en ik ben er heel blij mee. Gefundeerde adviezen kan ik je er niet over geven. Wel ben ik zelf ontzettend blij met de overstap. Ik ga idd niet in discussie wat nou beter is, maar ik ben er blij mee :D. Ik dacht toen ook. Is 2000 euro niet een beetje overkill voor een amateurfotograafje (en was toen 23 jaar oud). Tsja, misschien wel, maar het systeem loopt als een tierelier! ik heb alleen het intern geheugen van 4 gig opgeschroefd naar 16 gig (niet via apple store zelf, maar gewoon zelf doen anders betaal je echt de hoofdprijs, tis plug en play )

Via een kabeltje kan je heel makkelijk je andere scherm er aan koppelen. Hoewel ik het kabeltje heb, heb ik nooit mijn andere scherm eraan. 27 is voor mij groot genoeg :D. Computer staat bij ons aan het eind van de keuken tafel maar oogt fraai en zeker niet als een zooitje. Je hebt maar 1 kabel nodig voor het stroom en thats it :D. Rest is allemaal draadloos !

Succes met je keuze in ieder geval !
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik vind het nog steeds erg moeilijk, maar ik houd de moed erin! :D
Gebruikers-avatar
nieuwsgroepen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2010 20:29
WoonplaatsCOLON Westerbork

eMKay schreefCOLON - de computer zal in de huiskamer staan, een beetje opgeruimd uiterlijk van het systeem is wenselijk
Imac
eMKay schreefCOLON - ik zal er voornamelijk foto's op verwerken (LR) en af en toe wat video (Elements) - naast natuurlijk het gebruikelijke internet en tekstverwerken
Imac
eMKay schreefCOLON - ik ben al in bezit van toetsenbord, muis en een 22 inch Samsung scherm (gekalibreerd)
Mac mini, al is het wel wenselijk om er een apple toetsenbord bij te hebben.
eMKay schreefCOLON - Het budget: tot zo'n 2000 euro
Hmm, dan valt de mac-pro af :-) maar elke mini en instap imac voldoen.

De voor en nadelen van een mac tov windows zou je aan een overstapper moeten vragen, ik werk te weinig met windows om er echt objectief over te kunnen zijn. Wat ik een nadeel vindt van apple is dat deze firma de laatste jaren computers is gaan maken voor de aandeelhouders en niet meer voor de gebruikers zoals in vroegere jaren.
Canonflits

Ik heb sinds 2 jaar een iMac met een 27inch beeldscherm. Dit was een vervanger van een zorgvuldig gekozen Windows computer, die binnen 2 jaar al niet meer 100% functioneerde.
Ik had de keus 10 jaar eerder moeten maken: stekker erin en hij werkt, net als alle aanverwante apparatuur en programmatuur!
Dat het er mooi uit ziet, is een tweede voordeel, maar niet heel belangrijk.
Wel heb ik wat extra werkgeheugen laten plaatsen.

In twee jaar heb ik kunnen doen wat ik wil en het maakte niet uit of ik films liet berekenen en tegelijk wat anders deed, zoals fotobewerking. Het apparaat deed zijn werk.

Als ik een Windows computer had gekocht, had ik nu al aan een nieuwe moeten denken en met een beetje specs zijn die ook niet goedkoop, zeker als je ook een aardig scherm aanschaft.
Ik zou geen moment twijfelen, ondanks de stevige prijs. Misschien zou ik wachten op een BTW-actie?
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ik sta ook voor tweedehands open, maar dan wel het 2011/2012 model, maar aangezien die maar een paar honderd euro schelen met nieuw...

Ik hoopte al een beetje dat die btw actie rond de kerst zou zijn, maar helaas :(
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Het blijft appels en peren vergelijken, een Windows pc van ongeveer 800 tot 1000euro of een iMac van 1800euro.
Voor 1800euro bouw ik een pc met Windows die zeker zo snel is als het al niet sneller is dan een Mac en net zo stabiel.
je kan ook een pc kopen die al geïnstalleerd is, dus stekker erin en draaien.
zeker, Apple heeft het goed voor elkaar, niemand waar ze mee hoeven te concurreren, ze bouwen en verkopen hen spullen zelf.
neemt niet weg dat de onderdelen elders vandaan komen, kijk alleen al naar de ipad, Samsung scherm en baterij.
ook een nadeel van een Windows pc is vaak de rest van de familie, kinderen die van alles en nog wat spelen, manlief of vrouw lief die er geen verstand van hebben en als je dan thuis kom even mededelen dat er wat op het scherm stond maar dat het geregeld is en je kan de boel weer opknappen.
mijn Windows pc draait inmidels bijna 5 jaar op de eerste installatie, zelf erop gezet en geconfigureerd en is nog steeds net zo snel, helaas worden de programma's wel zwaarder en kan ik gelukkig voor weinig geld updaten zodat ik weer een paar jaar vooruit kan.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Canonflits

Blijft altijd een persoonlijke keus, maar het financiēle aspect speelt toch, naast allerlei andere zaken een niet onbelangrijke rol.
1. Aanschaf van een zware Windows-pc met een goeie monitor heb je niet voor genoemde bedrag.
2. Probeer die pc eens te verkopen na twee jaar! Een iMac houdt heel lang een behoorlijke waarde.

Als je dan ook nog de familie meetelt, die ermee aan de gang gaat, dan heb je weer een argument: aan een Apple kun je niets verknoeien en altijd weer simpel teruggaan naar de laatste back-up in Time Machine. Virussen komen er niet op, of je moet ze zelf accepteren. Het kan bijna geen toeval zijn dat bijna alle mensen in de grafische industrie met een Apple werken. Installeren van programma's gaat in een fractie van de tijd die nodig was in Windows.

Ik vind overigens ook dat de prijzen te hoog blijven. Apple is wat dat betreft een eigenwijs bedrijf.
Al hun spullen werken wel perfect samen en dat blijft een pluspunt!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@woody111:
Met Windows is het vrij simpel om het systeem dicht te timmeren voor al te enthousiaste gebruikers.
@Canonflits:
Ik denk dat je het gebruik van Windows in de grafische industrie onderschat (vaak zijn nieuwe Adobe-producten eerst voor een Windowsomgeving beschikbaar).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Het succes is zwak uitgedrukt voor de revolutie die Apple en Linotype in de Grafische DTP markt teweeg hebben gebracht.
Quark expres was eerst alleen voor Apple MacIntosh beschikbaar, Adobe Photoshop 5.0 en slechts enkele dedicated systemen waren ook geschikt voor Windows. Maar voor de rest Grafisch? Apple!

Waarom een Apple kopen i.p.v. een windows PC?
Aangezien mijn huidige levensgezellin meer dan 30 jaar bij IBM werkzaam is in Marketing kwam tot op het moment, dat IBM de PC business overdeed aan le Novo, er niets anders bij ons binnen.

Toen mijn Nestvista zich begon op te heffen en mijn zoon ook werkzaam in de ICT, hoorbaar de balen begon te krijgen van al de problemen die er met mijn Windows waren, heb ik die handel aan de Bijstands bond in Amsterdam gegeven.
Het enige dat ze gebruikt hebben was het beeld scherm.

Ik heb toen besloten een nieuwe PC te kopen. In de Amsterdamse Media Markt was ook een Apple store aanwezig.
Lang verhaal kort te houden heb een van de verkopers gevraagd me in een kwartier te vertellen waarom ik Apple zou kopen en geen HP PC. Dat deed hij graag en zeer vakkundig!
Een half uur later liep ik met mijn nieuwe Apple spullen naar buiten. Ik heb ook eerst op mijn knieën gelegen zoekend naar de centrale unit maar die is verwerkt in het beeldscherm. Weer kabels en een los apparaat minder.
Toen alles aangesloten was begon de sensatie maar die is moeilijk anders uit te leggen dan van de hell in de hemel komen! Alles werkte! Internet idem dito! E.e.a. heeft er toe geleid, dat enkele maanden later er een Notebook Pro bij is gekomen. Eigenlijk is Apple erg saai! Maar ik ben er heel blij mee de overstap gemaakt te hebben!

Vr. Gr.
Roel J.


r
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar