Kardinaalsmuts + update

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Hallo,

Overal hier in de omgeving kom je deze struik tegen. Volgens mij heet hij Kardinaalsmuts. Ik weet nooit of ik hem nou mooi of lelijk vind, met die kleuren. Maar deze foto wil ik even delen. Ik hou normaal niet van lichte vlekken in de achtergrond maar omdat deze extra kleur toevoegen heb ik ze erin gelaten.

42075

Ik zet dezelfde foto hier nog een keer, is verkleind met Irfanview, verder niets aan gedaan.

42084

Zien jullie hier zwarte strepen? Volgens mij zijn ze nu weg maar ik zag ze bij de eerste foto ook niet duidelijk....

Ik hoor graag wat jullie ervan denken,

Groetjes,
Elsbeth.
Laatst gewijzigd door 1 op madelief, in totaal 14 keer gewijzigd.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hi Elsbeth,

Bij deze plaat gaat het weer mis net zoals een poos terug bij je mooie ehm.. was het een orchidee in een vaas met wit en paars?

Denk dat er bij het verkleinen ofzo iets mis is gegaan waardoor er door alle randen strepen komen te staan...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Ja, nu je het zegt zie ik het ook. Moet idd haast met het verkleinen te maken hebben... toch eens een ander programma gaan gebruiken. Waar verklein jij mee?

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

Ik ga nog even geen commentaar geven op de foto omdat deze vast geen eer doet aan het origineel.
Ben alleen wel benieuwd welk programma je gebruikt want dit heb ik nog nooit gezien.

Ik maak overigens voor het verkleinen gebruik van Lightroom.
Deze ondersteund naast het verkleinen ook de optie om de foto te verscherpen (iets wat vaak nodig is na verkleinen).
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ik gebruik ook Lightroom 5.
Maar voorheen Irfanview (gratis).
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
EvZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 161
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2013 22:09
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Als je Lightroom 5 hebt zal ik het daarmee verkleinen.
Groetjes Eric,

Pictures EOS Digital Rebel XTi (400D) met batt. grip, EOS 40D, 17-55 f2.8 IS USM, 17-85 f4-5.6 IS USM, 70-300 f4-5.6 IS USM, Speedlite 430EX II, REDGED RTT-423 enz..
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Ik gebruik ook Irfanview, maar ga nu waarschijnlijk overstappen naar iets anders. Het gekke is alleen dat ik dit programma al jarenlang gebruik en er eigenlijk nooit klachten over gehad heb. Al mijn foto's zijn daarmee verkleind en ik heb er nooit commentaar op gehad. Mij vallen die streepjes ook niet zo op, maar Dave heeft er een erg goed oog voor. Bij de foto met de dahlia's was hij de eerste, en ook de enige, die het duidelijk zag. Maar hij heeft dus wel gelijk en ik moet kijken hoe ik het op ga lossen. Ik zal een Irfanview-topic maken en kijken of ik misschien teveel verscherp of zo. Hoewel ik daar al erg voorzichtig mee probeer te zijn. Als andere gebruikers er geen last van hebben moet de fout bij mij liggen...

In elk geval een apart probleem...

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Hallo Elsbeth,

Ik neem aan dat je al hebt vastgesteld dat de geconstateerde afwijking niet al in je origineel zit?
Waarschijnlijk kun je dit het beste beoordelen op de foto met de dahlia.

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Michel, van die foto heb ik het origineel niet meer, dat gooi ik altijd weg als ik een opgepoetste foto heb die me bevalt. Dus dat is niet meer na te gaan. Zie jij zwarte strepen bij de update? Ik heb het idee dat ze daar niet zijn, maar ik zie het kennelijk ook niet snel.

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Hoi Elsbeth,

Dat is wel jammer. Als het een RAW-bestand was dan is dit eigenlijk het fotonegatief van vroeger. Mijn advies is om deze derhalve ook nooit te verwijderen.
Je kunt dan namelijk altijd terug naar je origineel en afwijkende aanpassingen doen. Het kan overigens ook best zo zijn dat je straks door andere inzichten je origineel op een andere manier wilt bewerken dan je nu doet en dit kan dan natuurlijk niet meer. Opslag is tegenwoordig relatief goedkoop dus ook daarom lijkt het mij verstandig je originele opnamen te bewaren.

Als het origineel al een JPG was dan zou een te sterke compressie ook al zichtbare problemen kunnen geven.

Ik zie niet meteen opvallende zwarte strepen maar Dave kan wellicht wel laten zien welke hij dan voor ogen heeft. Je update is natuurlijk door ontbreken van de verscherping wel softer maar dat is dan cf. verwachting.

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Dit had een mooie foto kunnen zijn. Maar dan had er wel iets van scherpte in moeten zitten. Ik loop nu zo te zoeken naar een scherp punt dat ik er hoofdpijn van krijg.
Jammer.

Groet!
Dward
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Ik ben het eens met Dward. Ik mis de scherpte In beide
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hi Elsbeth,

In de update zijn er geen strepen dus het zit hem inderdaad in de verkleining.
Hij is ook niet scherp, maar dat is vers 2...

Bij Irfan kun je een aantal dingen instellen bij het Resizen...
Ik heb het zo staan:

42092

Wellicht kun je hier eens naar kijken?

Maar wacht... de update had je met Irfan verkleind (en dat gaat zo te zien goed)... dus de eerste op een andere manier?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Ja, de tweede is met Irfanview verkleind, maar niet meer verscherpt. Vandaar dat de tweede foto ook niet echt scherp is. Ook geef ik na het verkleinen meestal wat meer contrast en verhoog ik soms de verzadiging iets. Ik kan me niet echt voorstellen dat het daaraan ligt, toch lijkt het erop dat dat er iets mee te maken moet hebben. Ik ben al blij dat het niet aan Irfanview ligt, ik was totnutoe heel tevreden over dat programma. Maar ik wil wel graag weten waar de strepen dan vandaan komen....

Overigens gebruik jij kennelijk een andere versie van Irfanview dan ik, maar mijn instellingen hebben hetzelfde doel als die van jou.

Fijn dat je zo meedenkt, misschien dat we er ooit achter komen wat er fout gaat.

Groetjes,
Elsbeth
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Maar je tweede foto is ook al niet meer oké. Je herkent hierin al de elementen die later de problemen geven.
Waarschijnlijk verlies je al veel details door je eerste omzetting van RAW -> JPG. Jammer daarom dat je deze originelen niet meer hebt om deze eens te kunnen bekijken.

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ik gebruik 4.35 (de nieuwste is 4.36). http://download.cnet.com/IrfanView/?par ... tag=button" onclick="window.open(this.href);return false;
Wellicht heb jij nog een oudere.

Maar de vraag is nu dus eigenlijk wat er mis is gegaan bij de eerste.
Wellicht kun je vertellen welke stappen je genomen hebt toen je de eerste foto ging plaatsen?
En als je die stappen nogmaals zou doen, wellicht zie je dan precies wanneer het fout gaat.
Waarschijnlijk zit het toch in de nabewerkingen... contrast / verscherpen....

ps. Kan me best voorstellen dat als je begint met een JPG ipv de RAW en daar de bewerkingen op los laat dat dit met een niet al te scherpe foto snel issues op kan leveren.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Blijft de vraag waarom het niet altijd gebeurt. En volgens mij was de foto zo scherp als ik hem wilde hebben. Hij leek me heel goed tot ik hem plaatste..... :( . Maar ik ga morgen het stappenplan uitvoeren, misschien dat ik daar wijzer van word. Ik ben al heel tevreden dat de verkleining in elk geval streeploos lijkt.

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ok, succes Elsbeth.
Hopelijk kom je erachter.

We horen het vanzelf... grappig dat "horen" hier "zien" betreft en toch hetzelfde is.
Ben benieuwd...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Nee. Dat is nu net het probleem. Je update heeft op diverse plaatsen onnatuurlijke randen rond de zaaddozen. Vergroot deze foto maar eens en dan zie je ze wel. Na verscherping etc. resulteren deze in de streepjes. Ik denk zelf een lichte vorm van posterisatie door je originele workflow.

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Michel, ik ga nu direct uitzoeken wat posterisatie precies is en hoe het komt. Heel hartelijk bedankt dat je meedenkt, ik heb het idee dat ik hier nog veel van kan leren en iedereen die meeleest ook.

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar