Huidverzachting met behulp van red-channel

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Omdat ik het betreur dat een groot publiek hier door het sluiten van dit topic ( http://www.eosdigitaal.nl/forum/./viewt ... 3&t=112168" onclick="window.open(this.href);return false; ) nu geen kennis kan maken met het fenomeen “huidverzachting met gebruikmaking van red-channel” heb ik een nieuw topic geopend om de basis daarvan uiteen te zetten, zodat iedereen daar wat mee kan experimenteren. Ik heb het wederom heel basaal gehouden om niet af te schrikken.
Print de beschrijving uit en ga stap voor stap te werk. Volgens mij zou dit ook – weliswaar wat aangepast – kunnen werken in Photoshop Elements, maar dat weet ik niet zeker omdat ik daarover niet beschik. Misschien kan iemand het uitproberen en het resultaat hier vermelden.

De truc van het werken met het rode kanaal zit hem in het feit dat in dat kanaal maar heel weinig detail in huidtonen te zien is.

Open in Photoshop het te bewerken portret.
Nieuwe laag met Ctrl/Cmd+J (Ctrl=Win, Cmd=Mac)
Schakel in het Lagenpanel over op Kanalen.
Klik op het rode kanaal en er verschijnt een afbeelding in zwart-wit. Zie hoe egaal de huid al wordt weergegeven. Klik om het verschil te zien ook eens op het groene en blauwe kanaal.
Weer terug nu naar het rode kanaal en klik daarop met de Ctrl/Cmd-toets ingedrukt.
Er verschijnt een grove selectie van de huidtinten.
Keer in het Lagenpanel terug naar Lagen en open een nieuwe laag via het icoontje onderin of met Ctrl/Cmd+Shift+N.
Voeg nu aan die laag een laagmasker toe door onderin het Lagenpanel op het icoontje Laagmasker toevoegen. De selectie is nu opgenomen in het masker (zwart-wit plaatje naast het (laag)dambord.
Selecteer nu weer de laag (het dambord plaatje) i.p.v. het masker.
Kies nu het penseel als gereedschap. Neem een zachte ronde punt en zet de dekking in de menubalk van het gereedschap tussen de 15% en 20% en de modus op normaal.
Klik met de Alt/Opt-toets ingedrukt op een gebied waarvan de kleur het meest voldoet aan je wens voor het bewerken van de aangrenzende gebieden. Die kleur wordt gewoon ingesteld als de voorgrondkleur. Schilder vervolgens met de penseel de delen die verzacht moeten worden. Naar wens kun je voor andere delen op de hiervoor beschreven wijze een andere voorbeeldkleur (opnieuw met de Alt/Opt-toets een sample) nemen. De grootte van je penseel kun je makkelijk aanpassen met de haken op je toetsenbord.
Omdat de dekking laag gehouden is, kun je met meerdere streken in laagjes verzachten.
Als je er te ver in doorschiet, verlies je alle structuur in de huid en dat wordt onnatuurlijk.
Het effect van het masker (de red channel selectie) kun je zien door het masker uit te schakelen. Dat doe je door met de Shift-toets ingedrukt te houden, te klikken op het masker (het zwart-wit plaatje naast het dambord). Er verschijnt dan een rood kruis in.
In het venster waarin je de bewerking hebt gedaan, zie je dan dat je gewoon schildert met een huidkleur waardoor de onderliggende structuur verdwijnt.
Klik weer met de Shift-toets ingedrukt en het masker wordt weer ingeschakeld, het rode kruis verdwijnt.
Vind je de verzachting toch iets te veel van het goede, dan kun je in het Lagenpanel de dekking van de laag verminderen, waardoor iets meer van de onderliggende details zichtbaar wordt.

Wel dit is de basis. Daarop zijn tal van variaties en meer complexe bewerkingen mogelijk, maar dit is het begin om het principe van huidverzachting met Photoshop te leren begrijpen en gebruiken.
Inderdaad, hiervoor is geen plug-in nodig, maar de meeste plug-ins die in huidbewerking voorzien, hebben dit principe als onderliggende engine.
De plug-ins maken vaak veel complexere bewerkingen sneller dan in Photoshop mogelijk is.
Vooral portret-plug-ins hebben een slechte naam gekregen omdat de bewerkingen werden overdreven waardoor een plastic-barbie-pop-effect het resultaat was.
Vanwege die snelheid gebruiken veel fotografen dit soort plug-ins.

De landelijk bekende fotograaf waarop in het hierboven genoemde topic waarschijnlijk werd gedoeld, is de ook hier niet onbekende Frank Doorhof. Ook hij gebruikt om die reden vaak plug-ins. In zijn (Lightroom)workshops verkondigt hij regelmatig de voordelen daarvan voor de fotograaf voor wie een snelle workflow van levensbelang is. Neem van mij aan dat Frank daar geen financieel voordeel bij heeft.
Nou hoeft Frank ook niet veel portret-retouch te doen, want hij beschikt over fantastische visagistes, een geweldige studio met allerlei vormen van licht en hij is er een meester in om dat licht exact te doseren op de plaats waar hij het wil hebben.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Bedankt voor je moeite.
Zeer interessant onderwerp, wat ik zeker een keer ga uitproberen.

m vr gr,

Jan
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

+1
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dank! Ga ik zeker eens mee oefenen!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

MarcoEOS550D schreefCOLONDank! Ga ik zeker eens mee oefenen!
+1
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Mooie beschrijving Bavarian.
Ik ga er ook eens mee aan de slag in Photoshop Elements.
Bedankt voor het delen.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Ter aanvulling:

De techniek uit dit filmpje heb ik nu een paar keer gebruikt en werkt (voor mij) erg goed. Als je het een paar keer hebt gedaan gaat het ook best snel.

Het filmpje is erg de moeite waard, het wordt duidelijk uitgelegd en laat stap voor stap zien hoe het moet en wat er vervolgens gebeurt.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Bavarian,

Je hebt niet goed gelezen: Het ging in dat topic niet om het verzachten van de huid, maar om glimp plekken in het gezicht of waar dan ook weg te werken.

En nog een opmerking over jouw uitleg: Je werkt nooit op het originele roodkanaal, maar altijd op een kopie ervan, zodat het originele roodkanaal intact blijft. Het kopie gooi je later gewoon weg...

Je kunt op die manier inderdaad de huidverzachten, maar er zijn simpelere methodes...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Canonflits

Goed en duidelijk verhaal, Bavarian!
Nu hoor je niemand. Ik was ook al verbaasd over het sluiten van het topic. De oorspronkelijke vraag was nog niet geheel beantwoord. Ik kreeg al een PB van iemand die niet meer wilde of durfde te reageren. Jammer.

Ik heb sinds een poosje Portrait Professional, tot tevredenheid, maar ga zeker jouw manier uitproberen, omdat ik dan meer controle heb (lijkt het).

Bedankt! Zou mooi zijn als er meer van dit soort reacties komen.
Canonflits

Benny, komt toch vrijwel op hetzelfde neer.
Laat je niet kennen en zeg gewoon dat Bavarian een punt heeft.
Anoniem 3

En nu mijn huid nog.... :wink:
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Canonflits schreefCOLONBenny, komt toch vrijwel op hetzelfde neer.
Laat je niet kennen en zeg gewoon dat Bavarian een punt heeft.
Als er iets uitgelegd wordt, dan moet het goed uitgelegd worden, en niet half gebakken; daar gaat het mij om. Bovendien, is het een regelrechte kopie van Scott Kelby...

In het vorige topic, ging het nogmaals om glimp plekken weg te werken, en niet om de huid te verzachten.

Ik laat mij niet kennen, maar ik houd wel van eerlijkheid en stuur die zo nodig bij als het moet; niet meer of minder.

No hard feelings! :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Canonflits

Bavarian, de fotograaf was Arend Spaans en zijn financieel belang was inderdaad nihil. Dat heft zo'n jongen toch helemaal niet nodig (Herman Finkers?)!
De eerlijkheid stel ik op prijs, Bennie. Zou een ieder zich een beetje aan moeten spiegelen.
Wederom wens ik een ieder een fijne kerst en een beeldrijk 2014!
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik werk veel met picture portrait perfect mega set van paint the moon voor dit soort dingen..werkt voor mij als een trein.

Top uitleg Bavarian! ;)
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Bedankt Judith ;-)
Dat is een hele mooie plug-in die je gebruikt, daar kun je heel subtiel mee bewerken.
Heb even naar je werk gekeken en in ben erg onder de indruk, ook van je mooie bewerkingen, in het bijzonder NewBorn. Daarin ben je echt top.
Laat je over plug-ins niets wijsmaken, want als fotograaf weet je wat het belang daarvan kan zijn.

Tsja die Benny, dit topic gaat over huidverzachting in het algemeen en dat is ook een basis voor het wegwerken van glimmende plekken. Wederom kraakt hij alleen maar af en draagt niets bij.
Ook hier heb ik weer heel duidelijk aangegeven dat het een basale werkwijze is, om het principe helder te maken, niet meer en niet minder.
Dat ik van Scott Kelby zou hebben overgenomen, kan ik niet ontkennen, maar het had ook van een tiental andere top-Photoshoppers die boeken hebben geschreven, geweest kunnen zijn. Ook hun huidbewerkingen zijn in de basis hierop georiënteerd.
Als mijn beschrijving zo wordt uitgelegd, dan levert Scott Kelby ook half( ge)bakken werk en bevind ik mij in goed gezelschap. :-)
Natuurlijk had ik een beschrijving kunnen geven met een tiental lagen, kanalen en paden, al dan niet als smart objects, maar dat leest/gebruikt geen beginner. De meer ervaren Photoshopper hoef ik niets te leren, die vindt haar/zijn weg wel.
Voor de beginner is het een kennismaking die hopelijk een uitdaging vormt voor verdere ontwikkeling. Daar troost ik me dan maar weer mee.

Hartelijk dank aan alle anderen die waardering voor mijn beschrijving hebben geuit.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Bavarian,

"Het is de toon die de muziek maakt!" Zie vorig topic. Je denkt toch niet, dat ik iets ga uitleggen aan een kleuterklas, nogmaals.

Voor mij, is dit einde discussie en zand erover. Trouwens, was het niet als afkraken bedoelt.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Canonflits

Bavarian, "ze" (de mensen die op dit forum de boventoon denken te moeten voeren) begrijpen niet wat je bedoelt. Ik zou willen dat er meer mensen zoals jij reageerden, dan viel er hier nog wat te leren.
Lezen lijkt voor velen moeilijk te zijn.

Evengoed een fijne tweede kerstdag en een geOnd. 2014!
Canonflits

O ja, het woord kleuterklas alleen al! Bijna een vorm van schofferen!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Heren, ik zou het prettig vinden als jullie het hier, zeker zo rond kerst, gezellig houden.

En deze opmerking is niet zo vrijblijvend als hij misschien klinkt.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Canonflits

Lastig om objectief te blijven. Ook hier maar een slotje op?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar