vreemd mailtje van Adobe

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
richardlange
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2007 17:24
WoonplaatsCOLON Bovensmilde
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,
Ik had vanmorgen een vreemd mailtje in mn inbox.
Deze lijkt afkomstig te zijn van Adobe.
Maar ik twijfel heeeeeeeeeeeeeeel erg. Deze tekst staat er in.


Adobe
Belangrijke informatie: wachtwoord opnieuw instellen
Klik hier als u dit bericht in een andere taal wilt lezen.

Zoals we op 3 oktober 2013 aankondigden, hebben we onlangs ontdekt dat een of meer personen illegaal zijn binnengedrongen in ons netwerk en mogelijk toegang hebben gekregen tot uw Adobe-id en uw versleutelde wachtwoord. We hebben geen aanwijzingen voor ongeoorloofde activiteiten op uw account.

Om ongeoorloofd gebruik van uw account te voorkomen, hebben we uw wachtwoord opnieuw ingesteld. Ga naar http://www.adobe.com/go/passwordreset_nl" onclick="window.open(this.href);return false; om een nieuw wachtwoord in te stellen. We raden u aan ook uw wachtwoord te wijzigen op alle websites waarvoor u hetzelfde gebruikers-id of wachtwoord gebruikt. Daarnaast raden we u aan alert te zijn op verdachte e-mails of frauduleuze telefoontjes waarin om uw persoonlijke gegevens wordt gevraagd.

We betreuren de overlast die u van dit incident kunt ondervinden. We hechten veel waarde aan het vertrouwen van onze klanten en doen er alles aan om dergelijke incidenten in de toekomst te voorkomen. Als u vragen hebt, kunt u hier klikken om naar de pagina met de beveiligingswaarschuwing voor onze klanten te gaan voor meer informatie.

Adobe Customer Care

Adobe, the Adobe logo and Adobe PDF logo are either registered trademarks or trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries. All other trademarks are the property of their respective owners.

©2013 Adobe Systems Incorporated. All rights reserved.

Zijn er meer mensen die deze mail gekregen hebben ?
Soms zijn de dingen in het leven, niet te bevatten in woorden !

http://www.rl-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Even googelen leert mij dat een en ander wel op waarheid berust, en de onderstaande email ziet er op zich prima uit.

Check: http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... _gejat.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Je weet toch dat het klantenbestand van Adobe gehacked is?
Dan is een vraag om een ander wachtwoord begrijpelijk (kijk ook even naar de afschriften van je creditcard).

Pak de telefoon als je het niet vertrouwt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
PE1PQX
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2013 10:33
CONTACTCOLON

Check altijd de afzender! Een belangrijke tip die ik wel eens geef: klik eens op reply (antwoorden) en controleer waar de mail naartoe zal gaan (ontvanger contrôle). KLIK DAARBIJ NIET OP VERZENDEN!!

Als de ontvanger een dubieus e-mail adres is: negeren die hap! Het is dan met bijna 100% zekerheid een phishing mail.
Groeten, André
Prettig gestoorde hobby-ist: Iedere gek zijn gebrek.
Gebruikers-avatar
richardlange
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2007 17:24
WoonplaatsCOLON Bovensmilde
CONTACTCOLON

Ik had het niet mee gekregen dat ze het klanten bestand gehackt hadden, had andere dingen aan mn hoofd die niks met fotografie te maken hadden het laatste half jaar.
En ik heb intussen al wat meer gelezen hierover. Dus ik weet nu dat het een echte mail is. Het leek me ook wel wat om bij mensen die ook met Adobe werken te vragen als het een echte mail is. Helaas word hierdoor ook weer een pijnlijke manco van de digitale revolutie blootgelegd. Je kunt eigenlijk een afwijkende mail niet meer vertrouwen. En zo zijn er nog wel wat dingen mis in mijn beleving, maar das een persoonlijke mening. Ik heb geen creditcard meer omdat ik deze niet gebruikte, dus die hoef ik niet te checken.
Bedankt voor de antwoorden.
Soms zijn de dingen in het leven, niet te bevatten in woorden !

http://www.rl-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Ja, dat bericht berust op waarheid en heb ik ook gehad. Ik wist dat het klantenbestand gehackt was, en dus leek het me logisch dat het wachtwoord moest worden aangepast.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Ik heb hem ook gehad. de link is naar Adobe.com (kijk altijd gelijk naar welke site er gelinkt word binnen een bericht). Dus het lijkt mij legitiem.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
lexhaa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2005 16:26
WoonplaatsCOLON Den Haag

richardlange schreefCOLONHallo allemaal,
Ik had vanmorgen een vreemd mailtje in mn inbox.
Deze lijkt afkomstig te zijn van Adobe.
Maar ik twijfel heeeeeeeeeeeeeeel erg. Deze tekst staat er in.


Adobe
Belangrijke informatie: wachtwoord opnieuw instellen
Klik hier als u dit bericht in een andere taal wilt lezen.
etc......
Je kunt jezelf afvragen; heb ik me ooit bij de Adobe-site geregistreerd? Zonee, dan email weggooien!!! Zoja, dan zou dit een terechte email kunnen zijn. In de praktijk echter komt het ook (te) vaak voor dat het om een hoax gaat (zie: http://www.adobe.com/nl/antipiracy/iden ... lines.html" onclick="window.open(this.href);return false;).

Gr.

Lex.
Canon EOS 50D | Canon EF 50mm f/1.8 II | Canon EF-S 18-200 mm/F3.5-5.6 IS | Canon 70-300mm IS USM f/4-5.6 | Canon 430 EX | en nog wat tussenringen en andere hebbedingetjes......
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Dat kan. Maar de links in dit bericht leiden direct naar Adobe toe en je komt direct op een pagina terecht met uitleg vanuit Adobe waarom ze dit doen. Netjes met veiligheidscerificaat op de browser. Totaal legitiem dus.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb de mail ook gehad; uit de header van de mail lijkt hij ook echt van Adobe te komen.
Als je op de link klikt, dan krijg je een pagina waar je opnieuw je emailadres moet invullen. Vervolgens krijg je een nieuw mailtje om je wachtwoord in te stellen.
En vervolgens nog een 3e mailtje dat je wachtwoord is veranderd
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar